Katarína Vavrová II

Umenie Kataríny Vavrovej je aktuálne a konzervatívne zároveň. Pridržiavajúc sa základných pilierov slovenskej imaginatívnej grafiky (tvorba Albína Brunovského či Vladimíra Gažoviča), rozvíja talent vo vlastných tvarových štylizáciách a v osobitom symbolickom aparáte.
Počet zobrazení: 1164
15_Vavrova1-m.jpg

Umenie Kataríny Vavrovej je aktuálne a konzervatívne zároveň. Pridržiavajúc sa základných pilierov slovenskej imaginatívnej grafiky (tvorba Albína Brunovského či Vladimíra Gažoviča), rozvíja talent vo vlastných tvarových štylizáciách a v osobitom symbolickom aparáte. Výber z jej najnovšej tvorby je prezentovaný na výstave Šťastie si ty v Prezidentskom paláci. Katarína Vavrová do slovenského umeleckého života vstúpila začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Za pomerne krátky čas absolvovala mimoriadne množstvo výstav nielen u nás, ale aj v zahraničí. Svoju tvorbu okrem Slovenska prezentovala na početných samostatných výstavách v Holandsku, Turecku či Spojených štátoch. Zúčastnila sa na kolektívnych výstavách tvorby ex-librisu, známkovej, ilustračnej a grafickej tvorby v krajinách Európy i Ázie. Jej diela získali ocenenia na prestížnych prehliadkach grafického umenia v Taliansku, Poľsku, Bulharsku, Japonsku, Kanade a inde. Katarína Vavrová študovala grafiku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u profesora Albína Brunovského. V roku 1989 absolvovala študijný pobyt na Academii delle Belle Arti v Perugii. Od ukončenia štúdií sa venuje predovšetkým voľnej grafike, ex-librisu, známkovej tvorbe, ale aj maľbe. Jej výtvarný prejav je kombináciou maľby a grafiky. Kultivované, citlivé použitie farieb v kombinácii s jemnou kresbovou líniou vytvára atmosféru odkazujúcu na svet snov a fantázie. Zároveň však námetmi reaguje na súčasný reálny svet, necháva sa inšpirovať literatúrou, históriou, mytológiou. Špecifické sú jej ázijské námety. Hlavným akcentom tvorby tejto umelkyne je žena. Zobrazuje vnútorný ženský svet bez frázovitosti a umelosti. Jej súčasná tvorba smeruje k stále väčšej pozornosti voči jednotlivej figúre – a najmä figúre ženy. Zádumčivé portréty žien slúžia ako personifikácia autorkiných myšlienok, pocitov a inšpirácií. K meditatívnemu vyžarovaniu obrazov prispieva tlmená teplá farebnosť s akcentami červenej a porcelánovo bielej, ako aj prírodný japonský papier s jemne štrukturovaným povrchom. Plnoplastické tvary figúr kladie do kontrastu s lineárnymi fragmentami predmetov či prostredia, zanechávajúcimi dojem neukončenosti a éterickej nehmatateľnosti ideí. Tým vytvára v kompozícii napätie medzi konkrétnou predstavou, čitateľnou indíciou svojich myšlienkových zámerov a iba v obrysoch viditeľnými symbolmi hlbších významov. Výstavu Šťastie si ty v komisárskej koncepcii PhDr. Ľuboslava Mozu nájdete v Sale Terrena Prezidentského paláca do 5. marca 2005. Autorka je študentka vedy o výtvarnom umení

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984