Vzbura platenej buržoázie

Buržoázia v klasickom zmysle akoby sa vytrácala: kapitalisti sa znovuobjavujú ako podskupina extra platených pracujúcich, ako manažéri, ktorí sú kvalifikovaní na to, aby zarábali na základe svojich schopností. Extra odmeňovanie zahŕňa tiež rôznych expertov, administrátorov, štátnych zamestnancov, lekárov, právnikov, novinárov, intelektuálov a umelcov.
Počet zobrazení: 3617
k zizekovi.jpg

Stredobod boja o duševné vlastníctvo

Ako sa Bill Gates stal najbohatším mužom Ameriky? Jeho bohatstvo nemá nič spoločné s tým, že by Microsoft vyrábal dobrý softvér za nižšie ceny v porovnaní s konkurenciou, alebo s úspešnejším „vykorisťovaním“ svojich pracovníkov (Microsoft vypláca svojim intelektuálnym pracovníkom relatívne vysoké platy). Milióny ľudí si ešte stále kupuje softvér Microsoftu, pretože Microsoft si vydobyl rolu takmer univerzálneho štandardu, čím si prakticky zmonopolizoval túto oblasť ako stelesnenie toho, čo Marx nazval „všeobecným intelektom“, pod ktorým mal na mysli kolektívne poznatky vo všetkých ich podobách, od vedy po praktické know-how. Gates účinne sprivatizoval časť všeobecného intelektu a zbohatol privlastnením si príjmov, ktoré z toho vyplývali.

Možnosť privatizácie všeobecného intelektu je čosi, čo Marx nikdy nepredvídal vo svojich spisoch o kapitalizme (najmä preto, že prehliadol jeho sociálny rozmer). V súčasnosti je to však stredobod boja o duševné vlastníctvo: ako sa úloha všeobecného intelektu – na základe kolektívnych poznatkov a sociálnej spolupráce – v postindustriálnom kapitalizme zvyšuje, tak sa bohatstvo hromadí v pomere k mzdovým nákladom výroby. Výsledkom nie je, ako Marx zrejme predpokladal, samorozklad kapitalizmu, ale postupná transformácia zisku generovaného vykorisťovaním pracujúcich na trvalý príjem privlastnený privatizáciou poznatkov.

To isté platí aj o prírodných zdrojoch, ktorých ťažba je jedným z hlavných zdrojov trvalých príjmov. Neustále prebieha boj o to, kto získa tieto príjmy: obyvatelia tretieho sveta alebo západných korporácií. Je ironické, že pri vysvetľovaní rozdielu medzi pracovnou silou (ktorá svojím využívaním produkuje hodnotu navyše) a ďalšími komoditami (ktoré svojím využívaním spotrebujú celú svoju hodnotu) Marx prezentuje ropu ako príklad „obyčajnej“ komodity. Akýkoľvek pokus o vytvorenie prepojenia medzi rastom a poklesom cien ropy a rastom a poklesom výrobných nákladov alebo cenou vykorisťovanej pracovnej sily by nemalo zmysel: výrobné náklady sú zanedbateľné v pomere k cene, ktorú platíme za ropu, pričom tá je naozaj príjmom, ktorý dokážu vlastníci zdrojov ovládať vďaka obmedzeným zásobám.

Keď sa z požehnania stáva prekliate

Dôsledkom nárastu produktivity z dôvodu exponenciálne rastúcich dosahov kolektívnych poznatkov je zmena úlohy nezamestnanosti. Ide o jedinečný úspech kapitalizmu (väčšia efektívnosť, zvýšená produktivita atď.), ktorý produkuje nezamestnanosť a pre ktorý je čoraz viac pracovníkov zbytočných: to, čo by malo byť požehnaním – nižšia potreba ťažko pracujúcej pracovnej sily – sa stáva prekliatím. Alebo, inými slovami, príležitosť byť zneužívaným v dlhodobej práci je dnes vnímaná ako výsada. Celosvetový trh, ako to vyjadril Fredric Jameson, je „priestor, v ktorom každý raz bol produktívnym pracovníkom a v ktorom prácu začala vytláčať zo systému cena“. V prebiehajúcom procese kapitalistickej globalizácie kategória nezamestnaných už nie je obmedzená na Marxovu „záložnú armádu pracujúcich“, ale zahŕňa, ako Jameson poznamenal, „rozsiahle skupiny obyvateľstva na celom svete, ktoré akoby vypadli z dejín a ktoré boli zámerne vylúčené z modernizačných projektov kapitalizmu prvého sveta a odpísané ako beznádejné alebo konečné prípady“: tzv. „zlyhávajúce štáty“ (Kongo, Somálsko), obete hladu alebo ekologickej katastrofy, uväznené pseudoarchaickými „etnickými nenávisťami“, predmetmi filantropie a mimovládnymi organizáciami alebo cieľmi vojny proti terorizmu. Kategória nezamestnaných sa tak rozšírila a dnes zahŕňa celý rad osôb, od dočasne nezamestnaných, nezamestnateľných a trvalo nezamestnaných po obyvateľov get a slumov (všetkých tých, ktorých sám Marx označil „lumpenproletariátom“), a nakoniec všetkých občanov a štáty vylúčené z globálneho kapitalistického procesu ako prázdne miesta na starovekých mapách.

Niektorí tvrdia, že táto nová forma kapitalizmu poskytuje nové možnosti emancipácie. Každopádne ide o tézu z diela Harda a Negriho Multitude, ktorá sa snaží radikalizovať Marxa, podľa ktorého ak by sme odsekli hlavu kapitalizmu, dostali by sme socializmus. Podľa nich bol Marx historicky obmedzený: rozmýšľal v medziach centralizovanej, automatizovanej a hierarchicky usporiadanej priemyselnej pracovnej sily s tým, že „všeobecný intelekt“ chápal ako akúsi centrálnu plánovaciu agentúru; až dnes, s nárastom „nemateriálnej práce“, sa revolučný zvrat stal „objektívne možným“. Táto nemateriálna práca sa pohybuje medzi dvoma pólmi: od intelektuálnej práce (tvorba myšlienok, textov, počítačových programov atď.) po afektívnu prácu (vykonávanú lekármi, opatrovateľkami a palubnými sprievodcami). Dnes má nemateriálna práca obrovskú prevahu v zmysle Marxovho tvrdenia, že v kapitalizme 19. storočia mala veľká priemyselná výroba hegemonické postavenie: presadzuje sa nie prostredníctvom sily čísel, ale zohrávaním kľúčovej, symbolickej štrukturálnej úlohy. A to, čo vzniká, je obrovská nová, tzv. „spoločná“ doména: spoločné poznatky a nové formy komunikácie a spolupráce. Výsledkami nemateriálnej produkcie nie sú predmety, ale nové sociálne alebo medziľudské vzťahy; nemateriálna výroba je biopolitická, je to produkcia spoločenského života.
 


Vzostup nového kapitalizmu „bez trenia“

Hardt a Negri opisujú proces, ktorý ideológovia súčasného „postmoderného“ kapitalizmu oslavujú ako prechod od materiálnej výroby k výrobe symbolickej, od centralisticko-hierarchickej logiky k logike samoorganizácie a spolupráce na viacerých frontoch. Rozdiel je v tom, že Hardt a Negri sú verní Marxovi: snažia sa dokázať, že mal pravdu v tom, že vzostup všeobecného intelektu je z dlhodobého hľadiska nezlučiteľný s kapitalizmom. Ideológovia postmoderného kapitalizmu tvrdia pravý opak: podľa nich marxistická teória (a prax) zostáva v medziach hierarchickej logiky centralizovanej štátnej kontroly, a preto nemôže súťažiť so sociálnymi dôsledkami informačnej revolúcie. Toto tvrdenie podporujú aj empirické dôvody: komunistické režimy v skutočnosti zanikli pre ich neschopnosť prispôsobiť sa novej spoločenskej logike podporovanej informačnou revolúciou. Revolúciu chceli riadiť, aby z nej urobili ďalší rozsiahly centralizovaný projekt so štátnym plánovaním. Paradoxom je, že to, čo Hardt a Negri oslavujú ako jedinečnú šancu na prekonanie kapitalizmu, ideológovia informačnej revolúcie oslavujú ako vzostup nového kapitalizmu „bez trenia“.

 

Hardtova a Negriho analýza má niekoľko slabín, ktoré nám pomáhajú pochopiť, ako dokázal kapitalizmus prežiť to, čo mala byť (v klasickom marxistickom zmysle) nová organizácia výroby, v dôsledku ktorej sa kapitalizmus stal zastaraným. Podceňujú rozsah, v akom dnešný kapitalizmus (minimálne z krátkodobého hľadiska) sprivatizoval samotný všeobecný intelekt, ako aj rozsah, v akom sa sami pracujúci – viac než buržoázia – stávajú nadbytočnými (s čoraz vyšším počtom tých, ktorí sa nestávajú len dočasne nezamestnanými, ale aj štrukturálne nezamestnateľnými).

Nástup novej buržoázie a „extra platy“

Ak v ideálnom prípade starý kapitalizmus predstavoval podnikateľa, ktorý investoval (svoje vlastné alebo požičané) peniaze do výroby, ktorú organizoval a riadil, a potom si vybral zisk, dnes sa objavuje nový ideálny typ: už to nie je podnikateľ, ktorý vlastní firmu, ale odborný manažér (alebo manažérska rada, ktorej predsedá generálny riaditeľ), ktorý riadi firmu vo vlastníctve bánk (tiež riadených manažérmi, ktorí banku nevlastnia) alebo rozptýlených investorov. V tomto novom ideálnom druhu kapitalizmu stará buržoázia, ktorá sa ukázala nefunkčnou, zastáva novú funkciu ako platený manažment: členovia novej buržoázie dostávajú platy, a keď aj vlastnia časť svojej firmy, zarábajú na cenných papieroch ako súčasť svojej odmeny („bonusy“ za ich „úspech“).

Aj táto nová buržoázia si privlastňuje nadbytočnú hodnotu, ale v (mystifikovanej) podobe toho, čo sa nazýva „extra plat“ (často domnelý referenčný bod, ktorého jediným reálnym príkladom v dnešnej globálnej ekonomike je plat zamestnanca sweatshopu v Číne alebo v Indonézii), pričom práve tento rozdiel medzi nimi a obyčajnými proletármi určuje ich postavenie. Buržoázia v klasickom zmysle sa tak akoby vytrácala: kapitalisti sa znovuobjavujú ako podskupina platených pracujúcich, ako manažéri, ktorí sú kvalifikovaní na to, aby zarábali na základe svojich schopností (a práve z tohto dôvodu je pseudovedecké „hodnotenie“ podstatné, keďže legitimizuje nerovnosti). Kategória pracujúcich poberajúcich extra plat, sa vonkoncom neobmedzuje len na manažérov a zahŕňa rôznych expertov, administrátorov, štátnych zamestnancov, lekárov, právnikov, novinárov, intelektuálov a umelcov. Toto extra odmeňovanie má dve podoby: viac peňazí (pre manažérov atď.), ale aj menej práce a viac voľného času (pre – niektorých – intelektuálov, ale aj pre štátnych správcov atď.).

Hodnotiaci postup používaný na rozhodovanie o tom, ktorí pracujúci dostanú extra plat, je svojvoľný mechanizmus moci a ideológie bez vážnejšieho prepojenia na skutočné schopnosti; extra plat existuje nie z ekonomických dôvodov, ale z dôvodov politických: na udržanie „strednej triedy“ s cieľom zachovať sociálnu stabilitu. Svojvôľa sociálnej hierarchie nie je chyba, ale podstata veci, pričom svojvôľa pri hodnotení zohráva analogickú úlohu ako svojvôľa úspechu trhu. Násilie vypukne nie vtedy, keď je v spoločenskom  priestore príliš veľa nepredvídaných skutočností, ale vtedy, keď sa niekto snaží eliminovať nepredvídané skutočnosti. Jean-Pierre Dupuy vo svojom diele La marque du sacré chápe hierarchiu ako jeden zo štyroch postupov (‘dispositifs symboliques’), ktorých funkciou je zabrániť tomu, aby bol vzťah nadradenosti potupný: samotná hierarchia (príkaz zvonka, ktorý mi umožňuje prežívať nižšie sociálne postavenie nezávisle od mojej vrodenej hodnoty); demystifikácia (ideologický postup, ktorý poukazuje na to, že spoločnosť nie je meritokraciou, ale výsledkom objektívnych sociálnych bojov, a umožňuje mi vyhnúť sa bolestivému záveru, že niekoho iného nadradenosť je výsledkom jeho zásluh a výsledkov); nepredvídané skutočnosti (podobný mechanizmus, na základe ktorého sme pochopili, že naša pozícia na sociálnom rebríčku závisí od prirodzenej a spoločenskej lotérie; šťastní sú tí, ktorí sa narodili so správnymi génmi v bohatých rodinách); a zložitosť (nekontrolovateľné sily majú nepredvídateľné dôsledky; napríklad, neviditeľná ruka trhu môže spôsobiť moje zlyhanie a  úspech môjho suseda, aj keď budem pracovať usilovnejšie a aj keď som oveľa inteligentnejší). Na rozdiel od zdania, tieto mechanizmy popierajú, resp. neohrozujú hierarchiu, ale robia ju prijateľnou, keďže „to, čo vyvoláva nepokoje, je myšlienka, že ten druhý si zaslúži svoje šťastie, a nie opak – a to je to jediné, čo možno otvorene vyjadriť.“ Na tejto premise Dupuy stavia svoj záver, že je veľká chyba myslieť si, že primerane spravodlivá spoločnosť, ktorá aj samu seba vníma ako spravodlivú, bude zbavená akejkoľvek zlovôle: naopak, práve v takýchto spoločnostiach tí, ktorí zastávajú podradné pozície, nájdu východisko zo svojej zranenej pýchy v násilnom prepuknutí hnevu.
 


Čínsky kapitalizmus bez buržoázie

S tým je spojená bezvýchodisková situácia, ktorej čelí dnešná Čína: ideálnym cieľom  reforiem Teng Siao-pchinga bolo zaviesť kapitalizmus bez buržoázie (keďže tá by inak tvorila vládnucu triedu); dnes však čínski lídri bolestivo zisťujú, že kapitalizmus bez ustálenej hierarchie možnej vďaka existencii buržoázie vytvára permanentnú nestabilitu. Akou cestou sa teda Čína vydá? Bývalí komunisti sa vo všeobecnosti ukazujú ako najefektívnejší manažéri kapitalizmu, pretože ich historické nepriateľstvo voči buržoázii ako triede dokonale zodpovedá tendencii dnešného kapitalizmu stať sa manažérskym kapitalizmom bez buržoázie – v oboch prípadoch, ako to už dávno tvrdil Stalin, „kádre rozhodujú o všetkom“. (Zaujímavý rozdiel medzi dnešnou Čínou a Ruskom: v Rusku sú univerzitní profesori až smiešne podhodnotení – de facto sú už súčasťou proletariátu –, kým v Číne sú im vyplácané extra platy, aby sa zabezpečila ich poslušnosť.).

 

Pojem extra plat vrhá nové svetlo aj na pretrvávajúce „antikapitalistické“ protesty. V časoch krízy je prirodzeným kandidátom na uťahovanie opaskov platená buržoázia na nižších stupňoch: politický protest je ich jediným riešením, ak sa nechcú stať súčasťou proletariátu. Aj keď ich protesty sú formálne zamerané proti brutálnej logike trhu, v skutočnosti protestujú proti postupnému narúšaniu ich (politicky) privilegovanému ekonomickému postaveniu. Ayn Rand si v Atlas Shrugged predstavuje štrajkujúcich „kreatívnych“ kapitalistov; táto predstava nachádza svoje zvrátené stvárnenie v dnešných štrajkoch, ktorých väčšinu organizuje „platená buržoázia“ hnaná strachom zo straty svojich extra platov. Toto nie sú proletárske protesty, ale protesty proti hrozbe, že sa ich postavenie zníži na status proletárov. Kto sa dnes opováži štrajkovať, keď samotná možnosť mať trvalú prácu je výsadou? Nie málo platení pracujúci (teda ich zvyšky) v textilnom a inom priemysle, ale privilegovaní pracujúci, ktorí majú isté pracovné miesta (učitelia, zamestnanci verejnej dopravy, policajti). Súvisí to aj s vlnou študentských protestov: ich hlavnou motiváciou je pravdepodobne strach, že vyššie vzdelanie im už nezaručí extra plat v neskoršom živote.

Každý prípad treba posudzovať nezávisle

Zároveň je jasné, že rozsiahle oživenie protestov v uplynulom roku, od arabskej jari po západnú Európu, od Occupy Wall Street po Čínu, od Španielska po Grécko, by sa nemalo zahodiť za hlavu len ako vzburu platenej buržoázie. Každý jeden prípad by sa mal posudzovať nezávisle. Študentské protesty proti vysokoškolskej reforme vo Veľkej Británii boli úplne odlišné od augustových nepokojov, ktoré boli len konzumentským karnevalom ničenia, skutočným výbuchom vylúčených. Niektorí by mohli namietať, že povstania v Egypte sa čiastočne začali ako vzbura platenej buržoázie (kde vzdelaní mladí ľudia protestovali pre nedostatočnú perspektívu do budúcnosti), to však bol len jeden aspekt širšieho protestu proti tyranskému režimu. Na druhej strane, protest v skutočnosti veľmi nemobilizoval chudobných robotníkov a roľníkov a volebné víťazstvo islamistov jasne poukazuje na úzku sociálnu základňu pôvodného sekulárneho protestu. Grécko je špeciálny prípad: v posledných desaťročiach sa vytvorila nová platená buržoázia (najmä v prebujnenej štátnej správe) vďaka finančnej pomoci EÚ a protesty boli vo veľkej miere motivované hrozbou, že sa to všetko skončí.

Náprotivkom proletarizácie platenej buržoázie je až absurdne vysoké odmeňovanie vrcholových manažérov a bankárov (absurdne preto – ako vyplýva z prieskumov v USA –, lebo má tendenciu byť inverzne úmerné úspechu firmy). Namiesto podrobovanie týchto trendov moralizujúcej kritike by sme ich mali skôr čítať ako znak toho, že kapitalistický systém už nie je schopný samoregulačnej stability – inými slovami, hrozí, že sa vymkne z rúk.

Preložila Judita Takáčová, medzititulky Slovo

(Článok vyšiel v London Review of Books 27. januára 2012)

Foto: david_shankbone

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
07. február 2012, 14:52
Prerod oligarchiu obsluhujúcich lokajov, v novú buržoáziu, má svoju logiku. Ich finančná zainteresovanosť sa prehlbuje, mandát volnosťi v prístupe k riešeniam je presne ten ktorý otvára ich kreativitu v roztváraní sociálnych nožníc. Dokonca dostávajú možnosť zažívať participáciu na moci pri presadzovaní skutočnej moci "anonymnej" oligarchie, žijúcej mimo mediálnej publicity.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. február 2012, 15:26
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
08. február 2012, 05:35

"demystifikácia (ideologický postup, ktorý poukazuje na to, že spoločnosť nie je meritokraciou, ale výsledkom objektívnych sociálnych bojov, a umožňuje mi vyhnúť sa bolestivému záveru, že niekoho iného nadradenosť je výsledkom jeho zásluh a výsledkov); nepredvídané skutočnosti (podobný mechanizmus, na základe ktorého sme pochopili, že naša pozícia na sociálnom rebríčku závisí od prirodzenej a spoločenskej lotérie; šťastní sú tí, ktorí sa narodili so správnymi génmi v bohatých rodinách); a zložitosť (nekontrolovateľné sily majú nepredvídateľné dôsledky; napríklad, neviditeľná ruka trhu môže spôsobiť moje zlyhanie a úspech môjho suseda, aj keď budem pracovať usilovnejšie a aj keď som oveľa inteligentnejší).

**********************************************

Tento relatívne zložitý problém je pomerne jednoducho teoretický riešiteľný. Niekoľko riešení navrhol Ľ.Blaha v knihe Späť k Marxovi?

To, že sa niekto narodí so zlatou košieľkou (v bohatej rodine s vysoko inteligentnými rodičmi, ktorí mu zabezpečia prestížne vzdelanie a veľmi dobre platené miesto), ešte neznamená, že dotyčný bude mať celý život šťastie a na "ružiach" ustlané. Na druhej strane sa masovo rozširuje tzv. Ni Ni generácia (po škole a bez práce). Zygmunt Bauman hovorí o "generácii Ni-Ni" ? mimo štúdia, bez práce. Aj mnohí z ich "šťastnejších" rovesníkov nemajú omnoho svetlejšiu perspektívu. Potácajú sa z jedného zle plateného zamestnania do druhého, bez trvalého pracovného kontraktu, či reťazia neplatené stáže, vznešene nazývané "prípravou na zamestnanie". Na Slovensku po škončení VŠ skončí na pracáku 1/3 absolventov. Je to vrcholne frusstrujúca situácia, ak mladí človek investuje úspory rodičov, alebo sa zadĺži do prestížnej školy na akú by sa nedostal na bezplatné štúdium (napr. právo). Potom zistí, že o jeho služby nemá spoločnosť záujem, pretože právnikov je viac ako sa ich vie uplatniť na "slobodnom trhu".

Ako z tohoto začarovaného kruhu von?

Je to problém celej EÚ, takže hľadaním si práce v zahraničí sa tento problém zväčša nerieši.

Potrebné je diametrálne zmeniť pohľad na spravodlivosť:

od voľného trhu k ekonomickej demokracií. Od súťaživosti ku kooperácií.

Od formálnej rovnosti príležitosti k reálnej (skutočnej) rovnosti príležitosti.

Od odmeňovania podľa zásluh k eliminácií prírodnej lotérie založenej na odmeňovaní podľa čistého úsilia (pracovitosti).

Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
08. február 2012, 12:28
k Inga "diametrálne zmeniť pohľad na spravodlivosť" súhlasím a bol by som rád, keby sa to dalo urobiť tak ľahko, ako ľahko sa napíše. Ale kto to má zmeniť? Ako? Inga už ten pohľad má, aj ja sa pripájam a iste aj mnoho ďalších čitateľov SLOVA. Aký to však má a bude mať praktický účinok? My ľudia sa vraj najlepšie a najviac učíme na vlastných skúsenostiach a vlastných chybách (bodaj by to tak bolo). Obávam sa, že ľudia musia zažiť veľa trpkých, nechcem povedať priam bolestných skúseností, aby sa trochu poučili, trochu, sotva diametrálne. No aby to nevyznelo načisto zúfalo, som za to, aby sme o týchto veciach diskutovali, uvažovali, písali, usilovali sa rozsvecovať svetielko poznania v hlavách spoluobčanov. - Július
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
08. február 2012, 14:19
Nuž tento krát musím Inga, úplne súhlasiť.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. február 2012, 16:05

"diametrálne zmeniť pohľad na spravodlivosť" súhlasím a bol by som rád, keby sa to dalo urobiť tak ľahko, ako ľahko sa napíše. Ale kto to má zmeniť? Ako?" Július

***************************

Teoretický v tom nevidím až tak veľký problém. S praktickou realizáciou to bude oveľa ťažšie. Ľudia budú musieť naučiť sa meniť zaužívané stereotypy a paradigmi myslenia.

Potrebné je začať najskôr s tými, do ktorých spoločnosť investovala najviac peňazí do vzdelania. Je priam zarážajúce, že viac ako 30% vysokoškolákov ostáva nezamestnanými, alebo veľmi ťažko zamestnateľnými. Ak zoberiem do úvahy, že časť vysokoškolákov dosiahne III. stupeň VŠ vzdelania, tak je s titulom PhD. hlboko ponižujúce až nemysliteľné robiť podradnú prácu. Lenže všetci sa pri finančne poddimenzovanej vede a vysokom školstve nedokážu zamestnať (jednoducho toľko miest pre vedeckých pracovníkov a odborných asistentov nie je možné vytvoriť).

Pre týchto ľudí je potrebné vytvoriť adekvátne pracovné príležitosti v štátnej správe. Niekto povie, že je to grécka cesta. Môže byť ak sa to nebude robiť sofistikovane.

Otázka znie ako to urobiť, aby si zarobili nielen na seba a ešte vytvorili "pridanú" hodnotu pre spoločnosť?

Uvediem príklad, ktorý mi práve napadol. Napr. na daňových únikoch štát stráca ročne cca miliardu eur. Prečo? Lebo daňové úrady zamestnávajú neefektívnych pracovníkov. Aj keď nemám rada I. Mikloša, predsa mal jeden dobrý nápad, ktorý spočíva možno aj v decentralizácií polície. Čo inými slovami znamená vytvoriť možno priamo pod ministerstvom financií špeciálnu zložku finančnej polície. Pre takúto špecializovanú zložku budú potrební špičkoví odborníci na ekonomiku, financie, informatiku podľa možnosti až aj s III. stupňom VŠ vzdelania, aby na páchateľov mali "z hora". A tu je možnosť zamestnať a preškoliť v legislatíve vysokokvalifikovaných vysokoškolákov.

Ak budem rozvíjať túto myšlieku, tak zitíme, že máme prebytok veterinárov, pretože JRD skrachovali zásluhou KDH (a revitalizácia družtiev sa nepripravuje). Na ošetrovanie psíkov a mačičiek postačí zlomok z tých, čo získali titul MVDr. Čiže ľudia s doktorátmi sa nám poflakujú doma a berú sociálky, ku ktorej si privyrobia nejakou tou fuškou, aby si udržali aký taký životný štandard.

Čo s nimi robiť a ako im vytvoriť primerané pracovné miesta, keď okresné veterinárne správy sú obsadené a ani ďalších zamestnancov nepotrebujú. Nikomu nenapadne vytvoriť environmentálnu políciu so záchrankou, tak ako majú napr. v USA Animal corps.

Teraz mnohým možno napadlo, že Inge švihlo a chce urobiť zo Slovenska policajný štát. Lenže si vôbec neuvedomujeme, že 23.000 vysoko neefektívných policajtov s učňovkami s maturitou, alebo diaľkovo (častokrát pokútne získanými) bakalárkymi a Mgr. titulmi často krát vo veliteľských funkciach je luxus oveľa väčší aký si môžeme dovoliť. Pretože s podpriemerným IQ a vzdelaním nič nevyšetria a len tŕpne čakajú na výsluhový dôchodok. Takto by sa efektívne zabránilo tzv. "štrajku policajtov" (ako za Palka), pretože by sa vytvorila až drastická konkurencia, takže by ani nemukli v obave, že budú okamžite nahradení magistrami, doktormi a doktorandmi, ktorí sa poflakujú doma, alebo v zahraničí a berú sociálky

Takto môžem pokračovať s nezamestnanými Ing. stavbármi, ekológmi,RNDr. ...a nekontrolovateľnou čiernou výstabou, ktorá dosiahla obludné rozmery a pod.

Ak sa nespamätáme, tak nastane to, čo opisuje Žížek:

"Kategória nezamestnaných sa tak rozšírila a dnes zahŕňa celý rad osôb, od dočasne nezamestnaných, nezamestnateľných a trvalo nezamestnaných po obyvateľov get a slumov (všetkých tých, ktorých sám Marx označil "lumpenproletariátom")".

Boh nech ochraňuje Slovensko, ak "lumpenprolerariát s doktorátmi" bude zakladať vysokosofistikované zločinecké skupiny, aby slušnejšie prežil. Potom to veľmi skoro dosiahne úroveň ruskej mafie pozostávajúcej z prepustených vedcov, raketových a jadrových inžinierov, na ktorých je akákoľvek policajná špeciálna zložka krátka!

Na ich inteligenciu o "3-4 levely" vyššiu, zvrátenú na trestnú činnosť, nebudú stíhať ani domyslieť, čo sa najbližšie stane, nie to ešte konať dnešní nonIQ policajti.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 02:02
To je posun, kvitujem, ak nenapádate účastníkov a nenadávate im, dajú sa tie myšlienky aj čítať, len tak ďalej.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 02:19
pod tlakom tvrdej kritiky sa snaží zaraďovať tam, kde to ide, aj prijateľné príspevky. Na ktoré ľudia reagujú. Nespoliehajte sa na to, že v tom bude pokračovať, pri prvej príležitosti zaútočí proti ľavici, Smeru, Slovu.

Ale celkovou taktikou tejto skupiny je zrejme zahltiť diskusný priestor svojimi príspevkami, totálne ho tým odkloniť od jeho pôvodného zmyslu a vnútiť mu vlastnú logiku. Preto v záujme tohto dlhodobého cieľa zaraďuje aj zmierlivé príspevky, čo jej umožňuje ešte viac zapĺňať diskusný priestor.

Pre redakciu by jedným z riešení mohlo byť nielen cenzorovanie príspevkov (v prípade, žeby hrozil totálny rozklad diskusie, by to inak nešlo), ale zavedenie do programu možnosti diskutujúcim prostredíctvom príkazu IGNOROVAŤ nezobrazovať príspevky ignorovaného diskutéra. Tým by akoby tieto príspevky neexistovali a hlavný zmysel skupiny Inga by sa rozpadol.

Nebola by to cenzúra, bolo by to demokratické. A žeby si niekto dal ignorovať mňa? Prirodzene, nevidím v tom žiaden problém.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
09. február 2012, 02:36
Je dobré, že S.Žižek analyzuje dobre platených manažérov, správcov podnikateľských organizácií, ako novú spoločenskú silu, ktorá má moc a rozhoduje o osude zamestnancov dominantne a viac ako sú samotní dnešní kapitáloví majitelia, dnes pričasto neznáma masa rozdrobených vlastníkov akcií a majetkových podielov.

Nemožno však súhlasiť s tým jeho tvrdením, že táto manažérska vrstva zamestnancov podnikov a inštitúcií je tou "dobre platenou buržoáziou", ktorá sa stáva novou kapitalitsickou triedou sama osebe.
V súčasnom vývoji kapitalistického výrobného systému sú manažéri skutočne rozhodujúci činitelia, ale nie sú triedou sama osebe, pretože sú rozdrobení a charakterom svojho majetku iba malá časť z nich je vlastníkom podielov na výrobných prostriedkov. Isteže, sú bohatí a príčinou ich bohatstva sú vysoké príjmy ako odmena za to, že "správcujú", teda kontrolujú, riadia a rozhodujú o činnosti, sú zároveň podnikateľmi a zároveň zamestnancami. Ak vlastnia podiely, akcie, skôr sa zaraďujú k mase anonymných podielnikov, vlastníkov, iba vo svojej organizácii nie sú anonymní a často sú zosobnením "bužoázie" pre zamestnancov alebo verejnosť.

Toto často mýli z vonkajšieho pohľadu - z pohľadu zamestnanca, ktorý "nevidí" vlastníkov kapitálu, nepozná mená a osoby vlastníkov, ani nemôže, pretože vlastníkom je masa akcionárov či nákupcov a predajov akcjí na burze. Aj preto sa JAVÍ zvonka ľuďom, že manažment, to je tá vlastnícka vrtva, buržoázia.
Žižek má však pravdu v tom, že celkovo z hľadiska správania sa manažéri všeobecne vystupujú ako "riaditelia", teda tí, čo rozhodujú, kontrolujú, trestajú a rozkazujú, teda ako typickí majitelia podniku kedysi.

Manažéri v 21.storočí

Budeme si však musieť uvedomiť, že manažéri na akejkoľvek úrovni riadenia a vedenia organizácií a podnikov sú v statuse zamestnancov, ktorí sú výnimočne dobre odmeňovaní, majú faktickú moc pri rozhodovaní a kontrole podnikov, najmä tam, kde existuje iba kolektívny akcionár, teda fondy a finančné korporácie.
Iba vo výnimočných prípadoch získavajú manažéri zamestnanecké a podielové akcie majetku podniku. Ak sa stanú spoločníkmi, automaticky prechádzajú do statusu vlastníkov kapitálu.
Je však potrebné aj predvídať, že pravicové politické spektrum a neoliberálni ekonómovia zorganizujú kruhovvú ideologickú obranu "slobodného kapitalizmu**" oprúc sa o manažérov ako o osobitnú spoločenskú triedu ( koncept manažérskej revolúcie) - a tu sa obávam, že si Žížek "vypožičal" a trochu prispôsobil tú charakteristiku manažérov ako "dobre platenej buržoázie".
Časť manažérov koncept manažérskej revolúcie určite oslovil. A obávam sa, že teraz aj časť ľavice príjme koncept dobre platenej buržoázie a posunieme sa smerom preč od klasifikácie triedy podľa marxistickej analýzy ako vlastníka výrobného prostriedku.

Obdobne predsa aj za socializmu spoločenská skupina súhrnne označovaná ako?socialistická byrokracia? a jej príslušníci (nomenklatúrne stranícke kádre, štátní úradníci na vysokých postoch, podnikoví riaditelia a vedúci rôznych prevádzok, správcovia rôznych spoločenských organizácií) , ktorí pri deformovanom štátnom celospoločenskom vlastníctve vlastne ?sprostredkovane? vládli nad majetkami a ľuďmi za socializmu a ktoré majetky pôvodne dostali iba ako zamestnanci do správy a kontroly, aj tí sa postupne deklarovali do úlohy "riaditeľov" a predovšetkým ich správanie sa vykazovalo znaky majetníctva k výrobným prostriedkom. Na to doplatila spoločnosť po roku 1990, keď boli tieto skupiny "socialistickej byrokracie" dobre pripravené privatizovať si celospoločenský majetok.

V tomto uznám Žižekovi, že v dnešnej dobe chaosu a globálnej krízy si "manažment", respektíve "obchodná administratíva - byrokracia" dokáže privlastniť práva majiteľov, robí tak ticho a dôsledne, pretože skutočným vlastníkom výrobného prostriedku je často rozdrobený vlastník akcií a jediným "skutočným" rozhodovateľom, kontrolórm či tým, kto drží majetok, je tým pádom úzka skupina manazžérov vo firme.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 05:28

Nemožno však súhlasiť s tým jeho tvrdením, že táto manažérska vrstva zamestnancov podnikov a inštitúcií je tou "dobre platenou buržoáziou", ktorá sa stáva novou kapitalitsickou triedou sama osebe. V súčasnom vývoji kapitalistického výrobného systému sú manažéri skutočne rozhodujúci činitelia, ale nie sú triedou sama osebe, ...Ak vlastnia podiely, akcie, skôr sa zaraďujú k mase anonymných podielnikov, vlastníkov, iba vo svojej organizácii nie sú anonymní a často sú zosobnením "bužoázie" pre zamestnancov alebo verejnosť. Toto často mýli z vonkajšieho pohľadu - z pohľadu zamestnanca, ktorý "nevidí" vlastníkov kapitálu, nepozná mená a osoby vlastníkov, ani nemôže, pretože vlastníkom je masa akcionárov či nákupcov a predajov akcjí na burze. Aj preto sa JAVÍ zvonka ľuďom, že manažment, to je tá vlastnícka vrtva, buržoázia." PZV

*****************************

Aj keď vás to naštve, dovolím si s vami polemizovať. (Môžete sa preto ďalej pokúšať mi obmedziť prístup (smiech)

Uvediem prečo. Ak vychádzam zo samotnej Marxovej koncepcie vykorisťovanie, tak manageri aj de facto predstavujú pre námezdných pracujúcich buržoáziu. Pretože pre robotníka je úplne irelevantné, kto kapitál de jure vlastní! Či je to štát, alebo súkromný vlastníci! Manager predstavuje pre robotníka dobre palteného buržuja, pretože:

1, Parazití na nadhodnote, ktorú robotníci vytvorili ako priamí výrobcovia! Prejavuje sa to tým, že plat mamnagera sú mnohonásobne vyšší ako plat robotníka!

2, Robotníci oprávnene vnímajú mangerov ako vykorisťujúci element, pretože sú v podstate tými, ktorí im určujú platy v nerovných pracovných zmluvách! Robotník (ako námezdná prac. sila bez výrobných prostriedkov) nemá možnosť byť rovnocenou stránkou dohody (pracovnej zmluvy). Túto úlohu z časti zohrávajú odbory, ak sú nezávisle a dostatočne silné.

3,Menageri sú v podste "drábmi" nad robotníkmi, ktorí určujú extenzitu (dlžku pracovnej doby, ktorú môžu predĺžiť, alebo skrátiť podľa vývoja v podniku)Tzn. robotníci musia dlhšie robiť!

Mangeri určujú intenzitu práce (napr. pracovné výkonové normy), tzn. tempo výroby. Tzn. robotníci musioa rýchlajšie robiť, častokrát na úkor BOZP!

Manageri určujú efektivitu výroby, zavádzanie nových pracovných postupov - technológiu výroby. Tzn. že zvýšením produktivity práce dochádza k znižovaniu počtu pracovníkov. Tzn. že ich de facto vychadzujú na ulicu.

Mangeri určujú množstvo výroby, aby podnik mal zabezpečený odbyt a výrobky mu nestali nepredajné na sklade. Tzn. bezprostredne rozhodujú, koľko robotníkov bude potrebných a koľko a najmä ktorí skončia na ulici, či pracáku!

Takže ako ľavičiar (o čom vážne pochybujem) by ste sa mali zaoberať dobre platenou buržoáziou z pohľadu priamych výrobcov a nie buržoázneho mangementu (de facto vykorisťovateľov)!

PS: Ja proti vašej osobe nič nemám, ale častokrát s vašimi centristicko-buroáznymi názormi kategorický nemôžem súhlasiť, lebo som ľavičiarka, ktorá je na strane vykorisťovaných.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 06:55
po slovensky: chybné pomenovania: v 21.storočí v euroatlantickej civilizácii už nemožno hovoriť o robotníkoch ako o nejakej spoločenskej triede, rovnako ako o buržoázii ako o majiteľovi výrobných prostriedkov. Všetko sa to mieša do pojmu "stredná trieda" a tá sa rozpúúšťa a rozpúšťa...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 07:08

Vaše tvrdenie je z marxistického pohľadu totálným nezmyslom! Stredná trieda je v zmysle Ivana Mikloša vrchných 10.000 veľkoburžujov s rodinami a deťmi! Takže ide o buržoáznu pravicovú ideológiu!

Ak som napísala vyššie: "Takže ako ľavičiar (o čom vážne pochybujem)", tak som zaťala do živého, čím ste sa sám usvedčili, že nie ste ľavičiar, ale max. centrista. Rozhodne nie marxista, či neomarxita!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 07:33
máš pravdu,Milan, je to jeho/jej taktika...ale obávam sa, že toto je diverzia z krajne extrémnej ľavice, niečo ako Rádio Tiranä za socializmu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 07:37

"nemožno hovoriť o robotníkoch ako o nejakej spoločenskej triede, rovnako ako o buržoázii ako o majiteľovi výrobných prostriedkov. Všetko sa to mieša do pojmu "stredná trieda" a tá sa rozpúúšťa a rozpúšťa.." PZV

PZV, o robotníkoch, priamych výrobcoch, alebo namezdných pracujúcich (proletariáte sa prestane hovoriť ak sa diametrálne zmení ich majetkovoprávny vzťah k výrobným prostriedkom. Tzn. že ich budú vlastniť ako kolektívne spoločenské vlastníctvo (rozhodne nie štátne!)

Z uvedeného vyplýva, že pokiaľ výrobné prostriedky a spoločenský intelektuálne vlastníctvo (napr. IT) nevlastnia priamí výrobcovia (aj napr. programátori) ako spoločenské vlastníctvo, tak táto trieda môže zaniknúť len v hlavách euroatlantických buržujov!

Práve naopak informatizáciou a novými technológiami sa na úroveň námezdných pracujúcich dostávajú aj ľudia s VŠ vzdelaním, takže len v tomto zmysle nemožno hovoriť o klasických robotníkoch v montérkach a s učňovkou! Na ich statuse vykorisťovanej námezdnej pracovnej sile sa nič zásadné nemení. Aj keď sú programátori relativne dobre platení v porovnaní s robotníkmi napr. v montážnych halách.

Aby ste to pochopili, tak porovnajte diametrálne odlišný postoj veľkoburžuja Billa Gatesa v MS a Marka Zuckenberga vo FB. Kým B. Gates predstavuje vykorisťujúceho starého buržuja v nových technológiach, tak spolu zakladateľ FB M. Zuckenberg predstavuje kooperatívneho zamestnávateľa a zároveň zamestnanca, kde sú programátori spoluvlastníkmi FB, hoci ich počet akcií nie je egalitárny. Tzn. že spoluvlastnia akcie vo firme v ktorej pracujú. Aby ste to pochopili pozrite si Oskarový film Sociálna sieť.

Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
09. február 2012, 07:58
Iste, v mnohom má tento slovinský ľavičiar pravdu, ale v niektorých veciach aj nie.

Neviem, či je to originál názov článku, alebo si to doplnila redakcia, ale pojem "vzbura platenej buržoázie" skôr vypovedá o nepochopení situácie, alebo o snahe bulvarizovať myšlienky.

Lebo: búri sa DOBRE PLATENÝ MANAŽMENT? Nikdy! Má zlaté padáky a ak ide náhodou predtým firma do červených čísel, radšej obetuje zamestnancov, vyhodí ich na chodník a zoštíhli až na dreň finančné výdaje, než by mala opustiť "potápajúcu sa loď. Preto je ten názov NEZMYSLOM.

Búri sa buržoázia? Ak ma tu nickname upodozrieval z nepochopenia či prekrútenia marxizmu, nuž tak sa opýtajme verejne, čo považuje Marx za buržoáziu? Isteže, súkromných majiteľov výrobných prostriedkov, kapitalistov.
Za buržoáziu nepovažuje ani majstrov remeselníkov ( našli ste snáď také hodnotenie?) ani majstrov vo výrobe, ani predákov zmeny, ani úradníkov riaditeľstva. Buržoázia je okrem toho, že je vlastníkom kapitálu, charakterizovaná rentiérstvom, teda získavaním príjmov z DRŽBY MAJETKU, môže mať financie vo forme kapitálu v banke a poberať úroky, môže mať akcie A poberať dividendy. A preto je dôležité SEGMENTOVAŤ, teda i oddeliť v rámci skupiny manažérov tých, ktorí akcie majú, od tých čo nemajú a majú iba vysoký príjem.
Pozor!
Situáciu ešte komplikuje jav, podľa ktorého aj robotník, dôchoca, či nezamestnaný môže byť potenciálnym "rentiérom", ak vlastní pár akcií, ak má termínovaný vklad, ak vlastní podiel napríklad na autorských právach. Faktom však je, že iba výnimočne takíto vlastníci získavajú vôbec povšminutiahodnú rentu ( možno doživotným sporením po vyplatení životnej poistky alebo po získaní renty z penzijného fondu). To však nie je rentér v zmysle Marxa a ani v skutočnosti nedostane z renty toľko, aby ho to živilo.

Kto sa to teda búri?
Nie sú to teda práve tí zamestnanci, ktorí sa vďaka vybudovanému systému sociálnych pôžitkov a dobrej mzde zaručovanej desaťročiami sociálnymi dohodami medzi odbormi, zamestnávateľmi a vládou mali doteraz dobrú životnú úroveň a ktorí teraz na prelome dekád v 21.storočí zisťujú, že sú im odoberané tie sociálne pôžitky masovo likvidáciou sociálneho štátu, že stagnujú ba dokonca idú dolu v príjmoch a že ich úspory sú ohrozené víchricami vrituálnych trhov a menovou nestabilitou krajín? Nie sú to tí všetci dobre platení zamestnanci, ale i drobní podnikatelia, bývalí zamestnanci, dnes dôchodcovia, ktorí celý život ukladali úspory do penzijných fondov a sprostredkovane cez maklérov "podnikali" so svojimi úsporami na finančných trhoch, ktorí zistili, že v tejto lotérii boli oklamaní a niekto, špička, práve to JEDNO PERCENTO tých, čo sú extrémne bohatí nielen z hľadiska majetku, ale aj ročného príjmu, ich chce ukracovať na príjme ešte viac?
Odhalilo sa to iba dlhotrvajúcou krízou, ba vlnami kríz, ktoré prešli do systémovej krízy kapitalizmu. A zrazu títo všetci ľudia odhalili v sebe pocit krivdy, pociťujú neférovosť systému a bojujú, búria sa proti nemu.

Pri všetkej úcte k velikánovi ľavicového myslenia, nestratil pán Žižek trochu analytickú schopnosť vidieť, "čo je za tým"?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 08:00
asi to píše zvýraznene, nickovia typu Inga, vychladnite a dajte priestor Slavojovi Žižekovi.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 08:02

"a už zas... máš pravdu,Milan, je to jeho/jej taktika...ale obávam sa, že toto je diverzia z krajne extrémnej ľavice, niečo ako Rádio Tiranä za socializmu..." PZV

*************************

Vážne rozmýšľam PZV, v čom sa vy vôbec vyznáte?

Použijete príklad totálne postavený na hlavu! Viete, čo bolo Rádio Tirana (v socialistickom Albánsku)? Zrejme nie, lebo by ste takú sprostosť nenapísali!

Ja ako kresťanská socialistka veľmi dobre viem, že hlásalo čisté Božie slovo bez dogmatického katolicizmu a zasahovania do politiky! Pretože bolo financované z darov evanjelikálnych (protestantských) veriacich! Nikdy nebolo napojené na zdroje z Vatikánu, vládnych kruhov USA, či VB, tak ako v r. 1998 socialisti z SDĽ.

uvediem príklad:

Od roku 1990 dostalo Slovensko spolu 190 mil. USD na rozvoj trhovej ekonomiky, budovanie demokracie a občianskej spoločnosti a na podporu súkromných médií.

Britská Konzervatívna strana dostala od NED státisíce britských libier a dolárov na podporu politických strán na Slovensku.

Podporu dostali KDH, SDKÚ, SDĽ a Sociálnodemokratická strana i Mladá demokratická ľavica.

Cieľom bolo pred voľbami v 1998 vytvoriť pomocou finančných grantov potenciálnu koalíciu.

SDKÚ dostala 28.900,00 libier a Mladá demokratická ľavica dostala 9.000,00 libier. Celkove dostali vybrané slovenské politické strany pred voľbami v 1998 zo zdrojov NED asi štvrť milióna libier šterlingov, čo je 15 miliónov korún.

Ďalšie granty a finančné podpory dostali:

" SDĽ dostala v roku v 1998 45.000,00 libier " KDH a SDĽ dostali na nákup výpočtovej techniky 51.000,00 libier v 1998

*Pozn. NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY = NED

Zdroj: http://www.poznanie.estranky.sk/clanky/kto-za-koho-kope-cast-2.html

Takže vidíte kto bral judášske peniaze za proburžoáznu politiku proti vlastnému ľudu?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 08:08
asi to píše zvýraznene, nickovia typu Inga, vychladnite a dajte priestor Slavojovi Žižekovi. Peter Zajac-Vanka

***************************

To fakt ste natoľko naivný, že očakávate, aby Slovinec neomarxista Slavoj Žižek, (ktorí pravdepodobne nevie ani po slovenský) by čítal a reagoval, ako keby bol blavák ako vy?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 08:20

"Neviem, či je to originál názov článku, alebo si to doplnila redakcia, ale pojem "vzbura platenej buržoázie" skôr vypovedá o nepochopení situácie, alebo o snahe bulvarizovať myšlienky. Lebo: búri sa DOBRE PLATENÝ MANAŽMENT? Nikdy! Má zlaté padáky a ak ide náhodou predtým firma do červených čísel, radšej obetuje zamestnancov, vyhodí ich na chodník a zoštíhli až na dreň finančné výdaje, než by mala opustiť "potápajúcu sa loď. Preto je ten názov NEZMYSLOM." PZV

***************************

1, Veľmi dobre chápem, že Žižekov neomaxizmus a vami propagovaný buržoázny centristický štátny kapitalizmus nie sú ani náhodou kompaktibilé.

2, PZV, nepletiete si buržoáznych managerov v súkromných firmách s klasickými rozkrádanými slovenskými štátnymi kapitalistickými podnikmi a politickými nominantmi so zlatými padákmi?

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. február 2012, 08:31
Tu trochu Slavoj Žižek ustúpil tlaku neoliberálnych ekonómov a nerozoznáva vedomosti ako osobitný ekonomický zdroj, ktorý má prevratnú charakteristiku v tom, že ho vlasniť môže i človek v statuse zamestnanca v ekonomickom procese.

Kto sú Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckenberg a ďalší zbohatlí mágovia nových informačných technológií?

Neoliberálna veda ich zaraďuje medzi "nových manažérov" a práve preto im uprela status ZAMETNANEC, lebo sa nehodí do klasickej a neoklasickej ekonomickej teórie, aby zamestnanec vlastnil svoje vedomosti ako výrobný ekonomický zdroj, ba ešte aj (hrôza!) aby sa stal rovnocenným partnerom v ekonomike, vo výrobnom procese a podieľal sa NA PREROZDEĽOVACOM PROCESE ZISKU. "To nie! Nikdy!" kričí neoliberálna veda. A tak sa veľmi hodí, že sami manažéri sa začali akosi "vyčleňovať" a pociťujú sa často ako "podnikatelia" a ako "manažéri", teda tí, ktorí "sa cítia byť" ( ale nie sú) majiteľmi.

Podiel vedomostí ako príspevok na odovzdaní práce zamestnanca sa preto začal považovať ako niečo "nehmotné, neuchopiteľné" (angl. intangibles) a viac sa tým ekonómia nezaoberá.

Takto sa potom z inovátorov, vynálezcov nových technológií stávajú príjmovo a majetkovo bohatí manažéri a neskôr i vlastníci vlastného podniku:
Každý z nich začínal tým, že "predal" konkrétnu prácu, v ktorej bola inovatívna časť. V 2.kroku presvedčil investorov, že má "produkt" ( vidte,nie ekonomický zdroj), do ktorého je hodné zainvestovať. Stalo sa. Získali podiel, dokonca často cielenými inováciami "ušli" pôvodným investorom, takže sa skutočne z nich stali VLASTNÍCI a podľa výpisov finančného kapitálu sa aj stali skutočnými kapitalistami, vlastníkmi.
Takto to ale dokázalo s tisíc "vlastníkov vedomostí" vždy malé promile. Dalšie tisícky vlastníkov vedomostí "odovzdáva" prakticky zadarmo alebo za určité benefity priamo vo svojej práci vedomosti firme, pretože firma ich platí za pracovný čas, za pracovnú sili, málokedy prémiuje aspoň výsledky výkonov.

A tu sme pri koreni problému:
1. Ak by sme uznali, že vlastnici vedomostí budú platení za sproduktívnenie svojich vedomostí vo výrobnom procese, nemohli by byť platení za mzdu ( pracovný čas, pracovný výkon) ale za hospodárske výsledky firmy. Juj, ale to by BOLELO, pretože to už by bolo prerozdeľovanie NADHODNOTY, pretozdeľovanie ZISKU. A zamestnanci sú predsa platení iba za svoju pracovnú silu.

2. Ak uznáme, že do výrobného procesu vstupuje okrem práce, kapitálu a povedzme prírodných zdrojov aj nový zdroj, vedomosti, musíme uznať nositeľa vedomostí ako vlastníka a pripustiť ho ako ďalšieho aktéra prerozdeľovacieho spôsobu. Juj, ale to kapitalizmus NECHCE.
A tak iba tí najšikovnejší, najschopnejší ( a o S.Jobsovi sme práve tu na webe Slova písali, že napriek zásluhám to bol človek bez škrupúľ)sa dokážu presadiť svojou podnikavosťou a tým pádom sa stávajú kjlasickými kapitalistami, nuž a charkaterom vlastnenia NIE VEDOMOSTÍ, ale KAPITÁLU VO FORME AKCIÍ, sa stávajú buržoáziou.

Hm, mne osobne začína chýbať trochu takýto analytický rozbor u Žižeka, tie myšlienky sú potom príliš populistické, chytá sa ich najmä extrémna ľavica.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984