Úspešný výber úplatkov

Policajti majú za sebou ďalší záťah proti zločinu na cestách. Už je známy aj jeho výsledok: 25tisíc dopravných priestupkov za týždeň a vybraných vyše 20 miliónov korún na pokutách. Správcovia štátneho rozpočtu môžu jasať a určite podporujú zámer ministra Vladimíra Palka, aby sa takéto akcie opakovali častejšie.
Počet zobrazení: 1322

Policajti majú za sebou ďalší záťah proti zločinu na cestách. Už je známy aj jeho výsledok: 25tisíc dopravných priestupkov za týždeň a vybraných vyše 20 miliónov korún na pokutách. Správcovia štátneho rozpočtu môžu jasať a určite podporujú zámer ministra Vladimíra Palka, aby sa takéto akcie opakovali častejšie. Napokon, klesajúci počet priestupkov i klesajúca suma vybraných pokút oproti predošlej týždňovej akcii môže rezort vnútra vysvetľovať aj tak, že šoféri sa pod tlakom takýchto kontrol učia dodržiavať predpisy. Je to jedno z možných vysvetlení, ale nie jediné. Pravda je možno oveľa prozaickejšia. Žiadna z týchto štatistík totiž nedokáže zachytiť počet priestupkov, ktoré sa síce stali, ale policajti ich z najrôznejších dôvodov nezaznamenali. Bratislavčanovi je ťažké hovoriť o celom Slovensku, ale korupcia pri cestných kontrolách v slovenskej metropole za posledné obdobie klesla iba málo. Konkrétne skúsenosti viacerých vodičov aj z uplynulých dní opäť dokazujú, že nie vždy sa porušenie dopravných pravidiel končí peňažnou pokutou. Ešte stále sa vyššej pokute, či dokonca odobratiu vodičského preukazu možno vyhnúť úplatkom priamo do vrecka policajta. Reformy ministra Palka na tom aspoň v krásavici na Dunaji zmenili len máločo. Policajti pritom podľa svedectiev postupujú podľa veľmi premysleného systému. Menej či viac nápadnými otázkami najskôr zistia, do akej príjmovej skupiny previnilec patrí a či na výkon jeho povolania nevyhnutne potrebuje šoférovať. Podľa toho sa potom určuje výška úplatku. Pri nižších pokutách sa vraj týmto spôsobom ani neoplatí postupovať, tie zväčša šoféri naozaj musia zaplatiť. Pri vyšších alebo pri porušeniach zákona, za ktoré sa odoberá vodičský preukaz, sa už však obchodovať oplatí. Obom stranám. Zbraňou proti tomuto systému nie je ani návrh Aliancie nového občana, aby policajti nesmeli vyberať pokuty v hotovosti. Stále totiž platí, že rozhodujúca je výška trestu a previnilec ochotne zaplatí za to, aby sa do záznamov žiadny prečin nedostal. A o kontrolách policajtov, koľko peňazí mali pri sebe ráno a koľko ich majú po službe, sa prestalo hovoriť po veľmi krátkom čase. Mimochodom, podľa šoférov sa najviac úplatkov „rieši“ v nočných službách. Napokon, zvýšenie trestov a pokút prinesie iba vyššie úplatky a nedisciplinovaným šoférom sa ich ešte viac oplatí dávať. Ale možno je všetko v najlepšom poriadku a nižší výber pokút spôsobilo iba počasie. Lebo hoci odhodlanie ministra vnútra bojovať proti zločinu je v médiách dobre „predávané“, v hustom snežení sa aj Jastrab vykašľal na poriadok na cestách a radšej zaliezol do teplého hniezdočka. Autor je spolupracovník týždenníka SLOVO

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984