Havarijná poistka - zmluva s diablom

Ak má ktosi havarijné poistenie na auto a chce ho zrušiť, určite sa mu budú o paragrafe 801 Občianskeho zákonníka niekoľko dní snívať škaredé sny.
Počet zobrazení: 1446
havarina poistka_komentare.jpg

Predpokladajme, že v auguste 2008 Ing. Emil Novák uzavrel havarijnú poistku. Podpísal zmluvu (ak nie je vyškolený právnik, jej články pochopiteľne dopodrobna neštudoval), zaplatil šek za ročné poistenie, spokojne sa usmial na pracovníčku za priehradkou a potom ešte spokojnejšie využíval služby poisťovne.

Nanútené služby

V auguste 2009 však došiel pánovi Novákovi nový šek na úhradu - na poistenie za ďalší kalendárny rok. Potiaľto je to v poriadku. Lenže pozor! Ak si náhodou pri prezeraní šeku povie, že už havarijnú poistku viac nepotrebuj, má smolu. Takú trúfalosť poisťovňa neodpúšťa a najbližšie mesiace jej služby jednoducho musí klient využívať. Niet úniku, diera v zákone poisťovňu oprávňuje nútiť klienta, aby využíval jej služby proti svojej vôli aj niekoľko mesiacov.
Logicky by zrušenie poistky nemal byť problém. Ing. Novák nezaplatí a zavolá do poisťovne, že už o danú službu nemá záujem. Aby to tak hladko fungovalo, museli by sme mať normálne zákony a seriózne poisťovne. Ani jedna z tých základných podmienok moderného právneho štátu, žiaľ, na Slovensku neplatí.
Keď klient zatelefonuje do poisťovne, milá pani mu na druhom konci drôtu povie, že poistku ihneď zrušiť nemôže! Premeškal totiž šesťtýždňovú lehotu stanovenú malými písmenkami v desaťstranovej zmluve. Inými slovami, ak chce pán Novák vypovedať zmluvu, ktorú na rok podpísal v auguste 2008, poisťovni to mal písomne oznámiť niekedy v júni 2009. To, samozrejme, nepríde na um nikomu, kto nečítal v zmluve článok po článku.

Diera v zákone

Milá pani na linke inžinierovi Novákovi oznámi, že jediný spôsob, ako zrušiť poistku je – nezaplatiť šek. Treba ignorovať všetky upomienky, ktoré mu bude poisťovňa posielať, a zmluva v stanovených lehotách jednoducho zanikne. To neznie až tak zle. Je v tom však háčik, ktorý sa volá paragraf 801 odsek 2 Občianskeho zákonníka.
Podľa jeho znenia „poistenie zanikne aj tak, že poistné za ďalšie poistné obdobie nebolo zaplatené do jedného mesiaca odo dňa doručenia výzvy (!) poisťovateľa na jeho zaplatenie, ak nebolo poistné zaplatené pred doručením tejto výzvy“. Práve to klientovi ľudskou rečou vysvetlí milá pani na linke. Zabudne sa však zmieniť o tom, že výzva od poisťovne na zaplatenie mu nedôjde o niekoľko dní, ako by bežný človek očakával, ale až o niekoľko mesiacov!
Pánovi Novákovi budú chodiť upomienky (tie na radu milej pani ignoruje), ale samotná výzva mu dôjde až v novembri (ak šek dostal v auguste), čiže o tri mesiace. A až od tejto výzvy plynie mesačná lehota stanovená zákonom. Inak povedané, prinajmenšom štyri mesiace musí využívať služby poisťovne proti svojej vôli. Nehovoriac o tom, že vinou diery v zákone, ktorý nestanovuje lehoty pre poisťovňu na poslanie výzvy, poisťovňa teoreticky môže poslať výzvu klientovi aj o desať mesiacov. Zákon jej v tom nebráni. A Ing. Novák by musel zaplatiť nedobrovoľne rok poistenia navyše. Čo nie je práve malá čiastka za službu, ktorú nechce využívať.

Pozor na poisťovne!

Náš príbeh sa končí prozaicky. V auguste 2010 dôjde pánovi Novákovi list od poisťovne s desivým nadpisom: Posledný pokus o zmier. Oznamujú mu, že ak nezaplatí sumu ročného (!) poistenia, „bude pohľadávka postúpená na vymáhanie externej firme“. Celý rozčúlený volá do poisťovne. Zo dve hodinky počúva obsadzovací tón, až sa nakoniec opäť dočká milej pani na linke. Tá mu po jeho protestoch oznámi, že došlo k chybe a že nemusí zaplatiť plnú sumu ročného poistenia (povedzme 250 euro), ale len príslušnú štvormesačnú čiastku (80 euro).
Ing. Novák teda platí za tri mesiace, ktoré poisťovni trvalo, než sa uráčila poslať mu výzvu, a mesiac navyše, ktorý stanovuje zákon. Celý šťastný, že nemusí platiť plnú ročnú sumu poistného, sa milej pani na linke pekne poďakuje a už len uvažuje, čo by sa stalo, keby nezavolal a šek rovno zaplatil. A napadne mu kacírska otázka: Koľkí ľudia takto naleteli poisťovni? Milá pani na linke mu totiž oznámila, že s podobným problémom im volajú desiatky ľudí denne.
Ponaučenie? Ak chce ktosi havarijnú poistku, mal by sa prihlásiť najskôr na magisterské štúdium na právnickej fakulte. Po prevzatí titulu by si mal podrobne naštudovať články zmluvy o poistení. Nájde tam aj absurdné lehoty, v rámci ktorých môže o rok zmluvu zrušiť. Potom nech si klient dá do mobilného telefónu pripomienku, aby o rok nezabudol, že má šesť týždňov pred vypršaním lehoty poistenia poistku zrušiť.
Ak na to klient zabudne, musí sa pripraviť na to, že minimálne štyri mesiace bude nútený využívať služby poisťovne nasilu. Zároveň by mal vedieť, že ho poisťovňa bude chcieť dobehnúť a bude od neho o rok žiadať čiastku za celý rok, v ktorom už nemal záujem o jej služby.
Na Slovensku nestačí odmietnuť službu a nezaplatiť. Ak už raz poisťovne majú v rukách klienta, nepustia ho len tak ľahko. Pekne bude cvakať aj za niečo, čo nechcel, lebo naňho pošlú „dobrákov“ z „externej firmy“. Takto nás chránia naše zákony. Najlepšie človek urobí, ak sa na havarijnú poistku rovno vykašle. Alebo chce ktosi riskovať zmluvu s diablom?

Autor je spolupracovník Slova

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
21. november 2011, 15:03
Plne súhlasím s autorom uvedeného článku a môžem potvrdiť peripetie so zrušením havarijného poistenia podľa osobných skúseností - po 3 mesiacoch a 3 týždňoch a samozrejme s doplatkom za toto obdobie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. február 2012, 16:23
Unáhlene sme uzavreli havarijné poistenie, o dva dni sme zistili, že až o 20% lacnejšie uzatvára konkurencia tak sme dali okamžitú výpoveď ktorú neboli ochotný na pobočke prevziať nakoľko to musíme zaslať písomne, na zmluve uvedená adresa nesedela s adresou kde by sa mala doručiť náš výpoveď. Tak po pátraní po desiatich dní sa doručilo správne. Tak sme museli zaplatiť len za 20 dní poistenie 232? keďže sa jednalo o drahšie vozidlo. "Tomu sa hovorí šťastie".

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984