Kupovať si dobrú povesť nie je morálne

Obľúbenosť ani dobrú povesť si kúpiť nemôžete. Môžete si akurát zaplatiť reklamu, ktorá vás vykreslí takých, akí by ste sa chceli javiť. Zdá sa však, že na internete je možné kúpiť si pre svoju webstránku takmer všetko – obľúbenosť, dobrú povesť aj prvé miesto vo výsledkoch vyhľadávania tam, kde sa to oficiálne nedá. Zdá sa vám to absurdné?
Počet zobrazení: 821
9-m.jpg

Obľúbenosť ani dobrú povesť si kúpiť nemôžete. Môžete si akurát zaplatiť reklamu, ktorá vás vykreslí takých, akí by ste sa chceli javiť. Zdá sa však, že na internete je možné kúpiť si pre svoju webstránku takmer všetko – obľúbenosť, dobrú povesť aj prvé miesto vo výsledkoch vyhľadávania tam, kde sa to oficiálne nedá. Zdá sa vám to absurdné? Obchod sa odohráva v skutočnosti veľmi korektne. Majiteľ nejakej menej známej webstránky je oslovený serióznou ponukou – za poplatok 200,- českých korún mesačne má umiestniť reklamný nápis s niekoľkými odkazmi na hlavnej stránke svojho webu. Ide o textovú reklamu, ktorá obsahuje štyri odkazy na online kasína v zahraničí. Mnohí účastníci tohto projektu v diskusii pod článkami potvrdzujú, že svoje peniaze už naozaj dostali. Pes je zakopaný v tom, že oslovované sú len webstránky relatívne neznáme, ale s vyšším Pagerankom. Prevádzkovateľov takýchto webstránok poteší ročný príjem z reklamy vo výške 2 400,- CZK, objednávateľ je rád, že za málo peňazí získa veľa „muziky“. O čo presne ide? Google totiž funguje tak, že odkazy vo výsledkoch vyhľadávania zoraďuje podľa toho, ako sú zhodnotené. Toto hodnotenie je výsledkom algoritmu, ktorý sa prepočítava na základe mnohých kritérií. Jedným z nich je aj množstvo spätných odkazov ukazujúcich na webstránky. Čím viac odkazov zo stránok s vysokým Pagerankom smeruje na váš web, tým vyšší Pagerank dostanete vy a tým vyššie je aj umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania v Google po zadaní kľúčového slova súvisiaceho s obsahom vašej webstránky. Tí, čo majú na starosti zvyšovanie popularity spomínaných online kasín, tento princíp dobre poznajú. Stačí použiť dostatočné množstvo peňazí, aby odmenili webstránky s vysokým Pagerankom za to, že na nich ukazujú. A čo je na tom vôbec zlé? Za nekorektné sa považuje to, že ide o snahu preľstiť samotný Pagerank. Účelom všetkých (takpovediac) tradičných snáh o optimalizáciu pre vyhľadávače je dosiahnuť vyšší Pagerank korektnými, všeobecne akceptovanými metódami. Tento spôsob kupovania odkazov na weboch s vyšším Pagerankom výborne charakterizoval Robert Němec brilantnou analógiou: „Představte si, že hledáte doktora. Položíte dotaz vyhledávači. Ten se podívá, kdo má nejvíce referencí, a doporučí vám jej. Pak přijde člověk, rozdá tisícovce lidí 200 korun, aby o něm říkali, že je nejlepší doktor. Když ta tisícovka o vás řekne, že jste nejlepší doktor, má to velkou váhu.“ Ja len na zdôraznenie pointy dodávam, že tých tisíc ľudí o vás povie, že ste najlepší doktor nie preto, lebo si to naozaj myslia, ale preto, lebo im za to zaplatili. Pôvodným cieľom Pageranku je rozlíšiť webstránky, ktoré sú obľúbené (relevantné pre tému) a ktoré nie – to všetko zadarmo. Ak by išlo predsa o peniaze, stačilo by, aby Google prvé pozície vo výsledkoch vyhľadávanie predával. Keďže o peniaze ide, samozrejme, tiež, takúto službu Google poskytuje v platených odkazoch Google AdWords. Samozrejme, kasína o tom, že si chcú vysoký Pagerank v podstate kúpiť, nahlas nehovoria. Je to len akoby sekundárny efekt, ktorý však v konečnom dôsledku ďaleko predčí efekt prostej platenej reklamy na málo navštevovaných webstránkach. Tí, ktorí si za takúto reklamu nechajú platiť, ani nemusia tušiť, akú medvediu službu robia objednávateľovi reklamy a že o reklamu v skutočnosti vôbec nejde... Čo potom SEO? Zaujímavou sa v tejto súvislosti stáva myšlienka, či vlastne aj SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) nie je rovnakým nekorektným zvyšovaním Pageranku za peniaze. Veď predsa stačí, aby majiteľ webu zaplatil určitú sumu peňazí (na Slovensku cca 10 – 40 000; v zahraničí, resp. pre web v angličtine 2 000 USD a viac) za komplexnú optimalizáciu svojej webstránky a umiestnenie na prvých priečkach vo vyhľadávaní najväčších vyhľadávačov je takmer neodvratné. Podľa môjho názoru SEO v tomto prípade vychádza oveľa lepšie ako pochybné skupovanie odkazov. Predstavme si hypotetickú situáciu, že väčšina webstránok bude perfektne optimalizovaných typickými SEO metódami. Výsledkom je taká podoba internetu, kde je významné množstvo stránok validných, vecných, prehľadných, informačne bohatých. Istým negatívom je možno unifikácia a jednostrannosť (či napr. eliminácia technológie FLASH, používanie Frames). Ak však zovšeobecníme skupovanie odkazov, internet by vyzeral ako množstvo webstránok s nič nehovoriacimi textovými odkazmi na iné webstránky. Vyhľadávače by pri opýtaní sa zobrazovali na prvých miestach také weby, ktoré najviac investovali do spätných odkazov. Paradoxom celého tohto komerčného cirkusu by bolo, že peniaze za tieto úspechy by nekasíroval Google, ktorý vyhľadávanie poskytuje, ale anonymné malé webstránky, ktoré s tým fakticky nemajú nič spoločné. Pagerank by stratil zmysel a mohol by sa premenovať napríklad na PageMoneyRank. Epilóg V Čechách sa to už začalo. V Nemecku sa to údajne začalo skôr a už dlhší čas tam existujú firmy, ktoré sa zaoberajú skupovaním odkazov. Na Slovensku som takúto aktivitu zatiaľ nepostrehol pravdepodobne v dôsledku malého trhu, na ktorom by sa vložené investície nevrátili. Ako z toho von? Google asi momentálne nemá vážny dôvod zaoberať sa tým. Až do času, keď sa do skupovania odkazov investuje taká vysoká suma, že sa to prejaví na znížení ziskov z Google AdWords. Je také niečo vôbec reálne? Asi ešte pár desiatok rokov nie. V každom prípade to buď spôsobí revolúciu v internetovom marketingu, alebo v Google jednoducho algoritmus Pageranku prerobia...

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984