Štát skrýva dotácie pre kamionistov

Doteraz nikto otvorene nepovedal, aké dotácie dostávajú kamionisti. Na cesty nedáva peniaze len štát, ale aj kraje a mestá a obce. Keby mal konečne niekto záujem o transparentnosť, tak by všetky položky eurofondov, štátneho rozpočtu, rozpočtov VÚC a miest a obcí spočítal. Gigantická suma, ktorou dotujeme hlučné a smradiace nákladiaky by ľudí šokovala. Lenže to nie je všetko.
Počet zobrazení: 1850
nakladiak v meste-doprava-cesta-myto-kayugee.jpg

Vysvetlenie predstaviteľa cementárne je absurdné. Presnejšie, absurdné je, že má pravdu. Zvýhodňovanie cestnej dopravy a najmä prepravy (tovarov) po ceste je výsledkom štátnej dopravnej politiky všetkých doterajších vlád. Iba Ficova zavedením elektronického mýta aspoň naznačila správny smer.


Figeľ ani netuší...

Kľúčovým problémom je tvorba cien u železničného a cestného prepravcu. Zatiaľ čo vieme presne spočítať, koľko nás stojí prejazdený kilometer po koľajniciach, cena prejazdeného kilometra po ceste je zastieraná netransparentnými nákladmi. Väčšinu z nich pritom platí štát, čiže radoví občania. Obrovskými sumami každý rok dotujeme súkromných cestných prepravcov a doslova ich podporujeme, aby čoraz viac zahlcovali naše cesty. Vrátane ulíc a uličiek v tých najmenších mestách či dedinách.

Na výstavbu a údržbu „koľajníc“ máme štátny podnik – Železnice Slovenskej republiky. Ešte pred pár rokmi to bol náš jediný železničný podnik, ktorí ľudia poznali skôr ako prevádzkovateľa vlakov. Dnes už aj málo rozhľadený občan vie, že tento podnik je strašne zadlžený a štát ho musí každý rok dotovať, inak by skrachoval. Ale prečo je to tak, nevie takmer nikto.

Dokonca ani minister dopravy. Ján Figeľ je skutočný diletant, ale vrchol predviedol pred pár dňami, keď bohorovne porovnával výdavky štátu na železnice a autobusy. Železničiarom vyčítal, že nás na dotáciách stoja asi dvakrát toľko, čo SAD. Je neuveriteľné, že ministrom dopravy môže byť niekto, kto ani len nevie, o čom hovorí a zjavne ani netuší, čo vlastne riadi. Porovnanie J. Figeľa bolo absolútne nekorektné. Hlavný rozdiel je v tom, že zatiaľ čo SAD dostávajú dotácie iba na jazdy a obsluhu autobusov, železničiari musia z týchto dotácií stavať a udržiavať aj cesty. Náklady na výstavbu a údržbu ciest pritom platí tiež štát, iba z iného „vrecka“.


Podvyživené železnice

Dotovanie železníc sa u nás celé desaťročia nemení. ŽSR vypočítali, koľko ich stojí prevádzka osobného vlaku, odrátali príjem z cestovného a zvyšok žiadali od vlády. Žiadna im toľko nikdy nedala, takže dotácia nepokryla celé náklady. Pritom už ani tieto výpočty neboli presné, lebo neodrážali náklady ŽSR na výstavbu a údržbu koľajových „ciest“. Keďže však ŽSR patria štátu, každý ich manažment musel „sklapnúť“ a prevádzkovať podnik aj s nízkou dotáciou. Vláda „na oplátku“ umožnila ŽSR vykrývať straty pôžičkami, za ktoré ručila. A najmä v rokoch poslednej Mečiarovej vlády umožnila manažmentu, ktorý nastúpil s A. Rezešom (vtedajším ministrom dopravy), podnik aj tunelovať. Hoci to bolo zjavné, môžete hádať, koľko ľudí za to po príchode M. Dzurindu k moci (a jeho najbližšieho človeka, „financmajstra“ SDKÚ G. Palacku na post ministra dopravy) pykalo...

Veľa sa nezmenilo ani po tom, čo pravičiari rozdelili ŽSR na tri podniky: ŽSR sa starajú o „dopravnú cestu“, Železničná spoločnosť (ZSSK) o dopravu ľudí a Železničná spoločnosť – Cargo o nákladnú prepravu. V podstate išlo len o to, aby sa prepravné činnosti oddelením pripravili na privatizáciu. Spôsob výpočtu štátnych dotácií sa takmer nezmenil.

Naproti tomu cestná doprava je dotovaná z viacerých zdrojov. Priame dotácie dávajú samosprávne kraje podnikom SAD. Tie však do svojich kalkulácií nemusia zaratúvať náklady na cestu, lebo tú im stavia i udržiava štát. A túto výhodu využívajú i nákladní prepravcovia.

Čiže železnice sa majú o svoju koľajovú cestu starať sami, o asfaltové cesty pre SAD (i kamionistov) sa však stará štát. Zdá sa vám nelogické, že takýchto podmienok sú ceny SAD a nákladnej automobilovej dopravy nižšie?


Utajované náklady

Doteraz nikto verejnosti otvorene nepovedal, aké obrovské dotácie dostávajú súkromní cestní prepravcovia (kamionisti). Na údržbu a výstavbu ciest nedáva peniaze len štát, ale aj kraje a mestá a obce. Asfaltové cesty sa na rozdiel od koľajových financujú z viacerých zdrojov na viacerých úrovniach. Nie je to jednoduché, ale keby tu mal konečne niekto záujem o transparentnosť, tak by všetky tie položky eurofondov, štátneho rozpočtu, rozpočtov VÚC a miest a obcí spočítal. Gigantická suma, ktorou dotujeme hlučné a smradiace nákladiaky by všetkých ľudí šokovala.

Lenže to nie je všetko. Do nákladov na prepravu po cestách by sme mali konečne zarátať aj výdavky na čistejšie ovzdušie, prípadne na odstraňovanie (aj zdravotných) následkov. Treba tiež zarátať straty z čakania v zápchach a náklady na zmierňovanie hlučnosti. V neposlednom rade (v mestách a obciach) treba pripočítať náklady na opravu dopravou ničených chodníkov, ba i budov, ako i zvyšovanie bezpečnosti (rôzne spôsoby výstrahy). A to sme ešte nevymysleli, ako na peniaze prepočítať „terorizovanie“ ľudí, ktorí musia so strachom bežať cez cestu, keď sa na nich rúti nákladiak aj s prívesom, alebo počúvať vo vlastných obývačkách hluk nákladných áut aj pri zatvorenom okne.


Cesta nemôže konkurovať železnici

Toto všetko tvorí verejné náklady na automobilovú (i nákladnú) a autobusovú dopravu. A keďže vláda tieto náklady neprenáša vo väčšej miere na tých, ktorí ich spôsobujú, môžu nákladiaky a kamióny prepravovať tovar lacnejšie ako železnice. Netreba mať vysokú školu, aby človek pochopil, ako nespravodlivo a najmä v neprospech bežných ľudí dotujeme cestnú dopravu na úkor železničnej. Pritom netreba viac peňazí na železnice. Stačí vyššie uvedené náklady účtovať cestným prepravcom a budú (najmä na dlhšie vzdialenosti) neschopní konkurovať železnici. Ako je to vo vyspelom svete.

Na Slovensku sme v absurdnej situácii. Ľudia zo svojich daní platia miliardy za to, aby cesty boli plnšie, aby na nich bolo viac nákladiakov, aby sme dýchali čoraz horší vzduch a na cestách a chodníkoch sa cítili menej bezpečne. Namiesto toho, aby sme podporili vlaky, ktoré vzduch neničia, jazdia rýchlejšie a neotravujú nás, keď ideme s deťmi do školy, bežíme nakupovať, alebo dokonca sedíme doma.

Vážneho elektronické mýto bolo prvým krokom správnym smerom. Terajšia vláda sľubuje novú stratégiu. Znižovanie pokút pre kamionistov, ktoré už navrhla a minulotýždňové diletantské reči ministra Figeľa sú však zlou predzvesťou.

Autor je ekonomický novinár

Ilustračné foto: kayugee a sludgegulper

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
24. január 2011, 12:22
O tom sa nie raz, nie dvakrat pisalo.Aj tu v diskusii na Slove. O tom, ze je zeleznica pre prepravu tovarov aj lacnejsia aj ekologickejsia ako automobilova.Tie nezmysly o vyspelej Europe si mohol autor odpustit.Vem prave ona nam system nakladnej prepravy po ceste vnutila a aj plnymi priehstami si uziva skryte dotacie do automobilovej dopravy. o krokoch spravnym smerom nemoze byt ani reci, kym sa poctivo nevycislia naklady a nevyrovnaju statne dotacie na tonokilometer.To poprve.Po druhe je potrebne zakazat kamionovu dopravu medzi dopravnymi uzlami(napr.krajske mesta ) a zabezpecit pruznu ,rychlu a lacnu prepravu kontajnerov medzi dopravnými uzlami.No a na zaver ,to po tretie masne spoplatnit tranzit.Smer ustanovil tienovu vladu .Ti tienovi nebudu mat do coho pichnut.Vladnutie Matovic zvladne lavou zadnou aj bez koalicnych.Tak hor sa do prace Smer. Smerom k lacnej,bezpecnej a ekologickej doprave.
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
01. marec 2011, 17:15
západného kapitalizmu. Viete si predstaviť, že by sa zreálnila prevádzka kamiónovej cestnej prepravy voči železnici. To by bol kolaps rýchleho zásobovania a neskutočnej masy malých firiem, ktoré dokážu fungovať len pri dotovanej preprave. To je , ako keby v USA zdražili pohonné hmoty. Ako by sa tam v rozťahaných mestách dostali milióny zamestnancov do práce za prijateľnú cenu ? Razom by bolo po trvalom raste.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984