Reklama
Reklama

Ján Boleslav Kladivo

Aký je tvoj názor na škatuľku alternatíva? Má čo povedať, má u nás dosť priestoru? A vôbec, mala by mať veľa priestoru, bola by aj potom alternatívou?
Počet zobrazení: 546
14-m.jpg

Aký je tvoj názor na škatuľku alternatíva? Má čo povedať, má u nás dosť priestoru? A vôbec, mala by mať veľa priestoru, bola by aj potom alternatívou? - JBK: V hypermarketoch kraľuje alternatíva výberu. Vždy mi trvá asi 10 minút, kým si vyberiem jeden jogurt. Vlastne viem, že všetky sú ‚narvané‘ chemikáliami a je to jedno, ale je pre mňa nemožné zobrať hociktorý. Možno je to tak aj s celou našou kultúrou a civilizáciou, že je už vlastne úplne jedno, po čom siahame. Môj alternatívny jogurt je kvalitný a výživný, navyše zmierňuje bolesti kĺbov. (z rozhovoru pre www.zionmag.cz) KOFOLA SESSIONS ZAČÍNAJÚ NEDEFINOVATEĽNOU CHYBOU Kultúrne centrum Stanica Žilina-Záriečie uvádza v sobotu 15. 1. 2005 o 20. 00 sólový koncert Jána Boleslava Kladiva (známeho aj pod skratkou JBK) nazvaný Error Undefined (nedefinovateľná chyba). Vystúpenie JBK je zároveň otváracím podujatím cyklu dvanástich živých koncertov v roku 2005 nazvanom Kofola sessions. "V rámci Kofola sessions v roku 2005 v kultúrnom centre Stanica budeme poskytovať priestor vo všeobecnosti menej známym hudobným projektom zo Slovenska a Čiech, o ktorých sme presvedčení, že by mali dostať priestor na prezentáciu vlastnej tvorby. Na Slovensku sú totiž často ignorované nekomerčné projekty, ktorých kvalita je minimálne porovnateľná s podobnou európskou produkciou,“ vysvetľuje Peter Hapčo, dramaturg Kofola sessions. Skladateľ a hudobník JBK odhalí svoju tvár a tento raz naživo! Označiť totiž výskyt JBK na slovenských pódiách slovom zriedkavý je už pomerne odvážnym vyjadrením. JBK odprezentuje projekt Error Undefined, ktorý pripravil na jar roku 2004 ako, povedzme trochu netradičnú, poctu nášho vstupu do „nedefinovateľnej chyby“ – EÚ. Ale bez obáv, politiku v tomto predstavení nájdete skutočne až v poslednom pláne, ak vôbec. Koncert/performance je zvukovo-obrazovou kolážou, kde JBK skúma vzťahy medzi zvukovými plochami a obrazom/videoartom, ktorý vytvoril špeciálne pre tento projekt. A prečo Error Undefined? „Udalosti v živote prichádzajú častokrát ako porucha, niečo, čo naruší bežný spôsob vnímania a poznania, ale zároveň prináša nejaký iný uhol pohľadu,“ hovorí JBK. „A o to práve J. B. Kladivovi ide – narušiť nazeranie na hudbu v zažitom zmysle slova a donútiť vás pozrieť sa ňu z inej strany a iným spôsobom. JBK nie je žiadnym geniálnym inštrumentalistom a ako sám priznáva, „nikdy som nekládol dôraz na remeselnú zručnosť“. V jeho tvorbe ale cítiť myšlienku, neúnavnú a často až neúprosnú snahu vyjadriť veci svojím a svojským spôsobom,“ dodáva Peter Hapčo. Počas svojej hudobnej cesty prešiel JBK veľmi pestrým spektrom – od prvého albumu Nahá, plného temných, ale v jadre melodických a štruktúrovaných piesní, cez takmer elektropopový, no napriek tomu prehliadaný album Celý život na tigrovi, až po experimentálny, zvukovo-obrazový projekt Error Undefined, ktorý uvedie aj na Stanici. A čo je najzaujímavejšie, v každej z týchto polôh sa orientuje so šarmom sebe vlastným a vnímavému poslucháčovi poskytuje neuveriteľné množstvo podnetov, občas ťažšie stráviteľných, ale vždy posúvajúcich chápanie hudobných súvislostí o krok vpred. „Ja si myslím, že medzi človekom a strojom je možná inteligenčná komunikácia, a v tom vidím aj budúcnosť experimentálnej hudby,“ spresňuje JBK. Takže priatelia, ak sa nebojíte nového a máte chuť nielen počúvať a pozerať, ale aktívne zapojiť aj iné zmysly a časti „mozgovní“, nemali by ste v sobotu 15. 1. na Stanici chýbať. A ešte niečo navyše: JBK sa z času na čas objavuje na ďalších albumoch iných slovenských hudobníkov v pozícii zvukového inžiniera, čo úzko súvisí s jeho civilným zamestnaním v Experimentálnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Takto už pomáhal na svet albumom od Ali Ibn Rachida, Ľuba Burgra či Dlhých dielov. A naopak, Kladivovi s jeho vlastnými opusmi pomáhali ľudia ako Martin Burlas, Peter Zagar alebo Luciana Poli. Truc sphérique (ts) ELEKTRONICKÁ ŠEHEREZÁDA Po vypočutí v poradí štvrtého albumu Jána Boleslava Kladiva s výstižným názvom Nové kĺby musím povedať, že ide o skvelý opus. JBK nikoho nenechá na pochybách, že ide o dielo vyzretého umelca s hudobným cítením pre modernú elektronickú hudbu. Predošlý album nie je ani taký odvážny ani pokrokový, hoci ide tiež o elektronickú hudbu. Na treťom albume Celý život na tigrovi nájdete to, čo by som charakterizoval ako elektronickú tanečnú hudbu, ktorá je postavená na rytmizácii. Dôraz je na pesničkovosti. Ostatný album by som označil skôr ako experimentálnu elektroakustickú hudbu. Album Nové kĺby je vystavaný na hudobných slučkách, sérii tónov. Je inšpirovaný minimalistickou hudbou. Z tohoto pohľadu možno zreteľne badať posun vo vývine interpreta. Hudbu aj texty si napísal JBK sám. Po prvom vypočutí som nadobudol dojem, že tento album je niečím výnimočný, i keď som to spočiatku nevedel definovať. Už na prvý pohľad je nezvyčajný názov albumu. Nové kĺby bude potrebovať hlavná postava príbehu tohoto diela. O aký myšlienkový odkaz presne ide, to musí zistiť každý sám. Som rád, že aj slovenský poslucháč sa môže dostať ku kvalitnej elektronickej tvorbe domáceho autora, čoho dôkazom je tento album, ktorý má tiež pointu. A aj to ho robí, z môjho pohľadu, hodnotným. Skvelý zvuk, vynikajúce spracovanie motívov, nálad, myšlienky albumu, to sú jeho devízy. Album obsahuje jedenásť skladieb: Fireball, Zlatý drozd, Muzikál, Šeherezáda, Prielom, Piškóty, Let, Nové kĺby – Odkaz, Nové kĺby – Dnešný ťah, Nové kĺby – V očakávaní, Nové kĺby – Neochvejnosť. Ako prvá ma svojou vtipnou myšlienkou oslovila skladba Zlatý drozd. Pointu som si uvedomil až pri druhom vypočutí. Posúďte sami: „Tak vy ste videli zlatého drozda? Nepomýlili ste sa? Nemohol to byť slávik?“ „Nie, nie, ten bol oveľa menší. Bol to určite drozd.“ A potom už nasleduje hudobné spracovanie motívu drozda či odvíjajúceho sa príbehu. Motív drozda sa zopakuje. Skladba Muzikál má silnú pointu. „Chtěl bych vás pozvat do našeho muzikálu. Jmenuje se Osvobození. Máte zájem?“ „Ani nie. Asi by som mal s tými najvyššími tónmi problémy.“ Prečo nechce opýtaný spievať, keď v muzikáli sa spieva? Pretože muzikál sa tu chápe ako metafora výsluchu a spievanie ako prezradenie istých informácií. Nebudem písať podrobnosti, aby som neprekazil poslucháčom radosť z diela, z hľadania interpretácií tohoto albumu. Pozoruhodnú myšlienku má aj skladba Piškóty. „Chcem sa spýtať, či prišli piškóty bez cukru?“ „Piškóty bez cukru neprišli. Máme len zlatých drozdov“. Máme teda len to, čoho je dosť a čo sa len zdá, že je niečím/ niekým výnimočným, ako sa tvári aj väčšina z nás. Pre pochopenie celistvosti príbehu sú nezanedbateľné aj ostatné skladby. Áno, ide naozaj o príbeh, príbeh o Šeherezáde. V rovnomennej skladbe poslucháč nahliada do myšlienkového jadra albumu – Šeherezáda ako záchrana. Odkaz je doslova dôležitým odkazom, preto túto skladbu považujem za kľúčovú. Zistíte, že nové kĺby potrebuje práve Šeherezáda. Ak budete hľadať poslanie či zmysel tohoto príbehu, nevynechajte Let. Možno vás táto skladba trocha zmätie, ale nenechajte sa. Obsah prvej skladby Fireball vyznieva už jasne – ak si vypočujete celý album –, i keď práve ňou začínajú všetky záhady, napr. kto alebo čo je Fireball. Prielom je akousi inštrumentálnou dierézou albumu, ponecháva čas na premýšľanie o tom, čo bolo povedané a o tom, čo ešte len bude, ako napríklad v skladbe Dnešný ťah, v ktorej sú vyžrebované určité čísla. Čo ak to je telefónne číslo? V očakávaní sa dozviete niečo o samotných aktéroch príbehu, čím sa poslucháčom väčšmi ozrejmí dej. Posledná skladba Neochvejnosť je akousi víziou, azda víziou záchrany sveta. Štruktúra albumu je postavená tak, že ako poslucháči budete stále v napätí, čo z neho robí zaujímavé dielo. Ako percipienti nezostávate len v pasívnej polohe, ak chcete mať ucelený, respektíve bohatý estetický zážitok. Musíte sa stať aktívnym spolutvorcom myšlienkového sveta tohto hudobného príbehu. K tomu vás interpret núti možno aj tým, že používa skreslené hlasy, čo môžeme interpretovať ako hlasy vesmírčanov alebo ako prostriedok nútiaci pozorne počúvať. Celý album môžete vnímať aj ako jednu mnohovrstvovú báseň. Pre tvorbu JBK je príznačné, že každý album nesie v sebe určitý príbeh. Príbeh tohoto albumu obsahuje metafyzické otázky typu prečo sme tu, odkiaľ sme… Môžete tu nájsť samplovanie, vysoké tóny môžu v albume vyjadrovať aj ideovú rovinu. Aranžmán je starostlivo premyslený. Každá skladba má svoje presné miesto. Skladby sú previazané aj vďaka hudobným mostom. I keď hlavný hudobný motív ovplyvňuje tempo daných skladieb, raz je rýchle, inokedy pomalšie, pravidelné. Mixáž je urobená taktiež profesionálne. Verím, že aj vy si nájdete čas a započúvate sa do vzdialeného „vesmírneho rytmu“. Ak chcete mať zážitok z kvalitnej elektronickej hudby a chcete prežiť orientálny príbeh v originálnej úprave JBK, pustite si Nové kĺby. Jozef Žilinek Autor vyštudoval estetiku a filozofiu (Ján Boleslav Kladivo: Nové kĺby. Soza/Biem 2003)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama