Nový Zákonník práce - cesta do otroctva

Odvolávanie sa na potrebu dobrovoľného súhlasu zo strany zamestnancov je chrapúnstvo. Nie je možné, aby vládni predstavitelia nechápali, že keď na jedno voľné miesto je niekoľko tisíc nezamestnaných, sa pracovníci nerozhodujú dobrovoľne a slobodne, ale v strachu o stratu práce sú a budú ochotní prijímať akékoľvek podmienky, ktoré im zamestnávatelia z pozície sily nadiktujú.
Počet zobrazení: 4398
Stuart Pilbrow-prazdne vrecko-detail.jpg

A nejde len o ekonomické a sociálne dopady, ale aj o ohrozenie ľudských práv. Na spojitosť sociálnych práv a ľudských práv prvej generácie sa čoraz častejšie v posledných rokoch odvolávajú nielen rozhodnutia Súdneho dvora EÚ, ale aj Európskeho súdu pre ľudské práva i ústavných súdov členských krajín Únie. Pretože kľúčovým faktorom, podľa ktorého treba pracovné právo tvoriť, je ochrana ľudskej dôstojnosti v práci.
 


Zbedačená konkurencieschopnosť Slovenska

Neobstoja ani pravicové požiadavky po stále väčšej flexibilite. Európsky hospodársky a sociálny výbor vo svojom stanovisku z 1. októbra 2009 zdôrazňuje, že „pri reformách trhov práce v členských krajinách by sa malo predchádzať ďalšiemu nárastu počtu pracovných miest vyznačujúcich sa nadmernou flexibilitou na úkor istoty, ktorých bolo v posledných rokoch stále viac“. Nástrojom účinného boja proti nezamestnanosti je podľa Výboru vnútorná a nie vonkajšia flexibilita, ktorá by sa nemala chápať ako súbor opatrení na zjednodušenie prepúšťania zamestnancov alebo na oslabenie a ohrozenie všeobecnej sociálnej ochrany pracovníkov.

Je zaujímavé, že práve poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý vyhlásil, že „dokazovať vzťah Zákonníka práce a zamestnanosti cez jednoduchý vzťah noviel k zamestnanosti bez analýzy vplyvu ekonomického cyklu je niečo, čo tak v prvom ročníku by ani už neprešlo, a je mi ľúto, že sa snažíte zavádzať občanov týmto spôsobom.“ Zaujímavé preto, lebo práve vládni predstavitelia - na čele s premiérkou Radičovou a ministrom Mihálom za asistencie Ľ. Kaníka sa nás spôsobom, nepriechodným „už v prvom ročníku na Ekonomickej univerzite“ usilujú zavádzať, že zmena ZP prinesie nárast zamestnanosti.

Aj keby to bola pravda, tak cieľom vládnej koalície je za každú cenu vylepšiť si štatistiky na úkor pracujúcich ľudí. Šéf parlamentného výboru pre sociálne veci Július Brocka v médiách opakoval, že musíme zabrániť, aby textilka odišla zo Slovenska do Srbska. Lenže za čím tam odišla: za lepšie fungujúcimi súdmi, za vyššou investičnou pomocou, za kvalitnejším školstvom alebo dopravnou infraštruktúrou? Ak áno, tak v ničom z toho nezlepšíme konkurencieschopnosť Slovenska zmenami v ZP. A ak odišla do Srbska kvôli tamojším nižším platom a horším pracovným podmienkam pre zamestnancov, tak potom zmena ZP, ktorá má zabrániť takémuto odchodu podnikov do krajiny, kde sú zamestnanci lacnejší a biednejší ako u nás, logicky musí priniesť ešte lacnejších, ešte viac zbedačených zamestnancov na Slovensku. Toto je udržiavanie konkurencieschopnosti tým najhorším a najnebezpečnejším spôsobom.


Predlžovanie pracovného času

Je nekonečnou hanbou vlády, že musíme 48-hodinový pracovný týždeň brániť takmer 100 rokov po prijatí Dohovoru MOP o obmedzení pracovného času na 8 hodín denne a 48 hodín týždenne, ktorý v Česko-Slovensku začal platiť o niečo neskôr, od roku 1922. Preto Európsky parlament 8. októbra 2008 označil takéto návrhy za „návrat do 19. storočia“. A vyhlásil, že „bezbrehá deregulácia je príčinou skazy a má za následok aj súčasnú krízu vo svete. Nemôže pokračovať donekonečna, lebo je proti ochrane života a zdravia zamestnancov a bezpečnosti práce a súčasne otvára dvere sociálnemu dampingu.“

Prof. Barancová uvádza, že charakteristickou črtou v Slovenskej republike je masívny nárast nadčasovej práce, ako aj pracovnej pohotovosti. V počte skutočne vykonanej nadčasovej práce, ako aj v počte zákonom stanoveného maxima patrí Slovensko na popredné miesto v rámci celej EÚ. Právnici z Trnavskej univerzity upozorňujú, že výnimka predĺženia pracovného týždňa na 56 hodín sa nebude týkať iba vrcholových manažérov, ako to prezentuje minister Mihál: „Pri navrhovanej novele by hrozilo riziko obchádzania ZP zo strany zamestnávateľa tým, že by ustanovil do pozície vedúceho zamestnanca čo najväčší počet zamestnancov, pričom by im formálne upravil právomoci a vyžadoval od nich súhlas s 56-hodinovým týždenným pracovným časom.“

Odvolávanie sa na potrebu dobrovoľného súhlasu zo strany zamestnancov je už úplne chrapúnstvo. Toto už totiž nemôže byť omyl, ani nevedomosť. Nie je možné, aby vládni predstavitelia nechápali, že keď na jedno voľné miesto je niekoľko tisíc nezamestnaných, sa pracovníci nerozhodujú dobrovoľne a slobodne, ale v strachu o stratu práce sú a budú ochotní prijímať akékoľvek podmienky, ktoré im zamestnávatelia z pozície sily nadiktujú.


Likvidácia nezávislých odborov

Vláda v novom Zákonníku podlým a zákerným spôsobom oberá ľudí o mnoho ochranných prvkov. Falošne sa tvári, že diktát zákona nahrádza slobodnou dohodou pracovníka s firmou, pritom nastavuje všetko tak, aby zamestnanci boli v čo najneslobodnejšej pozícii. Princípom Zákonníka práce je totiž všade vo vyspelom a modernom svete stanoviť minimálne štandardy, ktoré nemožno žiadnym spôsobom, ani akože dobrovoľne podliezť. A kolektívne vyjednávanie je všade v normálnom svete nástrojom na dosiahnutie lepších než zákonom garantovaných podmienok.

Zatiaľ čo doteraz, tak ako inde v Európe, poskytuje kolektívne vyjednávanie zamestnancom istotu, že takto im odbory môžu vybojovať lepšie podmienky, teraz sa z kolektívneho vyjednávania stáva hrozba, ktorá môže zamestnancom zobrať aj to, na čo majú nárok bez neho. Prof. Barancová píše, že „úsilie znižovať zákonné nároky zamestnancov pomocou kolektívnych zmlúv popiera či úplne neguje základnú sociálnu funkciu kolektívnych zmlúv“.

V tomto jedinom bode novela dôsledne napĺňa programové vyhlásenie vlády o tom, že pôjde odborárom po krku. Novela premyslenými prekážkami znefunkčňuje kolektívnu obranu zamestnancov v podnikoch, samostatné a na zamestnávateľoch i vláde nezávislé odbory nahrádza bábkovými zamestnaneckými radami, každého zamestnanca ponechá jeho osudu. Ako keď človeku dolámete nohy a potom mu dáte slobodne na výber, že môže bežať, kam len chce.

Prof. Compa vo svojej správe na parížskom kongrese napísal: „Neoliberálni ideológovia nekonečne odsudzujú rigidnosť pracovného práva. Všimnite si, ako využívajú jazyk na presadenie politických cieľov. Slovo rigidný má negatívny obsah, zatiaľ čo flexibilný znie lákavejšie – veď bude človek radšej známy ako rigidná alebo ako flexibilná osobnosť? Pre zamestnancov však tieto tzv. rigidné zákony predstavujú sociálnu ochranu vydobytú po desaťročiach sporov a obetovania. To, čo neoliberálni reformátori nazývajú rigidným pracovným právom môžu zamestnanci vidieť ako solídne pracovné právo ochraňujúce ťažko získané prínosy.“  A doc. Zdeňka Gregorová z Právnickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne k neoliberálej predstave o pracovnom práve dodáva, že by „zamestnávateľom malo umožňovať disponovať so svojim súborom zamestnancov bez akýchkoľvek obmedzení a najmä prijímať a prepúšťať zamestnancov bez akýchkoľvek obmedzení. Túto hraničnú predstavu označujú za flexibilné právo.“

Autor je podpredseda Výboru NR SR pre sociálne veci (Smer-SD)

Foto: Stuart Pilbrow

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 15:29
Podla tych reakcii asi nie .Presne vies co by mal vediet aj ten najposlednejsi nevzdelany Rom niekde v osade, ale odmietas co len myslienku o tom ,ze aj ten co sa v skole dobre ucil, zobrali ho na pravnicku fakultu je predsedom strany, ktora vyhrala volby,integroval lavicu, by sa mal zamysliet nad tym preco prisiel o moc aj ked ziskal vyssiu podporu ako mal ??? Vobec Ti nevadi, ze v tej bezradnosti uvazuje , hovori a spolieha na to , ze sa nad nim niektori z dnesnych clenov zlepenca zlutuje a umozni mu vladnut?Ak to urobi a podla Teba ina moznost nieje, tak dopadne ako Gorbacov.Z oblubenca sa stane nenavideny zradca.Ak neveris spomen si na Weissa. Ak si lebedis v nejakom korytku, ktore Ti Smer postrcil a je Ti jedno ci je Smer pri moci alebo v opozicii, tak sa v nom valaj a nechaj problemy skutocnych laviciarov im.Su ich miliony a chyby Smeru sa ich bytostne dotykaju.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 17:02
Musím reagovať na toto: "Ze jeho strana sa bezmocne prizera na na dianie ,ktore tak drasticky poskodzuje lavicoveho volica. "Likvidácia priamych zástupcov zamestnancov,Nový Zákonník práce - cesta do otroctva,Starí a chorí: Radšej ranu z milosti?V liekoch vláda presadzuje kšeftárske praktiky ,Strach opäť ovláda Slovensko..."S tym si TY spokojny ?"************ O 4 príspevky vyššie som rozsiahlo vysvetľovala, že SMER NIE JE ĽAVICOVÁ STRANA!!!!!!!! Je to typická stredová buržoázna strana ako napr. demokrati v USA, alebo Labore party v UK! Tak fakt nechápem o čom sa to tak urputne škriepite??? *** To ste fakt tak naivní, že si myslíte, že bude zo psa slanina, alebo z vlka baranina ak bude pes kvíkať a vlk bééčať? Ja som Smer volila v r.2006 a povedala som nikdy viac!!!!!!!!!!!!!**** RESUME:Takže ak nie je nehegemonistická ľavicová strana, tak radšej nejdem voliť, ako by som si potom 4 roky vyčítala, že som bola natoľko sprostá, že som buržujom zo Smeru pomohla k moci!!! A všetko je to o tom!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 17:21
"kazdy dospely lavicovo orientovany volic by si mal v prvom rade uvedomit, ze sme v EU a NATO - a ti len tak lahko nepustia, do coho sa raz zahryzli..."********* To snáď nemyslíte vážne! Toto je typický maloburžoázny porazenecký postoj! To tu máme milión vojakov z NATO, ktorí nas okupujú ako ZSSR po r. 1968. Z NATO je možné vystúpiť tak ako to urobili Francúzi, lebo Gréci! *** A k tej EÚ asi toľko, že si treba spomenúť, že práve Robertko počas referenda o vstupe do EÚ bol ochotný spojiť sa aj s hypotetickými úhlavnými nepriateľmi a sedieť na terase s Dzurindom špekulujúc ako zvrátiť hroziace neúspešné referendum. Len čas ukáže, či naozaj k tomu referendu prišlo 51% obyvateľov, či ich nebolo len 48%??? Takže písať somariny, že sa do nás niekto zahryzol je do neba volajúca hlúposť!!!!!!!!!!! Navyše ak sa obrátime na východ, tak tam je konkurenčný Šanghajský pakt (SCO), ktorý by rád expandoval aj na východ. Veď od Bieloruska je len kúsok. Navyše ani Ukrajina sa vôbec neponáhľa do NATO ako Juščenka a Timošenkovú odstavili Ukrajinci od moci! Nakoniec spolu s Afganistanom skončia v SCO.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 18:59
comu vlastne nerozumies? v prvom rade by si mal pochopit, ze zijeme v europe, nie v tvojej rodnej azii, ani v nejakej romskej osade. ja dobre viem, koho mam volit aj koho mam podporovat, nepotrebujem na to rady ziadneho talibanca - a uz vobec nie takeho, ktori ledva skoncil zakladnu skolsku dochadzku . ak sa ti nepaci strana SMER, preco nevolis napriklad stranu SaS? alebo SDKU? alebo KDH? alebo koho vlastne chces volit a podporovat? no ved napis, nehanbi sa. nadavat vie kazdy adolescent, vybrat si v realnej situacii najlepsie mozne riesenie je uz o nieco tazsie...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 19:49
Skoda slov.Pockame.Mozno s rokmi dojde aj ... Ahooj !
Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
17. júl 2011, 21:30
Chatyv Alkov, ... platíme za neschopnosť Smeru zostaviť vládu ... bol to výsledok dlhodobej neuváženej politiky Smeru ... Smeru sa dá vyčítať jedna jediná vec, a to, že v ani jednej televíznej alebo rozhlasovej predvolebnej diskusii neosviežila modrákom pamäť, čo tu vystrájali v rokoch 1998-2006, a budúcej premiérke nikto nevhodil do ksichtu, že týždeň potom, ako v prezidentskej kampani hovorila o čestnosti a slušnosti v politike, drzo a hrubo porušila zákon tejto krajiny tým, že hlasovala za spolupartajníčku. Za to, že dnes nám vládnu tí, čo vládnu, vlastne nevládnu, sú len pri moci, môžme ďakovať 12 percentom teplošom a huličom, ktorých SaS-ka ohlupla, oklamala, využila, zneužila a podrazila - nebyť tohto podvodu, percentá pre jednotlivé strany by boli vyzerali inak, a mohli sme tu mať slušnú vládu, a nie kabinet kvalifikovaných diletantov. K článku a hlasovaniu v parlamente: BO má úplnú pravdu, je to cesta do otroctva, Mihál sa flexibilitou oháňa od začiatku ministrovania, pritom je mu jasné, že keď zamestnávateľ na jednej strane prepustí sto ľudí, na druhej strane prijme sto doteraz nezamestnaných - výsledok je nula, na nezamestnanosť to nemá absolútne žiadny vplyv. Vrcholom jeho tuposti je zákon, podľa ktorého aj pracovná doba môže byť flexibilná, čo znamená, že zamestnávateľ môže disponovať s pracovným časom a určiť ho, ako sa mu zachce. Na základe toho sa môže stať, že pracovník príde ráno do práce, zamestnávateľ mu povie, že dnes nemá preň prácu, pošle ho domov, a na druhý deň mu môže určiť hoci aj 16-hodinovú pracovnú dobu. Celý zákonník je nedomyslený. K Braňovým vyjadreniam o sociálnych domovoch: no, bolo to dosť šokujúce, súhlasím v tom s Ingou, chcete skúmať majetkové pomery detí a príbuzných, a to päť rokov dozadu, aby sa daňoví poplatníci nemuseli skladať na týchto starečkov, starenky a fungovanie domovov. Veď ľudia, ktorí žijú v týchto zariadeniach, predsa celý život makali, dostávajú dôchodok, nerozumiem, prečo by ich mali živiť príbuzní? Zoberme si päťdesiatnika, ktorý horko-ťažko uživí svoje študujúce deti, tak on by mal ešte prispievať svojej 75-ročnej matke v soc. domove? Ako by to vyzeralo v praxi, koho majetkové pomery by ste skúmali - detí, švagrov, bratrancov - koho považujete za príbuzných? Dúfajme, že to boli naozaj len slová a Bugárovi vysvetlíte, že jemu sa ľahko hovorí o starostlivosti o rodičoch, keď býva v dome svojej svokry.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. júl 2011, 23:16
že nevladne.Ako to mal urobit je jeho vec.O tom co pisete nasledne sme sa nemuseli bavit.Hlavne to ludia nemuseli zit.Smer nezvladol potencial priestoru ,ktory si uzurpoval.Stred + vsetko vlavo od stredu.To sa ani jednou politickou stranou obsiahnut neda.tento priestor ma ak nie 80 tak minimalne 60% co bohate staci na pohodlne vladnutie. Z toho Smer dokaze obhospodarit 30-40%. Aj to len vdaka tomu, ze je v nom osamely.Druha polovica potencialu tohto priestoru ostava ladom.Smer sa o tento potencial nestaral ani nestara.Podla mna kym tak neurobi bude vitazne pehravat.Vedeniu to vadit nemusi .V opozicii to maju jednoduchsie.Ludom, ktori su na volenie a vladnutie Smeru odkazani ANO.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 09:48
Smer nerátal s tým, vlastne nikto s tým nerátal, že modráci sú schopní na podvod najväčšieho zrna. SaSáci vedeli veľmi dobre, že na politickú scénu nič nové nemôžu doniesť, preto vyrukovali s mariškou a teplými registráciami, čo Sulík priznal bez akéhokoľvek reptania.Sami boli prekvapení z toho, koľko tupcov sa im podarilo podraziť. Ako som užna inom miesta písala, nebyť tohto podvodu, percentá by vyzerali úplne inak, a nemuseli by sme sa hanbiť za to, že ústavní činitelia číslo dva a tri sú podvodníci, Radičová navyše klamárka a vydieračka.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 11:01
sa nemusis hned urazat, ja som chcel len malu radu od skuseneho volica koho volit a podporovat, lebo nechcem na vsetko okolo seba len nadavat...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 11:06
strana SMER sa objavila na politickej scene s cielom ziskat hlasy volicov a obhajovat ich zaujmy -cize nie UZURPOVAT nejaky priestor. na uzurpovanie treba tanky, lietadla, gulomety - a tie nemame, pred par dnami dokonca zrusili poslednu tankovu jednotku armady SR v pocte 24 tankov plus dva velitelske....
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 13:01
K Braňovým vyjadreniam o sociálnych domovoch: no, bolo to dosť šokujúce, súhlasím v tom s Ingou, chcete skúmať majetkové pomery detí a príbuzných, a to päť rokov dozadu, aby sa daňoví poplatníci nemuseli skladať na týchto starečkov, starenky a fungovanie domovov. Veď ľudia, ktorí žijú v týchto zariadeniach, predsa celý život makali, dostávajú dôchodok, nerozumiem, prečo by ich mali živiť príbuzní? Zoberme si päťdesiatnika, ktorý horko-ťažko uživí svoje študujúce deti, tak on by mal ešte prispievať svojej 75-ročnej matke v soc. domove? Ako by to vyzeralo v praxi, koho majetkové pomery by ste skúmali - detí, švagrov, bratrancov - koho považujete za príbuzných? Dúfajme, že to boli naozaj len slová a Bugárovi vysvetlíte, že jemu sa ľahko hovorí o starostlivosti o rodičoch, keď býva v dome svojej svokry." *********** Škoda sa nad tým rozčuľovať. Tak ako som už tu napísala nebude zo psa slanina, ani z vlka baranina, ak bude pes kvičať ako ošípana a vlk béčať ako baranček. Navyše prežratí hladným nikdy neuveria!!! Buržuj vždy bude chrématistickým buržujom a vždy mu pôjde o to aby našiel "zákonný" spôsob na vykorisťovanie tých najúbohejších a najbezbranejších. *** U Ondruša som si nie istá, či ja natoľko naivný a nerozvážny vo vyjadreniach pre milióny Slovákov pred TV kamerami, alebo je to zapráskaný buržuj ako väčšina v Bratislave? Bolo by dobre ak by to vysvelil.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 13:13
was ist das "uzurpoval" ??? strana SMER sa objavila na politickej scene s cielom ziskat hlasy volicov a obhajovat ich zaujmy -cize nie UZURPOVAT nejaky priestor. na uzurpovanie treba tanky, lietadla, gulomety - a tie nemame, pred par dnami dokonca zrusili poslednu tankovu jednotku armady SR v pocte 24 tankov plus dva velitelske...."****** Tak v čom pôjde Slota na Budapešť, keď mu kauflanďak zrušil "plechovú kavalériu"? Zrejme preto aby SR mala tankovú "plechovú kavalériu" sa snaží o zavedenie povinnej vojenskej služby. Lenže to buržoázia už nedovolí, lebo by sa bála, že proletariát dostane zbrane do rúk a prišla by o moc a vykorisťovaním naakumulovaný kapitál. PS: "SMER sa objavila na politickej scene s cielom ziskat hlasy volicov a obhajovat ich zaujmy" Kohože? To mal 800.000 hlasov Široký s kamošmi a J&T?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 13:19
o com my dvaja s grigoryjom diskutujeme je nasa vec, Tel Aviv nech sa stara o svoje problemy, ma ich viac ako dost...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 14:35
Ano tam patria úvodzovky .Ako k tomu priestoru Smer prišiel je dnes nepodstatne.Podstatne je ,ze je na tom dvore sam a jeho povinnosťou je starať sa o cely dvor nie len o jeho čast.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 15:02
Je to veľmi fáájn, že sa toľko diskutuje i keď už mimo témy, ktorú nastolil Braňo Ondruš, takže späť k téme, sám autor to tu predsa uviedol presne a do bodky:

"...A doc. Zdeňka Gregorová z Právnickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne k neoliberálej predstave o pracovnom práve dodáva, že by
?zamestnávateľom malo umožňovať disponovať so svojim súborom zamestnancov bez akýchkoľvek obmedzení a najmä prijímať a prepúšťať zamestnancov bez akýchkoľvek obmedzení. Túto hraničnú predstavu označujú za flexibilné právo.? ... a sme doma. Ktokoľvek lepší od súčasnej vlády bude pre zamestnancov na Slovensku užitočnejší...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
18. júl 2011, 21:15
tak by som ju za tento vyrok prepustil. A keby sa čudovala, odcitoval by som jej, čo navrhla.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
19. júl 2011, 09:57
anton b. uvedomte si, že aspoň zatiaľ platí sloboda slova a sloboda vierovyznania, aj keď nie som judaistka. Som veľmi vďačná židovskému národu, že dal svetu dve najvýznamnejšie osobnosti pre proletariát - Ježiša Krista a Karla Marxa.
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
20. júl 2011, 17:14
Prečítal som si vaše duševné pochody ktoré neboli konkrétne k veci, slovenské vlády ,poslanci sa stali otrokármi pracújúcich slovákov ktorý pracujú za minimálnu mzdu a otrokári tak neodvádzajú štátu žiadne dane ,vinov poslancov pracujúci za štyricat rokov práce dostane penziu ktorá je cez dvesto euro ktorá nepokrije jeho životné náklady lebo minimála mzda je otrokárstvo je zaujímavé poslanci schválili zákony eu všetky ale čo sa týka životného minima to už nechcú najnižší zárobok je 1100 eu zo zákona pritom je preukázané zamestnavatelia na to majú stále len vyplakávajú tak nech nepodnikajú ked nevedia ,pracovná doba musí byt určena tak ako bola za totality podnikatelia už teraz donucujú pracuúcich pracovat od rána do noci ich heslo komu sa nepáči u nich môže odíst alebo si najdu zamienku obvinenie a pracujúci musí odíst slovensko sa zmieta páni ale ked dôjde klámaniu chleba budu znova gulaky kam otroári patria pracujúciemajú sčoho žit nemajú prácu páni chcetetu nepokoje

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984