Ktovie, či by ľudia neboli pozahadzovali kľúče...

„Predstavme si, že by ste niekomu v roku 1989 na námestiach boli prezradili, kam sa vlastne ponáhľame. Chceli sme vtedy viac demokracie, lepšiu životnú úroveň - lepší socializmus!“ pripomína ekonóm Peter Zajac-Vanka. Ktovie, či by ľudia nepozahadzovali kľúče, keby vedeli, že o 22 rokov bude vysoká nezamestnanosť, hlboká hospodárska kríza a sociálny štát bude zlikvidovaný.
Počet zobrazení: 6095
uvodne foto.JPG

Hostia Klubu Nového slova František Škvrnda, Peter Zajac-Vanka


Ako
s odstupom 22 rokov vnímate výmenu socializmu za súčasný spoločensko-ekonomický poriadok?

František Škvrnda: Možno sme sa my teoretici mýlili pri hodnotení socializmu – možno sme ho precenili. Zato sa však marxistický pohľad vôbec nemýlil v hodnotení kapitalistickej spoločnosti. Všetko to nepekné, čoho sme sa báli, sa už u nás objavuje.

Pred dvadsiatimi dvoma rokmi nás skupina ľudí presviedčala, že socializmus sa zreformovať nedá. Pripusťme, že mala pravdu. Dnes treba pochovať ilúziu, že sa dá zreformovať kapitalizmus. Kríza nám to jednoznačne ukazuje. Na socializmus sa totiž útočilo hlavne zo zištných dôvodov. V pozadí nebola snaha zlepšiť život bežných ľudí. Dejiny teraz uštedrili protiúder. Škoda, že pre bežných ľudí to nie je žiadna odpoveď na riešenie ich problémov, možno tak nejaké zadosťučinenie pre teoretikov.

Peter Zajac-Vanka: Na rozdiel od kolegu Škvrndu nie som teoretik, ale praktik. Pohybujem sa vo svete vzdelávania dospelých. medzi podnikateľmi, zamestnancami aj nezamestnanými. Som skôr národohospodár, určite nie fiškálny ekonóm. Hlásim sa k „iným ekonómom“, ktorých existenciu na minulom klube pripomenula Ilona Švihlíková. V teórii inklinujem skôr k manažérskym mysliteľom ako Drucker, Handy a Schweickart s jeho teóriou ekonomickej demokracie.

Spoločnosť, v ktorej žijeme, je momentálne pre mnohých nielen chaotická, ale až deprimujúca. Makroekonomické politiky nefungujú a ekonómovia sa nevedia oprieť o žiadnu makroekonomickú teóriu, ktorá by im pomohla.

Predstavme si, že by ste niekomu v roku 1989 na námestiach boli prezradili, kam sa vlastne ponáhľame. Chceli sme vtedy viac demokracie, lepšiu životnú úroveň – lepší socializmus! A teraz by z nejakej časovej schránky vyliezol Peter Zajac-Vanka a povedal by: Nachádzame sa v tvrdom kapitalizme. Národné hospodárstvo Slovenskej republiky už skoro nič nevlastní. Namiesto slovenskej ekonomiky máme ekonomiku na Slovensku.

Keby sme boli v novembri 1989 ľuďom povedali, že o dvadsaťdva rokov budeme bojovať s vysokou nezamestnanosťou, budeme sa nachádzať v hlbokej hospodárskej kríze a sociálny štát bude zlikvidovaný, neviem, či by tie kľúče v hrôze nepozahadzovali...


Kedy sa žilo bežným ľuďom lepšie, v socializme, alebo dnes?

František Škvrnda: Časť ľudí po páde socializmu zbohatla, no väčšina spoločnosti na to dopláca. Individuálne šťastie zbohatlíkov je vykúpené tým, že zvyšok – väčšina spoločnosti – žije skromnejšie ako v minulosti. Príbehy nezamestnaných, bezdomovcov a biednych som do prevratu poznal len z rozprávania starého otca z prvej ČSR...

František Škvrnda
Je v súčasnosti lepšia zdravotná a sociálna starostlivosť, ako bola v minulosti? Pokrok lekárskej vedy je nepopierateľný. No málokto asi bude tvrdiť, že lekárska starostlivosť je dnes dostupnejšia. Máme možnosť cestovať. No bolo by vhodné zistiť, koľko ľudí, z akých sociálnych vrstiev, kam a ako často chodí na zahraničnú dovolenku. Kedysi bola v sociológii téza, že mierou rozvoja spoločnosti je rozvoj voľného času. Keby sme sa dnes opýtali, koľko majú voľného času jednotlivé skupiny obyvateľstva a čo s ním robia, iste by sme dospeli k zaujímavým záverom...

Obávam sa tiež, že väčšina rodičov z regiónov mimo Bratislavy, prípadne z niektorých ďalších veľkých slovenských miest a ich blízkeho okolia, nedokáže zaistiť svojim potomkom lepší život. A to je predsa zmyslom rodičovského úsilia i odriekania – zabezpečiť, aby sa deti a vnuci mali lepšie, ako sa majú oni. Možno aj v tomto spočívajú príčiny nepriaznivých demografických trendov.

Peter Zajac-Vanka: Našu súčasnosť charakterizuje sociálna stratifikácia. Spoločnosť pred rokom 1989 budovala jednotnú životnú úroveň a stále ju postupne zvyšovala. V rokoch 1988 a 1989 vládla v ekonomike opačná situácia ako dnes. Medzi obyvateľstvom bolo obrovské množstvo úspor a hospodárstvo, ktoré malo vyrábať spotrebné predmety, nestíhalo. Z tej vysokej životnej úrovne sa za 22 rokov dostali niektorí ešte vyššie. A hoci nekopírujeme americkú spoločnosť s jedným percentom bohatých proti deväťdesiatim deviatim percentám biednych (predsa len sme si niečo zachovali, sme šikovní a nie všetci sú na dne), sociálna stratifikácia zapríčinila, že vznikli obrovské skupiny chudobných občanov, ktorí majú problémy prežiť zo dňa na deň. Mnoho ľudí pociťuje, že lepšie bolo predtým. Mali sa lepšie z hľadiska využitia voľného času, kvality života, kvality sociálnej a zdravotnej starostlivosti... No počet ľudí, ktorým je skutočne lepšie dnes, je nezanedbateľný. Je to jednak určitá skupina inteligencie, podnikatelia, ktorí využívajú možnosti na svoju sebarealizáciu, ale aj  proletári, ktorí nedajú dopustiť na náš „zlatý kapitalizmus“ montážnych fabrík, lebo sa v živote tak dobre nemali. Ťažko sa to dá objektívne vyjadriť bez štatistických údajov, no prikláňam sa k názoru, že vo všeobecnosti väčšina ľudí stále nemá tú životnú úroveň, čo mala predtým.

Je dobré a dôležité porovnať minulosť so súčasnosťou, ale aj s inými krajinami. Dnes mladí ľudia chodia po svete a vidia. Chodia napríklad do rozvojových krajín a vracajú sa začudovaní nad ich pokrokom. Keď porovnáme, v akých parametroch životnej úrovne žije nezanedbateľná časť verejnosti v krajinách, ktoré dnes ešte stále označujeme za rozvojové, môžeme im akurát tupo závidieť, kam sa za posledných 22 rokov dopracovali oni, a kam my.


Aký vývoj od revolúcie zaznamenali médiá?

Peter Zajac-Vanka: Postúpili výrazne smerom ku komercionalizácii. Všetky médiá sú veľmi bulvárne, okamžite opakujú správy zo svetových agentúr, ale nedozviete sa z nich príčiny, súvislosti a podstaty problémov. Možno je to nechcené. Asi som naivný, ale hovorím si, že to snáď nie je naschvál.

K udalostiam je málo odborných výkladov a komentárov. To potom vytvára dojem chaosu a nepochopiteľného sveta. Médiá nás hlavne strašia a chýba možnosť utvoriť si celkový obraz o situácii doma a vo svete. Skôr sa z neho len vyberajú hrozienka. Čudujem sa, že po dvadsiatich dvoch rokoch takéhoto mediálneho vplyvu naši ľudia ešte reagujú so zdravým rozumom a majú stále správnu hodnotovú orientáciu.


Ako vyzerá súčasná slovenská ekonomika?

Peter Zajac-Vanka: Podám vám takú ekonomickú správu z frontu: Ekonomický front, ktorý cez nás prechádza teraz, bude rovnako tvrdý, ako bol ten vojnový v štyridsiatom štvrtom a piatom. Zakrátko skončia všetky  automobilové fabriky, pretože nebude odbyt, budú problémy s energetickou krízou a s eurom. Bude horšie.

Peter Zajac-Vanka
Drvivú väčšinu výrobnej základne slovenskej spoločnosti má v rukách súkromný kapitál, alebo neštátne inštitúcie, rozhodne nie štát. Ten si ponechal tak málo, že momentálne nemá na to, aby dokázal vytvárať ekonomické zdroje. Jedinými zdrojmi Slovenska sú príjmy do štátneho rozpočtu, tvorené odvodmi a poplatkami domácností a organizácií. To, čo dostávame z Bruselu, je fantastická pomoc. Štrnásť a pol miliardy eur. Takú pomoc dostáva od iných inštitúcií napríklad Bangladéš a ďalšie rozvojové krajiny. Momentálne žijeme presne tak ako ony – nemáme vlastné ekonomické zdroje a žijeme z podpory z EÚ. Preto nechápem, načo naši pravičiari vykrikujú, že sa chceme osamostatniť a mať slobodnú nezávislú ekonomiku. Vo chvíli, keby sme sa odstrihli od únie, utopíme sa. Vznikla by tu humanitárna kríza.

Prijatím eura sme získali do peňaženiek jednu zo svetových mien. Zároveň sme síce stratili fiškálnu samostatnosť, ale pri privatizáciách sme stratili omnoho viac: už nemáme národohospodársky rozvoj ako taký. Štát rezignoval na tvorenie vlastných ekonomických zdrojov. Možno s výnimkou ľudských zdrojov. Našťastie ešte existujú pôrodnice a vzdelávací systém...


sa nadávať nazlýchpolitikov a novinárov, ktorí sú obrazom našej spoločnosti...

Emil Polák: To sa hovorilo aj za minulého režimu. Systém je dobrý, sú len nesprávni ľudia na kľúčových postoch. No pri pohľade na súčasný stav spoločnosti, ktorý všetci zažívame, sa to už tak ľahko povedať nedá.

František Škvrnda: Obraz spoločnosti by to bol, keby sme si naozaj mali z čoho vyberať. Blíži sa ďalšia predvolebná kampaň a dá sa predpokladať, že bude ešte viac „nemastná-neslaná“ ako v roku 2010. A  aká bude ponuka? Najväčším prejavom úpadku sú politici, ktorí sú už v ix-tej politickej strane (alebo zase na kandidátke inej strany), ale stále nás presviedčajú o svojej nenahraditeľnosti . V politike už nemajú čo robiť – no o to tvrdošijnejšie sa jej držia.


My Slováci by sme mali prestať vyplakávať a sťažovať sa na všetkých naokolo. Mali by sme konečne začať pracovať, inak sa nedostaneme z dnešného marazmu.

František Škvrnda: Nemali by sme podľahnúť obrazu, ktorý o Slovákoch vytvárajú najmä média na Slovensku, čo neraz nie sú ani skutočnými médiami (len multiplikátormi správ iných) a už vonkoncom nie slovenskými. Bežný Slovák nie je ani menej schopný či šikovný, ani hlúpejší či lenivejší než Angličan či Francúz alebo ktokoľvek iný. Naša situácia je výrazne podmienená nespravodlivosťou v získavaní a deľbe bohatstva, ktoré nastolil kapitalizmus už pred niekoľkými storočiami a posledné roky ho len ďalej deformuje.

Peter Zajac-Vanka: Prečo si myslíte, že by práve Slováci mali v tomto svete byť tí aktívni a tvoriví, keď sme sa dostali do situácie, že tu funguje ekonomika na Slovensku, a nie slovenská ekonomika? My neplačeme. Len sme realisti a vidíme svoju situáciu takú, aká je. Mimochodom, určitá časť obyvateľstva sa má dobre, sme na 32. mieste v rebríčku prosperity Legatum Prosperity Index, sme krajina OECD...


Čo si myslíte o Gustávovi Husákovi ako o politickej osobnosti?

František Škvrnda: Nemá zmysel uvažovať historicky diskontinuitne a hádzať na socialistických politikov iba blato. Nebyť Husáka a garnitúry okolo neho v roku 1968, nebolo by neskôr tak hladko vzniklo samostatné Slovensko. Bolo pripravené k vzniku štátoprávnym rámcom, ktorý vytvoril Gustáv Husák a mnoho iných právnikov pri zrode federácie. Prvého januára 1993 potom vzniklo už len ministerstvo obrany, ministerstvo zahraničných vecí, Národná banka Slovenska a niekoľko týždňov sme nemali tajnú službu. Inak všetko stálo na základoch fungujúcich od  roku 1968.


Teoretici sa vždy snažili opísať a vysvetliť spoločnosť ich doby, aká teória je aktuálna pre dnešnú?

František Škvrnda
František Škvrnda: Od polovice 20. storočia sa objavuje niekoľko nových výkladov spoločnosti. Začalo sa to v 60. rokoch teóriou konvergencie – priblíženia socializmu a kapitalizmu. Od nej sa prešlo k technotrónnej spoločnosti, k postindustriálnej, potom k postmodernej a niekedy v 90. rokoch k znalostnej spoločnosti. Máte však dnes záruku zamestnania alebo vyššieho príjmu, ak máte lepšie (vyššie) vzdelanie? Obávam sa, že vzdelanie nie je žiadna záruka. Čo to je potom za znalostnú spoločnosť? Je to už len heslo pre médiá a politikov, realita je inde. Posledný výkrik teoretikov je spoločnosť sietí. Odráža najmä význam informačných technológií a internetu. No ďakujem pekne, ak bývam pri Svidníku alebo Veľkom Krtíši, kam dnes už pomaly ani nechodí autobus, nemám z čoho žiť a kde sa zamestnať, ale zato mám internetové spojenie s Južnou Afrikou... Spoločnosť sietí vyhovuje opäť len určitej časti ľudí. Je to teda trochu zavádzajúce.

Parafrázujem  Immanuela Wallersteina: Končí sa svet, ako sme ho poznali. Úlohou sociálnych vedcov je zabezpečiť, aby svet, ktorý príde, bol lepší ako svet, ktorý sme poznali. Nie je totiž vylúčené, že bude horší. Nemôžem si pomôcť, ale sociálne ukazovatele naznačujú , že väčšina našej spoločnosti žije ešte stále horšie, ako žila v minulosti. Platí to pre ľudí aspoň nad 40 rokov, lebo mladší to nedokážu posúdiť z vlastnej skúsenosti.


Na to, že politická ľavica vždy hájila a háji záujmy väčšiny, by mala mať v spoločnosti väčšiu podporu. V čom je problém?

František Škvrnda: V tom, že si nechala zobrať množstvo agendy, a tým vietor z plachiet. Dnes si témy ľavice adoptuje kadekto. Jedným z následkov je moderný mediálny výkrik, že delenie politickej sféry na ľavicu a pravicu je zastarané. Že dnes sú v popredí iné veci. Lenže ak sa nebude trvať na presadzovaní sociálnej rovnosti a spravodlivosti, o čom bude vlastne demokratická politika? Cítim aj na škole, že značná časť mladých ľudí je v zajatí povrchných mediálnych dezinformácií. Nešťastím internetovej doby je plytkosť.

Druhý problém je nahradenie tradičnej agendy otázkou menšín. Základom ľavicovej politiky vždy bolo osloviť väčšinu. Preto nie je dobré, ak sa socialistické hnutie sústredí na menšiny. Bežný človek v našej spoločnosti nepatrí do menšiny, a práve toho bežného človeka chceme podchytiť. To ostatné sú pekné intelektuálne úvahy, v ktorých sa stráca výraznejší ťah.


Ako sa v súčasnosti riešiť chronická veľká nezamestnanosť?

Peter Zajac-Vanka: V súčasnom kapitalizme už asi nijako. Nielen vinou pravicových politikov. Súčasným trendom je, že veľké spoločnosti už nepotrebujú masu ľudí. Veľmi sa ide do automatizácie, do informačných technológií. Volá sa to uvoľňovanie práce, teda uvoľňovanie ľudských zdrojov. Popri tom existuje aj uvoľňovanie kapitálu, lebo firmy už takmer nepotrebujú ani ten materiálovo náročný, zbavujú sa budov, areálov, technológií a posúvajú sa k virtuálnemu kapitálu.

Môže to znamenať, že budeme mať ekonomiku na Slovensku v podobe krásnych areálov na lúke, strážených ozbrojencami, kde sa budú produkovať určité výrobky, ktoré pôjdu na globálny trh. Budú im slúžiť cesty a logistické centrá. Ale štát nebude mať z toho nič a ľudia takisto. A čo je horšie, bude čím ďalej viac nezamestnaných.

Riešenie je v tom, že sa štát alebo verejná sféra zase prihlásia k tvorbe zdrojov. Keď sa firmy na Slovensku ocitnú v červených číslach, manažéri dostanú (možno zlatého) padáka a firmy sa „odmontujú“ a posunú sa ďalej za ešte lacnejšou pracovnou silou. Nám tu zostanú prepustení ľudia, „hnedé areály“ po odmontovaných fabrikách, a dezorganizovaná spoločnosť, ktorá sa možno už nebude vedieť pozviechať. Preto sa krajina nemôže stále spoliehať na to, že prídu nejakí zahraniční investori.

Našťastie, súčasná situácia nahráva zásadnej zmene hospodárskej politiky: V ekonomickej kríze, spôsobenej virtuálnym kapitálom, máme jedinečnú šancu chopiť sa príležitosti a organizovať sa zvnútra – na úrovni verejnej správy, obecných samospráv, štátu. No nie s ľuďmi, ktorí si myslia, že všetko zachráni virtuálny kapitál, ale s tými, čo sa do veci rozumejú. Nie sú to politici. Budú musieť nastúpiť noví ľudia, pravdepodobne z manažérskeho sveta.


Trhová ekonomika je typický chaotický jav, finančný trh sa správa nevyspytateľne...

Peter Zajac-Vanka 
Peter Zajac-Vanka: Áno, aj globálna ekonomika, nadnárodné korporácie, zodpovedajú teórii chaosu. Globálne spoločnosti dosiahli dnes už takú úroveň koncentrácie a celoplanetárneho rozšírenia, že sa začínajú usporadúvať do takzvanej fraktálnej organizačnej štruktúry. Rovnako tak, ako je usporiadaná a existuje „materská“ jednotka, existujú kapitálovo podriadené, ale inak samostatne pôsobiace a rovnako organizačne usporiadané jednotky po celom kontinente, po jednotlivých štátoch, v regiónoch, okresoch... Typickým príkladom takej fraktálnej štruktúry je rýchle občerstvenie McDonalds. Všetky veci sa tam všade na svete robia rovnakým spôsobom.

Aká bude spoločenská odpoveď? Jedného krásneho dňa, keď to celé padne a už nebude existovať fiškálny kapitál, niekto príde do takejto jednotky a povie – vážení, fungujeme ďalej, akurát už nie na nadnárodnej, ale na lokálnej úrovni. A to je pozitívne.


Euroskepticizmus kvitne, pretože únia je v ťažkej situácii. Čo by pomohlo prinavrátiť dôveru v európske spoločenstvo?

František Škvrnda: Myšlienka Európskej únie bola príťažlivá, lebo to bola idea sociálneho štátu. Väčšina ľudí nechce žiť v únii preto, že v nich bije srdce pre samotnú myšlienku integrácie, ale preto, že vytvárala dobré podmienky pre život. No teraz má EÚ v rukách finančný sektor a byrokrati. Tieto dve skupiny zaviedli myšlienku únie na scestie.

Za najväčšie nešťastie pre EÚ považujem nadvládu doláru ako svetovej rezervnej meny a NATO. Európske štáty, ktoré sa dostali do najväčších hospodárskych problémov (Island, Írsko, Portugalsko, Grécko, Taliansko), úzko spolupracujú s USA. Niektoré z nich majú silnejšie transatlantické ako kontinentálne väzby. Položme si otázku, prečo Američania poučujú európskych bankárov, čo treba v kríze robiť, ak sa situácia dolára zlepšuje úmerne úpadku eura.... Mali by sme sa viac orientovať na víziu sociálnej EÚ.


Slovensko nejakú nádej, ako by sa mohlo ekonomicky povzniesť?

Peter Zajac-Vanka: Doteraz sme hovorili skôr pesimisticky, ale v skutočnosti nič nie je stratené. Napriek všetkým negatívnemu, čo okolo seba vidíme, máme v súčasných zlomových časoch obrovskú šancu. Máme vzdelaných mladých ľudí a zároveň máme ešte stále generáciu, ktorá si čosi pamätá, vie porovnať a vybrať z oboch systémov to, čo funguje, a môže zasiahnuť. Ešte stále sem investujú zahraniční investori. Ich odliv, ktorý pravdepodobne nastane a bude bolieť politikov aj celú spoločnosť, sa dá usmerniť. Tisícky manažérov a zamestnancov zahraničných podnikov na Slovensku predsa nepôjdu s firmami do Indie a Latinskej Ameriky. Zostanú tu a môžu reorganizovať a spoluvytvárať slovenskú ekonomickú štruktúru.

Hovorím to optimisticky pri pohľade na aktivity, ktoré sa dejú na pôde verejnej správy. Napríklad tu v Bratislave štartuje primátor Milan Ftáčnik participatívny rozpočet a o takýchto veciach sa začína uvažovať na úrovni obecnej správy. Potrebujeme zistiť, čo tu po prebehnutí ekonomického frontu vlastne zostane, aby sme vedeli, čo urobiť ak príde „Deň po“. Keď sa zrútia finančné trhy, keď investori zdvihnú kotvy, keď tu nebude 14-, ale povedzme 20-percentná celoštátna nezamestnanosť, teda niektoré regióny budú úplne bez práce.

Určitým návodom na „Deň po“ môže byť ekonomická demokracia Davida Schweickarta – čosi ako socializmus, ktorý prichádza z USA.

Foto: Eva Blažeková
Úvodné foto: Zľava František Škvrnda, Emil Polák, Peter Zajac-Vanka.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
23. november 2011, 09:42
na 1989 rok sa pamatam velmi dobre.

ludia ktori chodili na namestia chceli nieco celkom ine ako to, co je tu dnes. vacsina ocakavala, ze sa vratime niekam do 1968 a uskutocnime reformy, ktore sa vtedy nedali uskutocnit. neviem o nikom, kto by chcel demontaz socialneho statu, jeho lacny vypredaj, vysoku nezamestnanost, aby sa fabriky pozatvarali, aby sa rozpadlo polnohodarstvo, zdravotnictvo, degradovalo skolstvo a dochodkovy system...

a predsa sa to stalo!

to, co je tu dnes ani trochu nezodpoveda odkazu novembra 1989. slovensko stratilo svoj priemysel, je montaznou fabrikou nadnarodnych spolocnosti. ak tieto spolocnosti odidu (a oni odidu), nastane hlad a socialne nepokoje...

vitam diskusiu, ktora odmieta pozlatkove medialne natery, ktora sa zaobera skutocnym stavom veci - jedine tak dokazeme reagovat na to, co nas v blizkej buducnosti caka...
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
23. november 2011, 12:06
Akurat nechapem, co mal november 1989 s demontazou socialneho statu. Moc vtedy lezala na ulici a ti, co ju zdvihli neboli ti spravni... Nech uz by to bol ktokolvek. Plati stare zlate pravidlo: Tym, co moc chcu, by sa v ziadnom pripade nemala ziadna moc zverovat.

Otazka teraz znie, co dalej... Ekonomicka demokracia?

1. Najprv v USA a kym to pride k nam, mozno uz tu tie nepokoje budu a vtedy uz nikto nebude vediet predpovedat vysledok.

2. S touto politickou garniturou a s narodom, pre ktory je korupcia normalna? Ste normalni?

3. Tak co potom? Co by fungovalo na Slovensku bez toho, aby nam niekto zvonku pomahal? Ja nemam sajnu... A bude nas asi vacsina. Vieme co nechceme, ale nevieme, co chceme.

Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
23. november 2011, 15:54
keby sa niekto vratil v case a povedal ako to bude, tak ho nikdo pocuvat nebude, lebo uz vtedy bolo dost hlasov co hovorili ze sa lepsie mat nebudeme.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
23. november 2011, 17:08
"Určitým návodom na ?Deň po? môže byť ekonomická demokracia Davida Schweickarta ? čosi ako socializmus, ktorý prichádza z USA. PZV"

************************

Žiadne debilne alternatívy štátneho kapitalizmu made in USA tu nepotrebujeme!

Treba vychádzať z vlastnej tradície zamestnaneckých akcioviek veľmi úspešne fungujúcich v Baťovských závodoch. Ďalšou alternatívou by mohli byť kooperatívne podniky, ktorých vlastníkmi by opäť boli zamestnanci.

Treba sa vyhnúť širokým oblúkom štátnemu kapitalizmu vo forme pseudo sociálnych podnikov na ktorom budú keťasiť politickí nominanti!

Participačny rozpočet má význam len vtedy ak sa občania nebudú rozhodovať o 1% rozpočtu mesta, ale o 99%.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
23. november 2011, 18:16
Vidieť to aj v diskusiách ľavice. Opustila pomerne dobre sa teoreticky vyvíjajúcu koncepciu dejinného pohybu v podobe dialektickomaterialistického chápania dejín. Táto koncepcia chápala dejinný vývin v ucelených spoločenských formách (kapitalizmus, feudalizmus, socializmus). Bez toho, aby sme nemali pred očami ucelenú, logickú štruktúru dejinného vývinu, nemožno objektívne pochopiť pohyb spoločnosti, ani príčiny kríz.
Aj v tejto diskusii sa spomínajú rôzne črty spoločnosti, napr. postindustriálna spoločnosť, poznatková spoločnosť, často sa hovorí o postkapitalistickej spoločnosti. Lenže to sú pomocné označenia, pomáhajúce pochopiť niektoré charakteristiky, stránky spoločnosti, nemajú však určujúci význam pre celistvé uchopenie dejinného pohybu, nezachytávajú spoločnosť v jej celistvosti. To je možné iba prostredníctvom spoločenských foriem (alebo SEF).

Ktoré základné dejinné formy poznáme?
Je ich deväť, alebo tri veľké megaformy (klasický marxizmus pozná 5 základných foriem). Zodpovedá to presne Heglovej triadickej podobe vývoja (téza ? antitéza ? syntéza).

Prvotné ľudské tlupy (2,6 mil. ? 1,3 mil.)
Rodová forma (1,3 mil ? 39 tisíc)
Rodovo-kmeňová forma (39 tisíc ? 3112 p.n.l.)

Nevoľníctvo (3112 p.n.l. ? 1368 n.l.)
Kapitalizmus (1368 ? 1928)
Socializmus (1928 ? 1998)

Prvotná globálna skupina (1998 ? 2005)
Klasická globálna forma (2005 ? 2007)
Celistvá zemská civilizácia (2007 ? 2008)

Socializmus je treťou, poslednou spoločenskou formou triedno-štátnej megaformácie, ktorá ním končí (3112 p.n.l. ? 1998 n.l. Toho veľkého dejinného cyklu, ktorí približne opísali aj Mayovia a podľa nich by mal končiť v r. 2012).. Tak ako pred 5100 rokmi vznikol štát, triedy a s nimi súkromné vlastníctvo, tak socializmus ako tretia, krízová epocha tejto megaformácie znamená krízu a odumieranie štátu, tried a súkromného vlastníctva. Revolúcia rokov 1988 ? 1989 bola nielen o kríze socialistickej formy, nebola len socialistickodemokratickou revolúciou (presnou obdobou buržoáznodemokratických revolúcii z r. 1848-1849, so zhodnými funkciami), ale aj revolúciou v zmysle prekonania štátu a tried, ukončením tejto veľkej megaepochy. Preto tie protesty proti štátnej moci, proti politickým elitám, proti privilégiám. To neboli protesty proti socializmu, ale voči celej veľkej megaepoche, teda aj kapitalizmu, hoci si to ľudia neuvedomovali a živelne nadväzujú na tieto protesty proti kapitalizmu dnes. Socializmus nemohol byť iný, množstvo jeho čŕt ešte zodpovedalo tejto štátno-triednej megaformácii, teda ich mal spoločné s kapitalizmom. Zbytočne ich kritici socializmu vyčítajú. Nie teória, marxizmus presne hovorí o socializme len ako o prechodnom vývojovom stupni, poznačenom ešte vlastnosťami starého kapitalizmu (Inga si ho tu dokonca zamieňa). Nakoniec, keďže ide o tretiu epochu, v zmysle triadickej schémy táto je aj určitou syntézou predchádzajúcich.
Socializmus splnil svoju historickú funkciu, bol veľkým skokom vpred, veľkým skokom a veľkým činom pracujúceho človeka a jeho veľkou hodnotou. Jeho dejinná funkcia však v r. 1998 skončila (resp. v r. 1988, kedy začína jeho krízové štádium). Ak si niekto želá život v socializme, má na to právo. Musí však rátať s tým, že socializmus už nemôže hrať revolučnú, hybnú silu v dejinách. Treba mu vzdať vďaku a pozerať dopredu, ďaleko dopredu, ak si pozrieme schému

Čo sa týka negácie štátu, v r. 1998 sa vytvorili podmienky pre utvorenie globálnej civilizácie, alebo inak, výrobné sily dospeli do úrovne, ktorej zodpovedá globálna forma. Teda utvorenie globálnej správy (so všetkými jej inštitúciami, vládou, parlamentom), zákonodarstvom, súdnictvom, globálnou menou, globálnou armádou.
Ignorovanie tejto potreby bolo jednou z príčin krízy v r. 1997 ? 1998, ale najmä 2008. To priznali aj západní politici, hovoriac o potrebe globálnych regulátorov a úvahami o globálnej mene. Skupina G20 živelne zastupuje neexistujúcu globálnu správu.
Svet sa stal príliš ekonomicky, politicky, bezpečnostne, ekologicky prepojený na to, aby bolo možné rozhodovať o dôležitých otázkach na národno-štátnej úrovni.
Európska integrácia je len súčasťou tohto procesu. Nemožno budovať eurozónu a Európsku úniu na národných ekonomikách, národných rozpočtoch a národnom rozhodovaní o dôležitých otázkach.
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
23. november 2011, 18:19
Ani jeden diskutujúci nepovedal, že čekoslovenské hospodárstvo už ďalej nemohlo a to bola hlavná príčina zmeny v novembri 1989. A aj politický systém sa rozpadal, lebo väčšina členov strany už nechcela pokračovať v diktatúre straníckeho aparátu a tupých tajomníkov. Z toho vyplýva, že debaty o nesplnených očakávaniach štrngajúcich kľučmi sú len prázdne kecy " akoby bolo bývalo keby", ktoré balamútia ľudí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
23. november 2011, 18:33
Anton, hovoríš o tom, že ľudia nechceli demontáž sociálneho štátu. O neprípustnosti demontáže sociálneho štátu sa v sociálnodemokratickej ľavici dosť hovorí. Dobre, tak poďme na to systémovo, z pohľadu dejinného vývoja ako striedania spoločenských systémov.

Sociálny štát je jednou z podôb kapitalizmu, nerovná sa socializmus. Ale v r. 1989 ľudia podľa prieskumov nechceli kapitalizmus, ale socializmus. Teda v r. 1989 nemožno hovoriť o sociálnom štáte, ale o socializme.

Alebo sociálna demokracia hovorí, že ľudia chceli tzv. západný *socializmus* švédskeho typu. Aj keď prieskumy o ničom takom nehovoria, hypoteticky to pripusťme. Lenže z takéhoto pohybu vyplývajú niektoré závažné dôsledky.
1. Ide o pohyb dozadu, k vývojovo staršiemu systému. Ten z princípu viaže však menej sociálnej matérie, energie, poznatkov, teda sa časť novej formy (socializmu) musela vyžiariť, odpariť. Čo sa aj stalo, došlo k poklesu ekonomickej výkonnosti od 25 až po 75 percent v jednotlivých postsocialistických krajinách. Určitá väzba viaže určitú kvantitu, tento princíp prísne platí aj pre spoločnosť.
2. Západný kapitalizmus (od r. 1928) je už len evolučnou vývojovou nadstavbou, nadstavením klasického kapitalizmu. Vo svojom blogu opisujem črty takéhoto systému. Jednou z nich je ohraničenosť takejto formy len na úzky okruh krajín (G7, resp. G12). Vťahovaním ďalších krajín do tohto systému dochádza nutne k prerozdeleniu bohatstva medzi všetky krajiny. Čo sa aj stalo, dnes dochádza k prelievaniu a úbytku bohatstva Západu.

Vráťme sa k problému sociálneho štátu, teda sociálnej podoby kapitalizmu. Ľavica bojuje za jeho udržanie. A zároveň hovorí o reformách. Tieto dve úsilia sa však vzájomne vylučujú, popierajú. A buržoázni ideológovia nerozumejú, čo sa vlastne deje. Znovu zopakujem, kde je problém. Určitá sociálna väzba (spoločenské vzťahy) viaže určenú spoločenskú kvantitu (výrobných síl) . Jednoducho, tak ako voda existuje v určitých hraniciach, odtiaľ-potiaľ, tak aj kapitalizmus, či socializmus existuje odtiaľ-potiaľ. Úsilím o reformy, neustály ekonomický rast, konzum kapitalizmus naráža na vlastné hranice existencie (aj svojej nadstavenej podoby). A rozkladá sa (podobne ako na konci vývoja atómovej schémy sa prvky čoraz viac rozkladajú, ich bohatý obsah si už vyžaduje nové chemické väzby).
Zachovanie kapitalizmu, aj sociálneho štátu je možné iba pri nulovom raste, kedy sa nemení jeho kvantita. Asi tak, ako svoj spôsob života počas tisícročí nemenili Polynézania a ich prvobytný systém tak mohol prežiť do dnešných dní. Teda žiadne zvyšovanie spotreby, konzumu, iba neustály pohyb v kruhu. Bez pochopenia dejinného pohybu ako striedania spoločenských systémov a ich vnútorného vývoja tento problém nepochopíme.

Sociálny štát naráža na bariéry aj kvôli zrýchľovaniu sociálneho času (pozrime si moju schému dejinného pohybu, tam to enormné zrýchlenie jasne vidieť). Toto zrýchľovanie si vyžaduje vyššiu pružnosť spoločenských subjektov, teda aj liberalizáciu vzťahov.
Liberalizmus sám osebe nie je zlý alebo dobrý. Znamienko závisí od jeho časopriestorového umiestnenia a od jeho historickej podoby. Tak ako existuje rad dejinných foriem, tak existujú aj ich liberálne podoby, teda liberalizmus nie je jeden. Stotožňovať teda kapitalizmus a liberalizmus je nepoznaním toho, že môže existovať aj liberálny socializmus, či liberálny komunizmus, alebo hoci aj liberálny feudalizmus (čínsky systém od r. 1368, po nástupe dynastie Ming bol založený na minime štátnej správy a maxime samosprávy, džentry , na 400 miliónový štát stačilo 20 tisíc štátnych úradníkov).
Ľavica bojuje proti liberalizmu, hoci on je zrejme objektívnou tendenciou. A namiesto toho, aby rozmýšľala o vlastnej podobe liberalizmu (liberálny socializmus, založený na inom ekonomickom základe ako súkromnovlastníckom), čím by konala v súlade s tendenciou, bojuje proti nemu.
Je to presne to isté, ako ľavica, najmä anarchisti bojujú proti globalizácii, hoci tá je objektívnou tendenciou od r. 1998. A tak namiesto toho, aby ľavica pracovala na vlastnej,. pozitívnej podobe globálnej spoločnosti, bojuje proti nej, čo využíva kapitál a vezúc sa na objektívnej vlne, ktorá mu nahráva, vytvoril negatívnu podobu globálneho kapitalizmu
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
23. november 2011, 18:44
A nechci, aby som Tvoju poznámku o tupých niekam usmernil:-). Čo si vlastne povedal? Nič. Na tom sa väčšina ľudí s Tebou zhodne, že československé hospodárstvo už nemohlo ďalej pokračovať v takej podobe. A systém sa rozpadal. Dôležité je, ako sa tento jav interpretuje. A tupý človek to robí tupo, nemusíš to vzťahovať hneď na seba, hoci na tých tajomníkov:-). Poznatkovo dobre vybavený človek však vie, že ide o prirodzený proces, kedy vývojom obsahovo spoločnosť dospela k potrebe prechodu k vyššej úrovni väzieb. Len tupý človek môže urobiť to, že sa vráti niekam dozadu a spôsobí tým ešte väčší rozklad spoločnosti. Pri rozklade a páde Rímskej ríše sa tiež niektoré kmene vrátili od civilizovaného spôsobu života ku kočovnému. A niektoré išli smerom k feudalizmu a kapitalizmu. Vyber si, ktorá cesta bola pokrokom. Podľa Tvojho zmýšľania by sme ešte aj dnes behali s oštepmi na koňoch za zajacmi:-)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 09:36
Kapitalizmus (1368 ? 1928) Socializmus (1928 ? 1998) Milan Antal"

*****************

Pán Milan, veľmi rada by som sa vás spýtala, kde na tieto nezmyselné a ahistorické epochy vývoja chodíte? Sú to vykonštruované fantasmagorie zrejme len vašej mysle!

Jediný historický medznik ktorý považujem za relevantný je rok 1928! Vtedy sa socialisti rozhodli na kongrese III. Socialistickej internacionály akceptovať kapitalizmus a prestali za jeho zlikvidovanie bojovať! Takže vami vytypovaný rok 1928 je paradoxne nie koncom kapitalizmu ale začiatkom akceptovania kapitalizmu socialistami a najmä sociálnymi demokratmi vo svete ako legitimného spoločenského poriadku zvaného ako parlamentaristická buržoázna demokracia!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 10:07
"politický systém sa rozpadal, lebo väčšina členov strany už nechcela pokračovať v diktatúre straníckeho aparátu a tupých tajomníkov. Z toho vyplýva, že debaty o nesplnených očakávaniach štrngajúcich kľučmi sú len prázdne kecy " akoby bolo bývalo keby", ktoré balamútia ľudí. Dano"

*************************

Žiaľ Dano v tejto časti vášho výroku máte hlbokú pravdu!

Komunisti nemohli do nekonečná vykorisťovať proletariát v štátnom kapitalizme, kde bolo výlučne politbyro jediným vlastníkom výrobných prostriedkov a redistribútorom "odrobín z komunistického stola" Ľudia mali dosť kecov o lepšom zajtrajšku. Znovu zopakujem fakt, že proletariat komunisti neodstránili, lebo pracujúci sa nestali vlastníkmi výrobných prostriedkov ako sľuboval Lenin! Závody robotníkom, pôdu pozemkovou reformou roľníkom! Toto sa nikdy nestalo, ale komunisti proletarizovali dokonca aj drobne hospodáriacich roľníkov a remeselníkov!

Znovu zopakujem fakt, že práve poľskí robotníci v Gdaňských lodeniciach desaťročia bojovali proti komunistickému vykorisťovaniu! Kým v švedskí lodiari z predanej lode mali až 40% na platy a odmeny, poľskí proletári len 4%!!! Samozrejme za zrovnateľného sociálneho štátu!

Pokiaľ by nebolo také drastické vykorisťovanie pracujúcich komunistami (politbyrom, aby som nekrivdila čestným radovým komunistom platiacich relatívne vysoké členské príspevky z malých platov.)

Takže tu ide o vlastnenie výrobných prostriedkov a z neho vyplývajúce vyplácanie adekvátných odmien zo spoločného hospodárenia. O odstránenie vrstvy byrokratických príživníkov na štátnom rozpočte!!

Fatálnou chybou bolo vo vývojí po r. 1990, že neexistovala vplyvná egalistická politická sila, ktorá by bola udržala kooperatívne a komunitarné hospodárenie. Buržoázia sa nikdy nemala dostať k moci a najmä k vlastneniu výrobných prostriedkov! Týmto smerom treba do budúcnosti uvažovať!!!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 10:12
Batovsky princip vyzaduje podnikatelov typu Bata... Neda sa nariadit zhora. Tiez je tu moznost ist Mondragonskym sposobom, ale zasa to musi vzniknut zdola. Tak preco to nevznika?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 10:51
mozno nazvat rozne. vacsinou to zavisi od politickeho postoja posudzovatela, miery jeho skepsy alebo naopak optimizmu, atd. modnou vlnou, ktora k nam preskocila pravdepodobne z obdobia smutne znameho republikanskeho senatora McCarthyho je nazyvat ono obdobie komunizmom, pricom vsetci dobre vieme, ze komunizmus este nebol nikde a nikdy... ze to bol socialny stat, najlepsie vidime z porovnania z dneskom - kedy nie je ani na platy ucitelov, ani zdravotnikov, ani na dochodky dochodcom, ani na sporenie mladym, ani na ine socialne oblasti... nie je a ani nebude, lebo stat sa zbavil svojho vlastnictva jeho lacnym vypredajom a tak jednoducho nie je odkial. v tom sa asi zhodujeme - nezhodujeme sa len v nazve toho co tu bolo, pojem socializmus by som v tomto pripade radsej nepouzival s ohladom na buducnost a na rok 1968, kedy bol jeho prirodzeny vyvoj mocensky zastaveny...

je mi jasne ze tvoje chapanie liberalizmu je ine ako je to bezne zauzivane, nie kazdy to pochopi tak ako to pises. svojho casu liberalny komunista bolo vyvojove opozitum dogmatickeho, stalinskeho komunistu, avsak vzhladom na jeho dnesny hlavne ekonomicky kontext nie je to prilis vhodny pojem. coho som sa zlakol, to je to kladne vnimanie globalizacie a z toho vyplyvajuce vytvorenie globalnej vlady od ktorej nie je daleko k centralne kontrolovanej spolocnosti ako o nej pisal Orwell. nie je nic lahsie pre tych, ktori dnes maju moc a urcuju vyvoj, aby sa takejto globalnej vlady zmocnili - nech by bola akokolvek kladne definovana. uz dokazali aj ine, ovela tazsie veci - napriklad tlacia dolare a poziciavaju ich za urok americkej vlade :)))
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 10:53
samozrejme, reakcia na milana
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 11:02
A aj politický systém sa rozpadal, lebo väčšina členov strany už nechcela pokračovať v diktatúre straníckeho aparátu a tupých tajomníkov. nieco na tom bude, politicky system ktory nastupil po roku 1968 na zaklade potlacenia reforiem tazko mohol prist s reformami a prisposobit sa zmene mocenskych pomerov v strednej europe po dohodach Gorbacov - Reagan - Bush st. system je vsak nieco viac ako ludia, bolo ho mozne zachovat v reformovanej podobe. a vymenit ludi? nic lahsieho. takto sme sa dostali do daleko vacsieho srabu. zdovodnovat to tym, ze nebola ina cesta je mystifikaciou...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 11:29
Vstúpim do diskusie iba preto, že mne samému "ušlo" to spojenie sociálny štát s diskusii so socializmom.

Očami súčasníka sa javí SOCIÁLNY ŠTÁT za socializmu ako takmer ideálny stav, pretože naozaj štát vynakladal veľké množstvo finančných prostriedkov na zabezpečenie sociálnych služieb obyvateľstvu, na vzdelávanie,na zdravotnícku starostlivosť, ale aj na telovýchovu a kultúru. To dnes nedosiahne žiadna krajina za kapitalizmu, z jedonduchého ekonomického dôvodu - nemá na to ekonomické zdroje, ani vlastné, ani si nevytvára dosť prostriedkov v štátnom rozpočte vzhľadom k tomu, že odvody formou daní a poplatkov sa znížili neuveriteľne počas ideologického pôsobenia neoliberalizmu vo svete.

A tak SOCIÁLNY ŠTÁT, ktorého základnou myšlienkou bolo ešte od čias nemeckého kancelára Bismarcka zabezpečiť štátnych pracovníkov, pracovníkov i chudobu aspoň tak, aby nevznikali možnosti a dôvody na sociálne vzbury, bol až do moderných čias udržiavaný a iba výsledkom zápasov o zlepšovanie sociálnych služieb źlepšovaný vo vyspelých kapitalistických krajinách, až do mýtickej podoby (škandinávske krajiny), lenže za poslednú dekádu sa nedostatkom zdrojov likvidoval všade, takisto i u nás.

Na rozdiel od toho SOCIALISTICKÝ ŠTÁT, chápem, je to širší politicko-ekonomický pojem, v oblasti rozvoja životnej úrovne vlastného obyvateľstva zabezpečoval zo zákona sociálne práva občanov, teda právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť ( a organizačne pre to vytvortil podmienky, známe to Ústavy národného zdravia budované po krajoch a okresoch ČSSR, obvodné lekárske anmbulancie do každej obce, no na úroveň strediskových obcí) a lekársku záchrannú službu, ako ja systém liečebných ústavov, teda najznámejšie z nich bola sieť liečebných kúpeľov, do ktorých dostávali bezplatne -aj keď podľa poradovníka-poukazy všetci, čo potrebovali liečenie, bez ohľadu na sociálny status).
Socialistický štát zabezpečoval systémom sociálneho a dôchodkového zabezpečenia potreby pre každého občana, takisto vzdelávací systém (školstvo, osveta, pedagogické školstvo, atď), telovýchovu a šport, kultúrne vyžitie,
Navyše sa pomocou systému spoločenskej spotreby zabezpečovalo i ekonomicky a organizačne, aby každý jeden podnik, organizácia, vytvárala vo svojom rozpočte fondy za zabezpečovanie týchto sociálnych služieb, výchovy a vzdelávania, športové a kultúrne vyžitie, na úrovni podnikovej organizácie, čiže dokonca ešte mimo úrovne starostlivosti cez štátny rozpočet. Tam niekde je "schovaná" tá socialistická neefektívnosť podnikov, oni totiž zo svojej činnosti ešte pred zdanením zisku vytvárali peňažné fondy, z ktorých sa tá spoločenská spotreba uhrádzala. O TOMTO SA MLČI, ekonómovia ako môj otec, ktorý mi to vysvetlil, už nežijú... a toto je hlavný rozdiel oproti kapitalizmu.

Viete si predstaviť kapitalistický podnik, firmu, ktorá by ešte pred zdanením vytvárala fondy spoločenskej spotreby pre pracovníkov svojej firmy a ich príbuzných, prípadne pre zabezpečenie sociálnych služieb v oblasti, v ktorej lokálne pôsobí? Dnešné firemné benefity s tým nemajú nič spoločné, pretože tie riešia iba osobnú motiváciu pracovníka, o ktorého firma nechce prísť ( a mimochodom práve benefity dnes v kríze firmy natvrdo obmedzujú).
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 11:49
Nicku Dano, úmyselne sa dnes zatajuje
že štátny rozpočet ČSSR stál pred diĺemou, či dávať viac na rozvoj výrobnej spotreby teda na investície do výroby a infraštruktúry štátu spojenej s tvorbou ekonomických zdrojov - (inak, dnešný kapitalistický štát to takmer nerobí, lebo nemá zdroje a jediným činom sú lákadlá pre zahraničných investorov v podobe odpúšťania daní a dotácií na vytvorené pracovné miesto)
alebo na rozvoj investícií do osobnej spotreby obyvateľstva, teda na investovanie do rozvoja obchodnej siete, infraštruktúry komunálnych služieb, služieb pre obyvateľstvo, do vytvárania nových odborov spotrebného priemyslu, do nákupu a dovozu spotrebných tovarov a statkov ( pod statkami napríklad i rozvoj do rekreačných a turistických zariadení dokonca vo svete, kto vie, že čs.podniky mali svoje statky i na bulharskom či juhoslovanskom pobreží, vytvárali sa možnosti investovať v poľnohospodársve i rekreačných službách na Kube, vo Vietanme, atď),

príčinou bolo priveľa voľných úspor obyvateľstva, teda akosi "prehriata ekonomika" spotrebných požiadaviek, ktoré sa už nedali riešiť iba limitovaným dovozom ( pretože sme mali devízový monopol chrániaci Kčs ako menu) a monopol zahraničného obchodu, cez ktorý sa dalo importovať spotrebné tovary. Vieme, že vtedy enormne narástla "nákupná turistika" občanov do okolitých krajín ( to vytváralo ten dojem, že "československé hospodárstvo už ďalej nemohlo") a vzhľadom s stále existujúcemu americkému a NATO ekonomickému emgargu nemhlo čs.hospodárstvo za žiadnych okolností získať produkčné technológie high-tech hoci i len na spotrebný elektornický tovar ( nie je vôbec známe, že ešte aj v spoločnom podniku AVEX (Tesla-Philis) sa hlavice do videorekordérov importovali ako zapuzdrené uzavreté diely vmontovávané do "krabíc", lebo čo ak by to "komunisti" zneužili na vojenské ciele. Toto ekonomické a technologické embargo značne poškodzovalo možnosti produktivity, veď si predstavte, že aj práve preto aplikovaný výskum musel "vynaliezať vynájdené", čo potom v novembri 1989 slúžilo na posmech čs.vede.)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 11:51
Zákon súladu rozvoja výrobných síl s rozvojom výrobných vzťahov je filozofickou základňou nevyhnutnosti socialistických revolúcií v 20 storočí. Čo sa však stalo so socializmom a kapitalizom v 2. polovine 20. storočia? Rozvojom výrobných síl kapitalizmus predstihol socializmus /lebo to bola vojenská forma socializmu/, ale výrobné vzťahy, hlavne v legislatívnej forme a v uzneseniach komunistických strán sa v socializme už maľovali pre komunizmus. Takže zrútenie systému vojenského socializmu vo východnej Európe bolo nevyhnutným následkom porušenia horeuvedeného zákona historického materializmu, čiže slepá cesta vývoja. Celkom rozumiem, že v súčasnej globalizovanej spoločnosti by sme mali byť už ďalej, ale o to viac mi hlúpo zneje bedákanie o sklamaní štrngajúcich revolucionárov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 11:59
Sociálny štát nerovná sa socializmus, pretože sociálny štát je inštitúcia kapitalistickej spoločnosti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 12:01
Tento model mi napr. umožnil predvídať krízu v r. 1998 i krízu v r. 2008 a tým bol aj praxou overený.
Ako zvyčajne, oponujete subjektívnymi postojmi niekoho, ja však hovorím o objektívnom vývoji. Teda najmä vývoji výrobných síl, ekonomicko-výrobnej základne spoločnosti. Tieto si postupným vývojom vyžadujú nové a nové väzby, aby systém mohol efektívne fungovať. Niekedy zo subjektívnych dôvodov sa zmeny spoločenských vzťahov opozďujú, tým však dochádza k ostrému nesúladu VS a VV, čo je príčinou kríz.
Ak som začiatok globálnej formy položil do r. 1998, tak je to z hľadiska vývoja VS, ktoré dospeli do úrovne, ktorá si už vyžaduje globálnu formu, globálnu správu. Zo subjektívnych dôvodov ľudia, najmä anarchisti, takýto krok odmietajú, tým však vyvolávajú ostrý nesúlad medzi VS a VV a hlbokú krízu všetkých sfér civilizácie.
Kríza r. 2008, ak ju vieme dobre čítať, mala však oveľa hlbší historický význam, ako hovoriť o nejakom postkapitalizme. A úplne tragikomicky vyznieva, ak v súvislosti s ňou sa aj niektorí ľavicoví myslitelia sporia, či po nej je možné kapitalizmus ešte reformovať ako určujúci spoločenský systém, alebo hovoriť o postkapitalizme. Nakoniec, aj Váš baťov systém je len a len o kapitalizme a zachovaní vykorisťovaného proletariátu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
24. november 2011, 12:19
aby sme pristupovali systémovo k dejinnému pohybu, potom aj jednotlivé pojmy si nájdu svoje objektívne miesto.

Nemalo by sa v tejto rovine uvažovať aj o ekonomickej demokracii? Nemám ju nejako preštudovanú, ale z povedaného si myslím, že ide len o jednu stránku (ekonomickú) nejakého spoločenského systému, nerieši systém ako celok. Ktorého, kapitalizmu či socializmu, alebo ďalšieho systému? Ja si vždy vyjasňujem najprv tieto metodologické, systémové otázky a od nich sa odvíja ďalšie moje uvažovanie, aby som sa vyhol subjektivizmu.
Nemám voči nej výhrady, len chcem vedieť, či rieši systém v jeho celostnosti, alebo len jednu jeho stránku. A takom prípade bude zrejme podriadená nejakému systému. Od vyjasnenia tohto si ju niekam historicky zaraďujem.

Inak, keď už hovoríme o nej, taká malá úvaha, zatiaľ hypotetická, keďže ju nemám dobre preštudovanú a zišlo mi to na um len počas tejto diskusie.
Mohla by sa stať súčasťou, možno základom ľavicového liberalizmu, či liberálneho socializmu. Buržoázny liberalizmus vychádzajúci zo súkromnovlastníckeho základu liberalizuje najmä podmienky pre vrstvu podnikateľov, zamestnávateľov a robí to najmä na úkor zamestnancov. Socialistický liberalizmus za pomoci ekonomickej demokracie by mohol liberalizovať najmä podmienky pre pracujúcich, zamestnancov. Aby neboli len objektom manipulácie podnikateľom, ale stali sa subjektom, ktorý rozhoduje o podmienkach, charaktere svojho pracovného procesu. Nesie ale zaň zároveň aj zodpovednosť. Čím by mohlo dôjsť k podstatnému zvýšeniu produktivity práce.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984