Live Aid

Najväčšia charitatívna akcia v dejinách populárnej hudby sa konala takmer pred dvadsiatimi rokmi – 13. júla 1985. Svet si tento koncertný maratón, ktorý prebiehal 16 hodín paralelne v Londýne a vo Philadelphii pamätá pod názvom Live Aid.
Počet zobrazení: 1298
25_dole-m.jpg

Najväčšia charitatívna akcia v dejinách populárnej hudby sa konala takmer pred dvadsiatimi rokmi – 13. júla 1985. Svet si tento koncertný maratón, ktorý prebiehal 16 hodín paralelne v Londýne a vo Philadelphii pamätá pod názvom Live Aid. Záznam ojedinelej akcie, ktorá postupne pomohla vyzbierať viac ako 140 miliónov dolárov pre hladujúcu Afriku, vychádza prvý raz na štyroch DVD. Zisk z predaja tohto nosiča by podľa nadácie Band Aid Trust mal opäť ísť na charitatívne účely na africkom kontinente. Sen Boba Geldofa Pôvodcom myšlienky zorganizovať koncert, ktorý by pripomínal slávny Woodstock zo 60. rokov, ale najmä by mal priniesť čo najviac peňazí pre Afriku, je spevák Bob Geldof. Nápad vznikol počas jeho pobytu v Etiópii, kde na vlastné oči videl realitu života v najchudobnejších oblastiach čierneho kontinentu. Počas pobytu si písal denník, plný smutných zážitkov a po návrate domov sa pokúsil o takmer nemožné – prizvať najväčšie hviezdy populárnej hudby, aby bok po boku svojich aj menej slávnych kolegov vystúpili v londýnskom Wembley alebo na pódiu vo Philadelphii. Tak sa stretli vtedy rozhádaní Rolling Stones (Mick Jagger však vystupoval oddelene od zvyšku kapely), Madonna (ktorá sa vďaka koncertu Live Aid definitívne zaradila medzi pop stars), ale aj Bob Dylan, U2, Sting, Run DMC či Joan Baez. Veľa vystúpení sa vôbec nezachovalo, časť philadelphského koncertu sa ani nenakrúcala. Množstvo nahrávok ukradli, alebo sa stratili. Led Zeppelin, ktorí sa dali po dlho čase opäť dohromady, nesúhlasili so zverejnením svojho vtedajšieho vystúpenia, považujú ho za podpriemerné. Napriek tomu sa podarilo dať dohromady 10 hodín záznamu, ktorý je zaznamenaný na tomto štvor-DVD sete. Charakter oboch paralelných hudobných maratónov v Londýne a vo Philadelphii sa odlišoval nie len zoznamom vystupujúcich a odlišnou technickou kvalitou (badateľnou najmä na tomto zázname), ale aj drobnosťami, akými boli napríklad konferansiéri jednotlivých vystúpení. Kým v USA sa na pódiu vystriedali herci ako Jack Nicholson, Bette Midler či Chevy Chase, v Británií väčšinu vystúpení uviedol Bob Geldof. Záznam z Wembley má horšiu zvukovú a obrazovú kvalitu, philadelphský koncert zase trochu viac pripomínal exhibíciu tých najslávnejších mien. Dnes už priam historicky pôsobí aj reklama lietadiel Concorde – práve tento stroj sa postaral o prepravu speváka Phila Collinsa, ktorý vystúpil na oboch pódiách – najprv vo Wembley a po niekoľkých hodinách letu aj vo Philadelphii. Vystúpenia boli do celého sveta prenášané pomocou satelitov televízií BBC a ABC. Napriek tomu, že Geldof bol pôvodne proti myšlienke nahrávania záznamu (veril, že akcia je jedinečnou a neopakovateľnou a bude mať väčšiu moc v spomienkach ako v jej ďalšom zhmotnení), BBC koncert nahrala. V každom prípade sa sen Boba Geldofa splnil. Dokázal rozhýbať médiá, verejnú mienku, mnohých štátnikov či osoby zarábajúce na svojej popularite a prinútiť ich spraviť niečo pre tých, ktorí pomoc potrebovali a dodnes potrebujú. Od Queen k Run DMC Okrem samotných koncertných vystúpení sú na jednotlivých DVD zaznamenané správy z TV vysielania, zábery hladujúcej Afriky, zábery prípravy vyslania hmotnej pomoci na africký kontinent, ale aj dva slávne videoklipy, ktoré obleteli celý svet. Ide o Band Aid Video v podaní All Stars Bandu - zoskupenia, ktoré sa stretlo na záver koncertu vo Wembley a zaspievalo pesničku Do They Know It´s Christmas? (nechýbali Bono Vox, Paul McCartney, Freddie Mercury, David Bowie, Wham...) a o USA For Africa Video – v ktorom zase philadelphskí účinkujúci zaspievali slávnu pieseň We Are The World. K najzaujímavejším vystúpeniam oboch pódií – amerického i európskeho – patria určite aj niektoré duety. Napríklad Stingov duet s Philom Collinsom Every Breath You Take či dve piesne Micka Jaggera s Tinou Turner State of Shock a It´s Only Rock´n´Roll. Za zmienku určite stojí aj vystúpenie najväčšieho elegána populárnej hudby všetkých čias Briana Ferryho, ktorý zaspieval Slave to Love a Jealous Guy, či skvelo znejúcich Spandau Ballet, ktorí prispeli svojimi rovnako slávnymi skladbami True a Only When You Leave. Z amerického pódia spomeňme The Needle and the Damage Done a Nothing Is Perfect (In God´s Perfect Plan) v podaní Neila Younga. Úplne odlišne od svojich rockových či popových kolegov pôsobilo vystúpenie Run DMC. Na pódiu sa objavili iba s dvoma gramofónmi a skladbu King of Rock sprevádzali ich rapové pokriky a zopár skretchov – na rok 1985 ešte veľmi nezvyčajné až odvážne vystúpenie. Ozajstný protipól napríklad k takým Queen a ich megalomansky pôsobiacim štadiónovým rockovým operám. Na londýnskom pódiu nechýbal v úlohe vystupujúceho ani samotný Geldof. Spolu so svojou kapelou The Boomtown Rats zahrali legendárnu pieseň I Don´t Like Mondays a Drag Me Down. Napriek rôznym problémom medzi účinkujúcimi, rozmanitým technickým nedokonalostiam a niekedy možno aj spochybňovanému cieľu akcie, dvojkoncert Live Aid, ale najmä jeho myšlienka a jej naplnenie neboli dodnes prekonané. Za roky od konania akcie sa vyzbierané peniaze premenili na rôzne podoby materiálnej pomoci krajinám tzv. Tretieho sveta. Na africký kontinent bolo vyslaných množstvo nákladných lodí pod hlavičkou Live Aid a rovnako i lietadiel s potravinami, liekmi, zdravotníckymi zariadeniami a potrebami, ťažkou technikou... Toto všetko spôsobilo úsilie najmä Boba Geldofa a skupiny ľudí v nadáciách Band Aid Trust a Live Aid Foundation a niekoľko otrasných záberov hladujúcich detí, ktoré tak veľmi šokovali svet pred temer dvadsiatimi rokmi. Škoda, že dnes už čosi také dokáže šokovať iba málokoho a je naozaj veľmi smutné, že situácia v zaostalých krajinách sa z roka na rok zhoršuje a tzv. vyspelý svet je stále bohatší a nevšímavejší. Autorka je hudobná publicistka

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984