Reklama
Reklama
www.svetla.sk

Vymení Rybníček moderátorov Správ?

V STV sa schyľuje k ďalšiemu „novému začiatku“. Minimálne v spravodajstve. Na základe doterajších skúseností môžeme očakávať nové tváre na postoch moderátorov a novú grafickú úpravu spravodajského štúdia. Aspoň doteraz takýmto spôsobom riešil Richard Rybníček nízku sledovanosť Správ STV.
Počet zobrazení: 696
3_tv-m.jpg

V STV sa schyľuje k ďalšiemu „novému začiatku“. Minimálne v spravodajstve. Na základe doterajších skúseností môžeme očakávať nové tváre na postoch moderátorov a novú grafickú úpravu spravodajského štúdia. Aspoň doteraz takýmto spôsobom riešil Richard Rybníček nízku sledovanosť Správ STV. Ale možno sa neudeje vôbec nič. Už dlhší čas je totiž zrejmé, že spravodajstvo a publicistika súčasného generálneho riaditeľa Slovenskej televízie príliš nezaujímajú. „Pre Správy sa ani zďaleka nevytvorili také podmienky, aké má SuperStar,“ povedal pre denník Pravda člen Rady STV Peter Malec. Pochybnosti o spravodajstve Zatiaľ čo komerčne ladené vysielanie je pod drobnohľadom vedenia televízie, v spravodajstve a publicistike sa mení len málo. Presnejšie, len povrch, imidž relácií, čo síce divákom SuperStar stačí, ale v spravodajstve a publicistike ľudia hľadia predsa len viac pod povrch. A tam toho STV veľa neponúka. „V STV sa výber správ ani ich radenie nezlepšilo, skôr naopak, a pozorujem v tom stále veľký zmätok,“ tvrdí mediálny analytik Andrej Školkay. Podľa neho by STV mala súperiť s komerčnými televíziami v tom, že ponúkne objektívne a vyvážené spravodajstvo, zameria sa na skutočne závažné témy, ktoré pútavo spracuje. Bývalého podpredsedu Rady STV Mareka Maďariča kriticky nízka sledovanosť Správ STV ani neprekvapuje. „Po slovách o vyváženom spravodajstve v ňom, ale aj v iných reláciách začal Richard Rybníček presadzovať svoje konzervatívne videnie sveta.“ Podľa Petra Maleca sú príčinami poklesu diváckeho záujmu nedobudovaná spravodajská sieť, nestabilita tvorivých tímov a zlý systém práce. Oslovení sa zhodli v tom, že vedenie STV robí chybu, keď sa aj v spravodajstve a publicistike usiluje napodobňovať komerčné televízie. Zatiaľ čo každý vie, čo môže od Televíznych novín TV Markíza a Novín TV JOJ očakávať, a preto majú stabilné divácke zázemie, podľa P. Maleca „Správy STV nemajú vlastnú tvár“. Náskok TV JOJ O Správach STV sa začalo diskutovať opäť minulý týždeň. Má to dva dôvody. V ankete Osobnosť televíznej obrazovky sa medzi nominovanými objavila aj moderátorka Andrea Belányová, ktorá však v STV pôsobí len tri mesiace. Predtým síce moderovala spravodajstvo v TA3, ale vzhľadom na jej mizivú sledovanosť je nereálne, aby si tam získala takú veľkú divácku priazeň. V televíznych kruhoch sa otvorene hovorí o podvode, o tom, že Richard Rybníček požadoval zaradenie A. Belányovej medzi nominované v jej kategórii. Takto vraj chce zviditeľniť nielen ju, ale aj Správy. V prospech tejto možnosti hovorí aj druhý dôvod. Minulý týždeň sa ukázalo, že Správy STV sa stali natrvalo trojkou medzi televíznym spravodajstvom. Zatiaľ čo Noviny TV JOJ sleduje asi tri štvrte milióna ľudí, Správy STV o stotisíc menej. STV nedokázala o pol ôsmej „preskočiť“ TV JOJ už tri týždne. Od začiatku tohto roka sa jej to podarilo iba niekoľkokrát, najmä v piatok, keď diváci už od pol ôsmej čakali na SuperStar. V posledných týždňoch však už STV nepomáha ani to. Nízku sledovanosť Správ pritom minulý týždeň kritizovala aj Rada STV. V percentách sa sledovanosť Novín TV JOJ pohybuje na úrovni pätnástich, Správy STV dosahovali minulý týždeň okolo 13 percent. V nedeľu 6. februára bol rozdiel rekordný: vyše 5 percent! V skutočnosti však bude rozdiel väčší. Zverejnené čísla sú totiž priemerom za celú reláciu. Lenže Noviny TV JOJ bývajú kratšie než Správy STV, niekedy až o dve-tri minúty. Keďže hneď po skončení Novín ide reklama, diváci húfne prepínajú na STV. Posledné minúty tak Správam výrazne zlepšujú sledovanosť. Nemajú spravodajcov A napokon je tu aj rozdiel v pokrytí obyvateľstva kvalitným signálom. STV je na tom výrazne lepšie: verejnoprávnu televíziu môže sledovať o 20 až 25 percent viac divákov, ktorí TV JOJ nechytia. Ak má teda táto súkromná televízia v celoslovenskom priemere náskok v sledovanosti spravodajstva okolo dvoch percent, na územiach, kde vysielajú obe televízie spolu, bude rozdiel minimálne dvoj- až dva a polnásobný. STV už nemá kam rozširovať svoj signál, takže, ak to voľné frekvencie a ochota majiteľov investovať dovolia, je pravdepodobné, že sa celoslovensky spriemerovaná sledovanosť Novín TV JOJ bude naďalej zvyšovať. Východisko nemôže ponúknuť šéfredaktor Ivan Janda. Ten musí pracovať v podmienkach, aké mu vytvára vedenie STV. O jeho prístupe k dôležitosti spravodajstva svedčia aj finančné prostriedky naň vyčlenené. Zatiaľ čo SuperStar stojí 100 miliónov korún, Správam chýbajú zahraniční spravodajcovia. STV dokonca šetrí tak, že v cudzine hľadá tamojších ľudí, nie je ochotná do zahraničia vyslať vlastných redaktorov. „V Prahe sme našli českú redaktorku. Som rád, že nie je výhrada proti češtine. Zvažujeme aj Budapešť, ale hľadáme Slováka žijúceho v Maďarsku,“ opisuje hanbu STV Ivan Janda. „Nevidím možnosť na obsadenie väčšieho počtu zahraničných spravodajcov,“ povedal denníku SME. Vrcholom bolo, keď STV na prelome rokov 2004 a 2005 nevyslala vlastný kompletný štáb do juhovýchodnej Ázie, kam sa upierali zraky celého sveta. Komerčné TV Markíza a TV JOJ tam svojich ľudí mali. Odsúvaná publicistika Za všetky ešte jeden krikľavý príklad škandálneho prístupu Richarda Rybníčka k spravodajstvu a publicistike. Je ním vysielací čas publicistickej relácie Reportéri. Ide o reláciu, ktorej niekoľkí redaktori prednedávnom získali ocenenia v tradičnej novinárskej súťaži. V nej síce nehlasujú diváci, ale rozhoduje odborná porota. STV si túto reláciu „cení“ tak, že ju vysiela o pol jedenástej v noci! Teda až po hlavnom vysielacom čase, keď väčšina ľudí už televíziu vypína. Minulý týždeň boli Reportéri dokonca až 30 minút pred polnocou! Čo keby v takom čase vysielala STV radšej SuperStar alebo americké filmy? Aj Česká televízia má rovnakú reláciu s rovnakým názvom. Jej premiéru však zaradila do hlavného vysielacieho času: pondelok o 21.30. „Inventúra aktuálnych udalostí,“ ako znie podtitul relácie s priliehavým názvom Bez obalu, sa v premiére vysiela v nedeľu, rovnako o 21.30. Relácia, akú STV vôbec nemá, volá sa Na stopě, sa zasa premiérovo vysiela každý utorok o 21.55. Mimochodom, v publicistike dosiahla STV ďalšiu jedinečnosť: nemá reláciu o sťažnostiach a problémoch divákov. V ČT sa volá Černé ovce, TV Markíza (aby sme zostali na Slovensku) má Lampáreň. Otroci peoplemetrov „Spravodajstvo by malo byť výkladnou skriňou verejnoprávnej televízie,“ tvrdí Peter Malec. „Spravodajstvo a publicistiku považujem popri vlastnej umeleckej tvorbe a tvorbe pre deti za základný pilier verejnoprávnej televíznej služby,“ pridáva sa Marek Maďarič. Tak to funguje minimálne v celej Európe. Dokonca to zväčša platí aj o komerčných televíziách, hoci v nich miesto umeleckej a detskej tvorby zaberá tzv. strednoprúdová zábava i reality šou. Vari jediní, kto si to nemyslia, sú Richard Rybníček, Marcel Para a Branislav Záhradník. „Nechceme byť otrokom peoplemetrov,“ hovorí Ivan Janda a dodáva: „Je otázka, či považujeme divácke ocenenia za relevantné aj z hľadiska profesionálneho.“ Vedenie STV to však zjavne vidí inak. Nadšene zverejňuje informácie o rekordoch sledovanosti SuperStar. Už po pár dňoch sa verejnosť dozvedela, že „nový začiatok“ 1. januára 2004 o 19.30 sledovalo vyše 40 % divákov. A minulý týždeň pri preberaní ceny OTO 2004 R. Rybníček dodal, že televízia bez sledovanosti nemá význam. Súčasné vedenie STV sa stalo „otrokom peoplemetrov“. Sledovanosť možno najjednoduchšie docieliť povrchnými šou-programami. Lenže my každý mesiac dávame stovky miliónov korún, aby verejnoprávna televízia kráčala po náročnejších chodníkoch. Richard Rybníček by mal dokázať viac než netransparentné a svojvoľné rozhadzovanie našich daní. Hoci niet pochýb, že oveľa príjemnejšie je uspokojovať vlastný narcizmus za cudzie peniaze. Čo R. Rybníček považuje za svoj úspech, vyjavil nedávno v Odpovediach z obrazovky: „Verte mi, je to veľmi príjemný zážitok, keď idete po ulici, ľudia sa na vás usmejú a hovoria o Superstar.“ Autorka sa venuje mediálnej analýze

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama