Zelená tieňovej ekonomike

V lete 2010 nastúpil Ivan Mikloš do funkcie ministra financií a začiatkom augusta, po osobnom stretnutí s prezidentom Zväzu obchodu a CR Kontšiakom oznámil, že účinnosť zákona o fiškálnych pokladniciach sa odkladá o dva roky, pretože účinnosť od roku 2011 by obchodníkov finančne neúmerne zaťažila, keďže predtým ich finančne zaťažila úprava pokladníc pri prechode na euro. To, že výrobcovia, dovozcovia, distibútori, polygrafická výroba, daňové úrady, certifikačné úrady a celý trh na jar toho roku ohlásili pripravenosť na realizáciu zákona o fiškálnych pokladniciach, preinvestovali a umŕtvili milióny eur, mu neprekážalo.
Počet zobrazení: 2197
francescc_green.jpg

V roku 2005 si vtedajší minister financií Ivan Mikloš na prípravu nového zákona prizval zástupcov výrobného sektora registračných pokladníc, aby vyvinuli a vyrobili novú generáciu počítačových registračných pokladníc s fiškálnou pamäťou (mikromédiová pamäť zaplombovaná daňovým úradom). Na tomto základe začal I. Mikloš prípravu nového zákona o registračných pokladniciach, ktorý bol schválený v roku 2008 pod č. 289 Z. z. Sektor registračných pokladníc za dva roky vyvinul, vyrobil a rozdistribuoval desiatky tisíc pokladníc, vyškolili sa servisné organizácie, daňové úrady sa administratívne pripravili, a značné prostriedky sa investovali tak, aby bol trh pripravený k termínu účinnosti zákona od 1. januára 2011.

Záujmy lobistov nad záujmami štátu

V lete 2010 nastúpil Ivan Mikloš do funkcie ministra financií a začiatkom augusta, po osobnom stretnutí s prezidentom Zväzu obchodu a CR Konštiakom oznámil, že účinnosť zákona o fiškálnych pokladniciach sa odkladá o dva roky, pretože účinnosť od roku 2011 by obchodníkov finančne neúmerne zaťažila, keďže predtým ich finančne zaťažila úprava pokladníc pri prechode na euro. To, že výrobcovia, dovozcovia, distibútori, polygrafická výroba, daňové úrady, certifikačné úrady a celý trh na jar toho roku ohlásili pripravenosť na realizáciu zákona o fiškálnych pokladniciach, preinvestovali a umŕtvili milióny eur, mu neprekážalo. Neprekáža mu ani skutočnosť, že programové vyhlásenie vlády ohlásilo boj za ozdravenie verejných financií, naopak, v rozpore s ním sa na dva roky vzdáva 56 mil. eur príjmov do štátneho rozpočtu. (Hospodárske výbory politických strán odhadujú výšku daňových únikov pre zastaranosť pokladníc dokonca až ma 150 mil. eur ročne). Neexistuje nijaká spoločenská objednávka novelizácie zákona o fiškálnych pokladniciach na odloženie účinnosti zákona o dva roky. Zato však existuje subjektívna objednávka malej, ale veľmi vplyvnej záujmovej skupiny z oblasti obchodu, ktorú Mikloš vyslyšal a vehementne v podmienkach informačného embarga, začal bleskovú prípravu novelizácie zákona č. 289/2008. Medzirezortné pripomienkovanie zvládol za tri dni vrátane soboty a nedele a štrnáste zasadnutie vlády mohlo potom novelu bez problému schváliť.

Poctivci vždy doplácajú

Predchádzajúce mediálne, osobné a iné protesty (ignorovala sa dokonca aj apelácia nemeckej obchodnej komory, hoci asi 50 percent celkového trhu ovláda nemeckým kapitál) zostali bez povšimnutia. Demagógia dosiahla vrchol, keď sám minister Mikloš v auguste nabádal obchodníkov, aby nové pokladnice nekupovali, pričom vláda (a ani parlament!) novelu ešte neschválili. Rozhodnutie o odložení účinnosti zákona č. 289/2008 bolo prijaté, zostalo už len zdôvodniť ho. Pri čítaní dôvodovej správy predloženej na rokovanie vlády sa dozvedáme, že potreba novelizácie zákona spočíva v neúmernej finančnej záťaži obchodníkov pri fiškalizácii pokladní (ide o 85 percent obchodníkov a iba o doplnenie mikromédia a plomby daňového úradu do existujúcej pokladnice v cene asi 100 eur) a pri nákupe nových pokladní (asi 15 percent obchodníkov). Skutočnosť je taká, že ak bude obchodník používať starú pokladnicu, tak len na nákladoch na kúpu, manipuláciu, skladovanie a likvidáciu pások minie za rok 120 eur. Teda viac, ako keby si dal pokladnicu fiškalizovať. Ale on si ju fiškalizovať nedá a vie prečo... Iná, poctivá skupina obchodníkov si pokladnicu fiškalizovať dá.

Požehnanie pre daňové úniky

Druhý a posledný dôvod novelizácie prezentoval Ivan Mikloš na rokovaní vlády ako nedostatočnú pripravenosť trhu na zavedenie fiškálnych pokladníc. Myslím, že si dal gól do vlastnej bránky, pretože jemu podriadené pracoviská, napríklad daňové úrady ho informovali o dostatočnom počte fungujúcich subjektov na trhu pokladníc: výrobcov, distribútorov, dovozcov, servisných organizácií, certifikačných úradov, výrobcov účtovno-evidenčnej dokumentácie k pokladniciam, dostatok plomb, vyškolených a pripravených daňových kontrolórov atď. O to výraznejšie vystupuje do popredia farizejstvo Daňového riaditeľstva SR ako strážcu daní a potierania daňových únikov, keď v medzirezortnom pripomienkovaní navrhlo novelu schváliť. Vznikol tak slovenský paradox, keď daňový orgán odsúhlasí, aby sa tieňová ekonomika živila ešte dva roky na daňových únikoch. (Pravda, z ľudského hľadiska je pochopiteľné, že zamestnanci DR SR sa boja o svoje miesta.)

Svoj iniciatívny návrh na novelizáciu zákona o fiškálnych pokladniciach vyhodnotil Mikloš v rámci doložky vybraných vplyvov veľmi rozpačito, až klamlivo. Podľa neho novela zákona nemá nijaký žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy ani na sociálne podmienky obyvateľstva, ba ani na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Súčasne pripustil, že popri pozitívnom dopade na podnikateľské prostredie chápanom ako zbavenie finančnej záťaže obchodníkov na obstaranie fiškalizácie pokladníc, pripustil i jeden negatívny vplyv - na výrobcov nových pokladníc. Bagatelizujúco ho charakterizoval ako predĺženie návratnosti investovaných prostriedkov.

Vláda uprednostnila subjektivizmus

Táto pomerne veľká skupina výrobcov predstavujúca 75 percent trhu informačných technológií si dala tú námahu, že po márnej snahe stretnúť sa s I. Miklošom, aby vysvetlila vážnosť situácie, zabezpečila viac ako 500 podpisov a bezprostredne pred rokovaním doručila jednotlivým členom vlády k novele hromadnú pripomienku. V nej na základe výsledkov rozsiahlych analýz poukázala na negatívny dopad predkladanej novely na rozpočet verejnej správy vyčíslený  na 38 až 150 miliónov eur ročne z titulu daňových únikov, na zvýšenie nezamestnanosti v sektore výroby a distribúcie pokladníc o 2 500 ľudí, na poškodené a zmarené investície 700 firiem vrátane zahraničných a na rozmnoženie pracovných činností v tieňovej ekonomike a podobne. Hromadná pripomienka poukázala aj na negatívny vplyv na životné prostredie, keď bude potrebné likvidovať elektronický odpad a impregnované pásky z pokladníc v rozsahu 120 tisíc ton ročne.
Na rozdiel od Miklošovho návrhu, ktorý negatívne spoločensko-ekonomické dôsledky novely zákona o fiškálnych pokladniciach nepredpokladá, táto hromadná pripomienka ich jednoznačne preukázala. Ide najmä o negatívne dôsledky zmeny pravidiel hry pred realizáciou zákona, zlú povesť v zahraničí, najmä ak zahraničný kapitál vlastní viac ako 50 percent výroby pokladníc, vzrastajúca nedôvera podnikateľov v stabilitu právneho systému a v stabilitu podmienok podnikania. Vláda schválením Miklošovej novely zákona č. 289/2008 Z. z. uprednostnila subjektivizmus a záujmy obchodníckej loby pred potrebou ozdravenia verejných financií, ktorú hlásala. Tieňová ekonomika teda minimálne na dva roky dostala zelenú. Ak jej v tom parlament na októbrovej schôdzi nezabráni.

Autor je ekonóm

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa kvackaj@gmail.com
#1
Peter Kvačkaj
13. október 2010, 18:16
ze menej je viac...Koncom roku 2007 v Cechach zrusili povinnost mat ERP.Tiez bolo vsetko pripravene na velky kseft.Pri prechode na EURO v r. 2008 bola u ERP alternativa, ako dalej fungovat na ERP bez upravy.Hlavne nemenovana firma z Presova totalne nezvladla distribuciu EPROM setov.Mnoho servisnych stredisk si povedalo, ze s nimi uz nikdy viac.Tohorocna situacia doslova posadila na zadok vela servisov pokladni.Cena za upgrade balicek v akcii bola bez DPH a prace s programovanim taka, aku uvadzate.O cene bezvyznamnych skoleni ani nehovorim.Ale ak sa uspesnost firmy da spolahlivo merat aj poctom neprajnikov-R.Hubbard-z www. stranky- tak v tomto momente su Presovcania veeelmi uspesni.Aspiruju na slusnu pokutu od Protimonopolneho uradu,lebo ta za zneuzitie monopolneho postavenia v r. 2008, ktoru dostali v r.2009, bola uplne smiesna.Nuz,poradcovia na MF dotiahli zakon 289/2008 do obludnej dokonalosti.Az takej, ze v realnom case boli prve sety k dispozicii v auguste,distribuovane s chybou SW-kto to tak mohol certifikovat?-a dalsie typy s chybou odhalenou na kvaziskoleniach.Celkovy umelecky dojem z upgrade je taky, ze servisy budu do Skoda 1000MB plechov montovat motor z Tatry 815...za cenu vyssiu, ako je trzna cena tej 1000MB.S 3x vacsimi narokmi na cas prestavby, ako bol potrebny pri prechode na Euro.Inak povedane, ak sa prechod na Euro zvladol za pol roka,teraz to bude trvat 1 1/2 roka.Ano, firmy su pripravene distribuovat brigadnikmi pripravene upgrade balicky, ale kto to nainstaluje, ozivi a zafiskalizuje, to ich netrapi.Netrapi ich ani pokles poctu servisnych organizacii- ved viac zarobite...Tolko prakticka skusenost.Teoreticke nezmysly o financnej vyhodnosti fiskalizacie pre stat a pre majitela pokladne vychadzaju z mylnych predpokladov.Na vybere dani sa urcite nespozna nic- trzby sa kratia nevydanim uctenky a sofistikovanejsimi sposobmi,na ktore je aj fiskalny zakon kratky.Predseda vlady to pomenoval uplne presne, komu to cele prospeje.Stat to nie je.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984