Memorandum Klubu ekonómov SPOS k blížiacim sa voľbám
Trvalo absentuje v nej najmä podpora takých zmien v štruktúre hospodárstva Slovenska, ktoré by zabezpečovali zvyšovanie konkurencieschopnosti, renesanciu slovenského poľnohospodárstva, potravinárskeho priemyslu a rozvoj zamestnanosti a zvyšovaniu sociálnych štandardov. Prístup k ekonomike často redukovali na fiškálnu oblasť a to najmä na rozpočet, znižovanie deficitov a zvyšovanie HDP. Tieto makroekonomické ukazovatele sú však odtrhnuté od sociálnych istôt. Naša ekonomika je v prevažnej miere postavená na exportných spoločnostiach, ktoré dostali investičné stimuly a daňové prázdniny. Priemysel je založený na znižovaní podielu pracovnej sily na pridanej hodnote výrobného procesu. Tento systém bol zavedený príchodom automobiliek. Čo však takmer úplne chýba v našom priemysle, je produkcia s vyššou pridanou hodnotou. A na tú je potrebný výskum a inovácie, ktoré na Slovensku nemajú podporu. Treba pritom vytvoriť také stimuly, ktoré cez vzdelanostnú, výskumnú a inovatívnu ekonomiku pritiahnu kapitál, ktorý bude potom zhodnocovať know-how v prospech ekonomiky a zamestnanosti s vyššou pridanou hodnotou. Potrebujeme čo najrýchlejšie nastaviť novú stratégiu podpory zamestnanosti, aby vznikali pracovné miesta s vyššou pridanou hodnotou a dôstojnou úrovňou miezd. Očakávame, že v budúcnosti sa vláda bude systematický venovať aktívnej plošnej hospodárskej politike s dôrazom na reálnu ekonomiku a obmedzí selektívne poskytovanie výhod, vytvárajúcich špecifické režimy fungovania pre bohaté subjekty. Na druhej strane podporí domácu produkciu najmä exportne orientovanú v zaostávajúcich regiónoch.
Odmietame tézu, že za súčasný stav ekonomiky je zodpovedná výlučne svetová hospodárska kríza. Vývoj našich makroekonomických parametrov je dôsledkom vysokej otvorenosti ekonomiky naviazanej najmä na hospodárenie eurozóny. Naša ekonomika v posledných rokoch podlieha hospodárskym cyklom v hlbších fázach. Tieto majú výraznejší vplyv na verejné financie, ktoré sú značne ovplyvnené nízkymi mzdami a vysokou nezamestnanosťou. Vývoj našich makroekonomických ukazovateľov je pritom viac ovplyvňovaný naším okolitým ekonomickým prostredím ako opatreniami vlády. To síce oslabuje vplyv vlády na reálny chod ekonomiky, ale ju však neoprávňuje rezignovať na účinné využívanie tých nástrojov, ktoré jej ešte v rukách ostali, lebo to by neznamenalo nič iné ako zbavovanie sa zodpovednosti za stav ekonomiky a úroveň sociálneho rozvoja pred národom.
Spomaľovanie tempa rozvoja, spomaľovanie výstavby infraštruktúry, prehlbujúce sa disparity medzi regiónmi, pokles reálnych príjmov, zvyšujúca sa inflácia, zväčšovanie rozdielov medzi bohatými a chudobnými jasne a dostatočne preukazuje, že dopady krízy nemožno riešiť tými istými prostriedkami, ktoré ju vyvolali. V ekonomike čoraz viac absentujú morálne základy jej fungovania, čo vo svojich dôsledkoch môže ohrozovať ozajstnú demokraciu v spoločnosti. Preto je nevyhnutná zmena paradigmy hospodárskej politiky spolu so zvyšovaním zodpovednosti vlády za jej efektívnosť.
Pri riešení zamestnanosti na Slovensku sa neprihliada na nedostatočný agregátny domáci dopyt. Otázky zamestnanosti sa sústreďujú najmä na zvýšenie flexibility trhu práce. Zároveň snaha zamestnávateľov, najmä zahraničných, dosahovať ešte vyššiu produktivitu bez adekvátneho nárastu miezd vedie k oslabeniu kolektívnych práv a postavenia odborov.
Okrem aktívnej účasti vlády na tvorbe hospodárskej politiky považujeme za dôležité zásadnú zmenu filozofie daňového systému. Súčasný systém daní považujeme:
- za daňový systém podporujúci bohatých;
- za daňový systém, ktorý nepomáha realizovať sociálny štát;
- za daňový systém, ktorý nesmeruje k aktívnemu vplyvu na ekonomiku, pričom tento je po zavedení eura prakticky jedinou pákou vlády na smerovanie ekonomiky Slovenska.
Popritom miera zdanenia a ostatných odvodov (daňová kvóta II) je jednou z najnižších v Európe, má klesajúcu tendenciu. Tento stav vyvoláva akútny nedostatok zdrojov štátu potrebných na realizáciu sociálnej politiky.
Súčasný daňový systém je zameraný na zdaňovanie obyvateľstva pričom v najbližšom volebnom období je žiaduce tento preorientovať tak, aby bol zdaňovaný prioritne kapitál, resp. jeho prírastok.
1. Vychádzajúc z vyššie uvedených postulátov Klub ekonómov SPOS považuje za potrebné v tejto oblasti:
- Opätovne zaviesť diferencovanú daň z príjmov.
- Zdaniť dividendy a zisk určený k rozdeleniu.
- Zaviesť daň z dedičstva ako aj daň z darovania (nad určitú hranicu).
- Zaviesť zdanenie najmä prírastku majetku vo vlastníctve jednotlivca resp. rodiny nad určitú hranicu.
- Zaviesť systémové používanie daňových úľav u fyzických i právnických osôb (napr. nezdaňovať vklady do vedy a výskumu a pod).
- Zvýšiť daňové zaťaženie majetku a to najmä neproduktívneho a nadštandardného, súčasne rozšíriť daňové prázdniny na byty a štandardné domy na 10 rokov.
- Rozšíriť zdaňovanie na zdroji príjmu.
- Obmedziť úniky na daniach do zahraničia a to najmä do tzv. daňových rajov zavedením ohlasovacej povinnosti Národnej banke Slovenska.
2. Zásadným spôsobom (viď ČR) zmeniť druhý dôchodkový pilier. Zaviesť väzbu zvyšovania príjmov ústavných činiteľov a štátnej správy na zvyšovanie dôchodkov v I. pilieri.
3. Obmedziť tzv. zlaté padáky u manažmentu podnikov s účasťou štátu.
4. Zabrániť ďalšiemu nárastu aparátu (nárast od r. 1995 až o 60 % napriek nasadeniu výpočtovej techniky), ako aj odmien v obciach a mestách s cieľom návratu do stavu min. roku 2000. Úspory tejto časti verejnej správy viac orientovať v prospech života obyvateľov miest a obcí.
5. Zrušiť stropy na odvody do zdravotných poisťovní.
6. V zásade zastaviť privatizáciu. Umožniť prechod nemocníc na štátne akciové spoločnosti bez možnosti ich tichej privatizácie.
Podpísaní: Prof. Ing. Július Alexy, CSc.,Dr.h.c., Ing. Ivan Okáli, DrSc., Doc. Jozef Sokira, CSc., Doc. Ing. Ivan Figura, CSc., Ing. Ladislav Sklenár, CSc., Ing. Peter Magvaši, CSc., mim. prof., Ing. Ján Pápol, Doc. Ing. Peter Serenčéš, PhD., Doc. Ing. Ján Králik, CSc.,Ing. Michal Borguľa, Ing. Ivan Roháľ Iľkiv, Ing. Martin Halás
SPOS - Spoločnosť pre občanov Slovenska združuje ekonómov, ktorí pracovali a pracujú v bankovníctve, na ministerstve financií, štatistike, SAV a v národnom hospodárstve. Predsedom združenia je Michal Borguľa. Občianske združenie sa pravidelne stretáva od svojho založenia a pripravuje odborné ekonomické stanoviská. Jeho členovia sú pravidelnými účastníkmi a prednášajúcimi HN klubov a Klubu Nového slova.
Reagujte na článok
Komentáre
Najviac ma to trápilo u ekonómov hlásiacich sa ku SMeru-Sociálnej demokracii, ktorí dlho čušali a akosi nevedeli nájsť priestor na argumenty proti neoliberálnym finančnýmv argumentom.
Pomoc prišla zvonku, nakoniec, asi sa niet čo čudovať, prvé obete neoliberálnych omylov si zlízli v USA a Bruseli a k nám to prichádza tak v doznievajúcich vlnách.
Preto ma nadchlo všetko to analyzovanie krízových javov a dokonca objavenie sa novej politicko-ekonomickej filozofie, alebo ak chcete, teórie, čo bude po kapitalizme - teda ekonomická demokracia. Autor profesor D.Schweickart tu už na Slovensku prednášal - a prednášal predsa v aule Ekonomickej Univerzity v Bratislave o socializme.
Preto vítam i prebudenie ďalších a ďalších ekonómov a k tomuto prehláseniu, i keď nie som členom SPOS, sa kľudne súhlasne pridám.
Ak čítam dolu členstvo SPOS, malo by to znamenať, že Smer-Sociálna demokracia po voľbách v marci 2012 a po zostavení vlády môže siahnuť okamžite po tomto vyhlásení a začať ho realizovať na praktických opatreniach a v praktických krokoch vládnej politiky.
Slovenská spoločnosť tým dosiahne podstatné zlepšenie v existujúcich podmienkach kapitalizmu na Slovensku.Ale iba zlepšenied podmienok, nie zásadnú ekonomickú zmenu. Dnes vďaka i za to málo.
len take zaklinadlo stare 40 rokov, jasne ze chyba vyskum a inovacie, lenze na tie treba peniaze a tie nie su a najblizsich 7 rokov asi ani nebudu. myslim ze chyba hlavne sedliacky rozum, aby sa rozbehli take projekty, ktore sa daju realizovat bez velkych nakladov a zamestnaju ludi. prax je vsak taka, ze ked sa nieco zaujimavo-lukrativne objavi, hned sa to sprivatizuje, odpreda, posunie dalej. cize problemom je nase neuveritelne korupcne prostredie. ak by ludia za porusovanie povinnosti pri sprave cudzieho majetku dostavali 20 rokov natvrdo ako v takom anglicku, by si nedovolovali co si dovoluju. zial je to v kazdej politickej strane, cize kriza moralky a od tej treba zacat...
divne posobia viacere body, hlavne ten posledny o transformacii zariadeni zdravotnej starostlivosti na statne akciove spolocnosti, kto pozna Pentu a praktiky na slovensku vie co tym chcem naznacit...
To znamená, že táto skupina SPOS síce mnohé veci myslí dobre, ale minimálne v tomto bode s nemocnicami a zdravotníctvom sa rozchádza s politickým programom Smeru-SD a signatárov neviem rozoznať, či sú to funckionári Smeru-SD.Skôr nie ako áno. Takže ok, vyhlásenie to je príťažlivé, ale treba o jeho obsahu diskutovať a to predsa robíme...
Otázka právnej formy nemocníc je teraz veľmi citlivá a preto je správne i v rámci diskusie vyjasniť, ako to signatári myslia. Tá otázka premeny nemocníc na akciovky je dokonca až príliš horúcou témou potom, čo zas minister Uhliarik "odskočil" od dohôd v memoradne s LOZ a "teta" dočasná premiérka ušla pred zodpovednosťou do zahraničia - je to pochopiteľné, cez nemocnice preteká priveľa peňazí, aby privatizácia mohla byť bez boja zastavená...
Pán A.Múdry, ako program na prvý rok (2012) teda memorandum môžeme vziať - ale čo ďalej?
Prečo "teta"Radičová? Nuž, Radicsnény nás opušťa vždy, ak treba niečo rozhodnúť. A keď už je rozhodnuté a je zle, plače, prosí, sľubuje. Neposlušným chlapcom hovorí "drž balónik", do kamery sa usmieva alebo plače podľa vhodnosti situácie, klebetí a sľubuje, sľubuje a neplní, prosto nénika od susedov, ako ju pozná každý Prešporák z mestského paneláku.Adnes je kde ak nie je v parlamente, kde sa v skrátenom konaní majú odsúhlasiť novely o netransformovaní nemocníc a o uspokojení nárokov lekárov?
A teraz k téme:
Preto nás na tomto memorande SPOS-u najviac potrápila tá veta o transformácii nemocníc na akciové spoločnosti, lebo je to téma, ktorá burcuje 13.12. parlamentom NR SR, v TA3 sa pýta spravodajca, či minister Uhliarik blafoval, či premiérka oklamala lekárov tým, že do parlamentu nezaradila návrhy z Memoranda medzi lekármi z LOZ a vládou.
Keď to všetko malo byť podľa dohody LOZ a vlády dohodnuté, odrazu sa objavil nenápadný "bod 6." memoranda SPOS-u na webe Slova a hlása, že nemocnice budú transformované na a.s. bez privatizácie ( hm, ako keď mladík sľúbi mladici, že budú spať celú noc nahí v jednej posteli, ale bez sexu,pri všetkej počestnosti...).
Inak, tento bod 6.potom dosť ničí dôveryhodnosť celého vynlásenia, pretože iba vďaka všímavosti antona b. sme si všimli nenápadný "kukac" v podmienkach, ktoré sú inak zmysluplné a chceme ich. Lenže teraz?
Vďaka Imrich Juhár za skvelý satirický komentár k pár bodom ako napr.:
" 5. Zrušiť stropy na odvody do zdravotných poisťovní. 6. V zásade zastaviť privatizáciu. Umožniť prechod nemocníc na štátne akciové spoločnosti bez možnosti ich tichej privatizácie."***************************
Nechcem sa ani pýtať za koho kopú títo páni z SPOS-u. Už tam chýbal len Peter Zajac-Vanka
Ale toto nedopatrenie SPOS-u vlastnou hyper aktivitou a pochlebovačskou iniciatívou rýchlo napravil: "Preto vítam i prebudenie ďalších a ďalších ekonómov a k tomuto prehláseniu, i keď nie som členom SPOS, sa kľudne súhlasne pridám. Peter Zajac-Vanka"
Takže zrejme pre Smer skončil "boj" za verejné zdravotníctvo už pred predčasnými voľbami. NO COMENT