Nádej na zmenu dáva racionalita, nie utopizmus 1

"Mali by sme sa vzdať predstavy automatizmu - že je možné vytvoriť taký spoločenský mechanizmus, ktorý automaticky plodí dobro, spravodlivosť a rovnosť. Alebo v prípade pravice rozširovanie majetku všetkých. Takýto mechanizmus neexistuje. Existuje len každodenný zápas, ktorý sa musí dokonca opakovať znova s každou generáciou," tvrdí Boris Zala, filozof a europoslanec (SMER-SD).
Počet zobrazení: 2517
Zala uvod.JPG

Hosťom Klubu Nového slova bol Boris Zala, moderovali Peter Juza a Jozef Lysý

Dnes sa už celkom vážne hovorí o tom, že kapitalizmus takpovediac melie z posledného a čaká nás zmena spoločenského systému. Čo si o tom myslíte?

Mám ďaleko od nekritického nadšenia z predstavy, ktorá v súčasnosti rozohrieva duše mnohých –  že sa k nám vracajú časy veľkých priekopníckych revolúcií, ktorými budeme prekonávať kapitalizmus. Áno, diskutuje sa o tom a podobné vízie a predstavy sa objavujú. Sú však živené istým emotívnym stanoviskom, čo vedie k romantizmu. Na druhej strane ten pocit motivuje, navodzuje dojem účasti na niečom väčšom, čo nás pretvára, vyvoláva vzrušenie. Vidím tam však aj výraznú črtu utopizmu, ktorá je nebezpečnejšia ako spomínaný romantický rozmer. Súvisí totiž  s predstavou, že je možné nájsť projekt, ktorý by raz a navždy vyriešil nedostatky kapitalizmu. Nazývame ich kríza. (Toto slovo nemám rád, lebo odkedy žijem, sme stále len v kríze. Nepamätám si rok, čo by sme v nejakej neboli, aj za socializmu.) Pokladám to za nebezpečný návrat k utápaniu sa v utopických predstavách.

Do koho sa vkladá nádej, že vymyslí ten „zázračný“ projekt?

V pozadí všetkých takých úvah je predstava, že niekto príde – veľký teoretik, ktorý prinesie riešenie, a že ho budeme počúvať až do tej miery, že jeho program budeme realizovať. No medzera medzi tvorcom projektu a jeho realizátormi je v skutočnosti dosť veľký problém. Marx vraví, že realita musí byť zrelá na to, aby nastala zmena. A tá zrelosť sa neprejavuje len tým, že sú ľudia nespokojní, ale i tým, že máme riešenia, ktoré nie sú iba globálne, ale aj prakticky uskutočniteľné. Inou Marxovou tézou bolo, že nová spoločensko-ekonomická formácia má byť schopná vytvoriť vyššiu produktivitu, ako dokázal kapitalizmus. To bola jeho základná predstava pokroku: Ak zospoločenštíme výrobné prostriedky, efektivita ich výkonu bude väčšia ako v kapitalistickej forme výroby, pretože tá trpí krízami. A krízy sú vždy formou úpadku. Teraz mi nejde o Marxa, ale o realizmus. Položím veľmi praktickú otázku: Ktoré sú to tie modely, ktoré by z hľadiska efektivity výroby mali byť lepšie ako tie, ktoré používame dnes?

Situácia na jednej strane plodí utopické predstavy, na druhej strane návrhy, ktoré nie sú ani na úrovni tej situácie, ktorú tu máme a nie sme s ňou spokojní (pravdepodobne oprávnene). Treba zápasiť s nedostatkami systému, ale nie bez vedomia toho, čím ho nahradiť. Aby sme sa nevťahovali do dobrodružstva, ktorého následky nevieme predvídať. Neriskujme riešenia, ktoré môžu viesť skôr k horšiemu.

Občas si prečítam knihu niektorého teoretika, ktorý má nejaké návrhy, napríklad pánov Schweickarta či Alberta. Ich teórie sú však stále len na úrovni ideí bez dôkazov, ako to bude fungovať. Na izolovanej rovine je možné robiť v krátkodobom meradle akékoľvek experimenty. No aby sa niečo stalo permanentným predmetným konaním ľudí a prinášalo reálne výsledky, musí sa to osvedčiť v reálnych podmienkach. Preto ma utopický rozmer hľadania zmeny nenadchýna optimizmom a myslím si, že ani nebude riešením situácie.

Počúvam aj „prorokov“ typu Václava Bělohradského či Slavoja Žižeka. Prvého si veľmi vážim, svojho času som študentom dával čítať jeho základný text o kritike sociálneho štátu. V tom čase bol filozof Bělohradský radikálny liberál s až neoliberálnymi predstavami, no jeho text bol veľmi logický a bol najlepšou kritikou sociálneho štátu, akú som kedy našiel. Je z knihy Kapitalizmus a občianske cnosti, ktorá je vážnou filozofickou apologetikou jedného aj druhého, lebo obe veci v modernom neokonzervativizme úzko súvisia. Občianske cnosti sú realizáciou pozitívneho kapitalizmu. Dnes je Bělohradský kritikom kapitalizmu zo zeleného uhla pohľadu a vychádza zo spolužitia človeka s prírodou. Slavoj Žižek je tiež filozof, možno dobrý, no v jednom rozhovore pre BBC, ktorý som sledoval, nevedel redaktorovi odpovedať ani na jednu z celkom rozumných otázok o riešení niektorých situácií. Netvrdím, že filozof to musí za každých okolností vedieť. No musí to vedieť vtedy, keď chce vstúpiť do praktickej politickej činnosti. Lebo to už nepíše knihy, ktoré si niekto buď prečíta, alebo nie, ale má v rukách moc a ovplyvňuje životy ľudí.

Akosi ste si zobrali na paškál kritikov zľava...

To isté, čo som hovoril, platí pre všetky romantické a utopické koncepcie, aj pre tie sprava. Napríklad taká idea čistého trhu. Na pravici sa dá takisto definovať celý súbor utopických predstáv, ktoré sa snažia na nás aplikovať v klausovskej variante alebo v podobe jej slovenského kučerákovsko-miklošovského odvaru. Našťastie sú tieto pokusy v praktickej politike vystavené aj vplyvu iných mocenských síl, a tým pádom sú trocha korigované.

Aké protikrízové projekty vznikajú na Slovensku?

Špeciálne na Slovensku je dôsledkom krízy istý úpadok politického myslenia. Nenarážam na stranícku sféru, ale na hodnotové, programové uvažovanie na intelektuálnej úrovni napríklad v akademickej sfére a na verejnú sféru diskusie. Keď sledujem, s čím prichádzajú kváziradikáli, revolucionári a iní navrhovatelia projektov, som úprimne zhrozený. Nezodpovedá to ani tej úrovni poznania, na ktorej sa nachádza elementárna stabilita alebo logika politického inštitucionálneho usporiadania. Nie som apologét status quo, ale som presvedčený, že ak chce niekto súčasný stav vecí meniť, musí ho prekročiť, byť vo svojom myslení ďalej a ukázať, že to inak bude lepšie a efektívnejšie. Nemôže prísť s návrhom občianskej ústavy, ktorej body sa skladajú v prevažnej väčšine z populistických hesiel. Zrealizované by v rovine vývoja krajiny neznamenali nič. Napríklad, je podstatným problémom pre vývoj krajiny imunita poslancov?

A nie je?

Som tvrdý zástanca poslaneckej imunity. Už desať rokov o tom polemizujem a nesúvisí to s ničím osobným, iba s jednoduchým faktom, na ktorý sa asi zabudlo – imunita nie je privilégiom osoby, ale ochranou reprezentanta občanov, aby mohol nesúhlasiť s výkonnou mocou a prenasledovať ju. Lebo to je jeho úloha. Aby takpovediac od rána do večera vykrikoval na ministra vnútra a hľadal jeho chyby. No garantujem vám, že bez imunity sa na to neodváži vôbec nikto, ani z tej istej politickej strany. Ministrovi vnútra a ďalších silových rezortov, či dokonca premiérovi, potom nikto nepovie – pán minister, toto nebudeš robiť. Neodváži sa mu ani len povedať, aby skladal účty a dobre urobil rozpočet. Lebo výkonná moc má nástroje, ako poslanca bez imunity potopiť. Všetci starí dobrí právnici zo začiatku 20. storočia to vedeli. Takže to nie je, ako hovorí Daniel Lipšic, stredoveký prežitok, ale jeden zo základov formovania parlamentnej demokracie.

Ktoré iné prvky občianskej ústavy považujete za populistické?

Napríklad imperatívny mandát. O tom sme už kedysi mali na Slovensku debatu, dokonca veľmi rozumnú. S návrhom prišiel Ján Ľupták. Odmietlo sa to z dôvodu, že imperatívny mandát sa môže zvrhnúť do polohy jednoznačnej závislosti poslanca od nevyspytateľných poryvov verejnej mienky. Volebný systém je preto koncipovaný na 4 roky, aby poslanec nebol vydaný napospas voličovi, ktorí mení svoje názory pod vplyvom situácie aj každé tri mesiace – a je to jeho slobodná voľba. No má sa meniť poslanec zakaždým, keď voličovi ktosi čosi vysvetlí? Denne sa s tým stretávam, keď sa rozprávam so študentmi napríklad o probléme Grécka, vysvetľujeme situáciu a oni povedia – ak je to takto, potom zmením názor...

Odmietate utopizmus a populizmus. Ako si teda predstavujete prístup, ktorý by nás doviedol k projektu lepšej spoločnosti?

Demokracia je spätá so vzdelanosťou. Nemám na mysli technické, ale to klasické, osvietenské vzdelanie. Treba mať morálnu silu pristupovať zodpovedne a premyslene k tomu, čo chceme meniť, hoci sa nám súčasný stav nepáči, aby veci neboli napokon ešte horšie, ako sú – a trpezlivosť dostať sa až na koreň veci, pretože práve v detailoch sa skrýva problém, ktorý chceme riešiť. Ak zabúdame na detaily, zrúti sa nám celá stavba. Až keď sú vyriešené podrobnosti, môžeme zavádzať svoj plán do praxe.

Mali by sme sa vzdať predstavy automatizmu – že je možné vytvoriť taký spoločenský mechanizmus, ktorý automaticky plodí dobro, spravodlivosť a rovnosť. Alebo v prípade pravice rozširovanie majetku všetkých. Takýto mechanizmus neexistuje a nie je možné ho vymyslieť. Existuje len každodenný zápas, ktorý sa musí dokonca opakovať znova s každou generáciou. Zabudnime preto na predstavu, že jedna generácia zavedie nejaký mechanizmus a nasledujúca už má pokoj a nemusí bojovať za spravodlivosť a rovnosť či iné hodnoty. Skutočný dejinný osud ľudstva spočíva v tom, že zápas sa musí stále opakovať. Toto opakovanie je zároveň jediný automatický mechanizmus, ktorý zaručene funguje. Pričom však nie je nijako zaručené, že nová generácia prekročí úroveň, čo mala predchádzajúca – ani to, že ju vôbec dosiahne. Napríklad súčasné prichádzajúce pokolenie má problém dosiahnuť na latku, nastavenú svojimi predchodcami. Preto ani neverím fráze, že sa čosi vyrieši tým, že príde nová generácia a len z dôvodu veku prinesie niečo nové. Nemusí vedieť nič navyše, naopak, môže mať problémy osvojiť si už dosiahnuté. Generačným výmenám neverím. Verím reálnemu úsiliu.

Pri hľadaní riešenia musíme zohľadňovať aj otázku zachovania slobody jednotlivca a rovnováhy medzi slobodou a spravodlivosťou. Naľavo aj napravo je dosť projektov, ktoré zdanlivo riešia problém nerovnosti alebo spravodlivosti, no paralyzujú slobodu. Tá sa nesmie podriadiť ani dobrej idei. Každý program totiž vykonávajú živí ľudia, ktorí nie sú dokonalí. Vždy a všade sa nájdu fiškusi, ktorí sa obmedzujúceho mechanizmu zmocnia a zneužijú ho pre seba a svoje záujmy. Zažili sme to veľmi bolestne v období nazývanom kult osobnosti. Nemôžeme sa sťažovať, že by československý komunistický program z prvej republiky, a napokon aj z roku 1948, nebol na demokratickej báze. Lenže jeden fiškus z Východu sa toho chytil, a už sme tu mali popravy a všetku tú hrôzu, z ktorej sme sa v 60. rokoch zložito odstávali von...

Ako sa dajú praktické riešenia presadiť v zápase, ktorý prebieha na európskej alebo celosvetovej úrovni?

Toto je vážny problém, s ktorým sa stretávam denne v práci. Vidím, ako sa príde s ambicióznym návrhom – napríklad taká likvidácia daňových rajov – a  potom vidím, ako sa z neho postupne „odcupká“. Svet je plný hráčov, veľkých a silných, ktorých vplyv a záujmy presahujú úroveň jednotlivých štátov bez ohľadu na to, či majú silu Slovenska alebo USA. Ani americké hospodárstvo dnes nie je dostatočne silné na to, aby mohlo diktovať ekonomický poriadok. Ten diktujú predovšetkým veľké zoskupenia globálneho finančného charakteru, ktorých rozpočty presahujú rozpočty európskych krajín.

Ako frakcia socialistov v Európskom parlamente presadzujeme transakčnú daň z finančných operácií. Bola by spravodlivá, pretože všetci platíme daň z pridanej hodnoty, keď sa zúčastňujeme výmeny všetkých tovarov, ktoré sú v obehu, z finančných operácií však nie. Táto daň by tiež dala EÚ financie na investície. Národné  štáty totiž nepustia ani euro na to, aby mohla únia ako celok robiť investičné projekty. Peniaze v spoločnom balíku EÚ sa redistribuujú cez vlády jednotlivých krajín, únia sama osebe nie je subjektom, ktorý má samostatnú ekonomickú aktivitu. Dnes sa uvažuje, že to treba zmeniť a únia by mala byť reálnym ekonomickým subjektom, ktorý sa prejaví z hľadiska rozpočtu a investícií.

Transakčnú daň však nie je možné presadiť z dvoch dôvodov. Prvým je tvrdenie, že by to Európu postavilo do nevýhodnej pozície vzhľadom na iné časti sveta. Finančníci sa presunú tam, kde majú výhodnejšie podmienky – teda tam, kde taká daň nie je. EÚ by bola nekonkurencieschopná na finančných trhoch. Druhý dôvod je Veľká Británia. Bráni sa transakčnej dani zubami-nechtami, lebo by spôsobila odliv finančných prostriedkov z londýnskeho City. To stále je, nech Wall Street robí, čo robí, finančným centrom sveta; Briti z toho žijú, a veľmi dobre.  Peniaze by odišli napríklad do Singapuru, alebo v rámci EÚ do Frankfurtu, ktorý je výhodnejší, pokiaľ by existovali jednotné pravidlá fungovania.

Ako sa toriešiť?

Treba tému posunúť na G20. Ak sa dvadsiatka nejako rozhodne, tak to tak bude. Lebo potom už nie je kam utiecť. Lenže my vieme, že na G20 to neprejde. Aby sa na globálnej platforme našlo spoločné riešenie, musela by tá istá topánka tlačiť úplne všetkých. Inak si ostatní povedia – prečo by mala EÚ zarobiť ročne 60 mld € na transakčnej dani? A jednoducho to zablokujú. Hoci sa už transakčnú daň podarilo presadiť v rámci EÚ – súhlasí s ňou Európska komisia aj Európska rada, na celosvetovej báze len veľmi ťažko prejde.

To isté je s daňovými rajmi. Európa má záujem o to, aby sa obmedzili alebo zlikvidovali, no čelí veľkému tlaku. Pes je vždy zakopaný v detaile riešenia. Na každé opatrenie niekto doplatí a iný na ňom zarobí. A tí chlapci si to vedia prepočítať.

Do tejto chvíle sa dosiahli akurát nejaké dohody v bankovom sektore vo Švajčiarsku o  informáciách, ktoré by mohli viesť k dodatočným zdaneniam. Dosiahli to Nemci. No nedarí sa dopracovať k tomu, aby Európska komisia dostala mandát od všetkých krajín a vyjednávala za úniu ako celok. Keby na ne tlačila celá dvadsaťsedmička a nie len jednotlivé krajiny, Švajčiarsko, Lichtenštajnsko alebo britské ostrovčeky by museli ustúpiť. Niektorí členovia však nechcú dať komisii splnomocnenie, lebo hrajú vlastnú hru.

Čo presadzujú sociálni demokrati v EÚ?

V Európskom parlamente sa diskutuje o balíku návrhov, s ktorými sociálni demokrati vyšli za posledných šesť rokov. Obsahuje riešenia toho, čo nazývame finančnou krízou. Napríklad vec eurobondov (dlhopisov, na základe ktorých by sa získavali financie do európskych investícií), ktoré majú aj podporu liberálov a časti konzervatívcov. Rozhodujúce a základné je tvrdenie, že akékoľvek obmedzovanie verejných financií, ak nie je zároveň kombinované s rastovými procesmi (kľúčový rozmer je rast zamestnanosti), s inováciami a s podporou ekonomického rastu, nemôže viesť k úspechu. Hľadajú sa k tomu nástroje. Jedným z ich sú  europrojekty, európske investície. Jedným z ich finančných zdrojov by mala byť práve transakčná daň. Všetci chápu, že v pozadí toho, čo sa nazýva krízou, je aj ekonomická nevyrovnanosť jednotlivých štátov. Je nevyhnutné, aby únia túto nerovnováhu zmenšovala. Pre Slovensko je to obrovsky výhodné. Ak by sme sa mali spoliehať len na vlastné sily, budeme Západ dobiehať 20 rokov a ani sa nám to nemusí podariť. Keď sa začnú realizovať projekty, investície pôjdu práve do zaostalejších regiónov. Bude to predovšetkým rozvoj infraštruktúry, železničných a cestných sietí, ale aj telekomunikácie. Napríklad projekt Galileo, v ktorom je EÚ konkurencieschopná voči GPS, a iné projekty, ktoré sú pripravené z vedeckého hľadiska, ale nemajú realizačný rozpočet, lebo na to nie sú financie.

Či chceme, či nechceme, príde na rad aj debata o harmonizácii daní. Z hľadiska spravodlivosti je nemysliteľné, aby sme poberali eurofondy z daní Nemca alebo Francúza, ktorý má daň 43 či 48 % a my 19 %. Sú to výhody, ktoré nám zatiaľ tolerujú, ale nebude to trvať večne. Diskutuje sa o tom, či má medzi štátmi EÚ vôbec byť nejaká konkurencia. Či by súťaž nemala byť len medzi firmami, ale nie medzi štátmi. Prečo by si štáty jednej v podstate konfederácie so smerom k federácii mali konkurovať, povedzme, daňovými systémami?

Príde aj na otázku spoločnej energetickej politiky. A množstva ďalších politík, ktoré by mohli prospievať štátom na nižšej ekonomickej úrovni tým, že by vyrovnávanie mohlo nabrať väčšiu dynamiku. Takisto tlačíme na koncept sociálneho dialógu, tripartitného vyjednávania, aby sa prejavil aj na úrovni EÚ tak ako na národných úrovniach. Okrem toho presadzujeme množstvo maličkostí. Hľadáme racionálne a spravodlivé riešenia a nie je to ľahké, lebo hráme túto hru s desiatkami hráčov, ktorí majú vlastné záujmy a predstavy o spravodlivosti.

(Pokračovanie)

Zo zvukového záznamu spracovala Eva Blažeková, neautorizované
Foto: Eva Blažeková

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
12. marec 2012, 07:27

"Mali by sme sa vzdať predstavy automatizmu - že je možné vytvoriť taký spoločenský mechanizmus, ktorý automaticky plodí dobro, spravodlivosť a rovnosť. Alebo v prípade pravice rozširovanie majetku všetkých. Takýto mechanizmus neexistuje. Existuje len každodenný zápas, ktorý sa musí dokonca opakovať znova s každou generáciou," tvrdí Boris Zala, filozof a europoslanec (SMER-SD)." B. Z.

*********************

Nikto vám neberie váš filozofický názor pán Zala. Hoci predstavuje len egoistickú a utilitaristickú "múdrosť".

Alternatíva existuje, ale oligarchia v žiadnom prípade nechce o nej ani počuť. Myslím si, že existuje spoločenský mechanizmus, ktorý automaticky plodí dobro, spravodlivosť a rovnosť.

Ale nie je ho možné zrealizovať lebo sú množstvá oportunistov, ktorí berú 3,5, alebo 7,2 tisícové poslanecké platy a tvrdia, že žiadna elternatíva neexistuje.

Asi tak prečo? Aby o svoje prvilégia (poslaneckú imunitu a obrovské platy s príslušenstvom) neprišli!

Ak by bola relatívna (nie absolútna) egalita, tak by robotník nerobil za 327,20 eura a slovenský europoslanec za 7200 eur! Teda za 22 násobok platu robotníka a pritom si robotník platí cestu do zamestnania z minimálnej mzdy, kým oligarchický europoslanec lieta zadarmo do parlamentu!

Už keby sme zobrali za vzor konzervatívno katolícky slabý odvar napr. koncern Mondragon, tak tam je rozdiel medzi najlepšie a najslabšie zarábajúcim 4,5 násobok! Ale aj to je ešte od skutočného egalitarizmu dosť ďaleko!

Nemusíte chodiť ďaleko a kritizovať Slovinca S. Žižeka. Stačí zaviesť návrh vášho kolegu zo Smeru Ľ. Blahu a začať odmeňovať podľa čistého úsilia s elimináciou prírodnej lotérie! A už by sme boli niekde na dvojnásobnom rozdiele s platmi. Alebo preísť rovno k Rímskemu republikánskemu systému odmeňovania volených zástupcov (konzulov a tribúnov), kde to bolo honorálna (čestná) funkcia bez platu a ďalších privilégií. Nech starostu, primátora, komunálneho či parlamentárneho poslanca robí ten, kto si to môže dovoliť a pritom slušne uživiť rodinu popri verejnej funkcií! Potom by v parlamente rozhodne nesedeli "matuzalemovia" viac ako 22 rokov! Ale len jedno, najviac dve volebné obdobia!

Teraz buďte múdry a egalitárne sociálny pán filozof B. Zala.

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
12. marec 2012, 14:46
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
13. marec 2012, 05:23
ak mame dva body, bod A a bod B, tak racionalny intelektual analyzuje bod A, jeho okolie, potom bod B a jeho okolie - a potom tieto dva body jednoducho spoji, pricom to spojenie bez problemov skvele obhaji tou predoslou analyzou. v skutocnosti to takto jednoducho nikdy neprebieha, spojenie tychto dvoch bodov je celkom ina kategoria, disciplina, ktoru je treba analyzovat zvlast. ak sa tak neurobi, nedopadne to dobre a intelektual sa nahneva, ze ludia neboli dost racionalni, neurobili ani to "malo" co mohli...

je to dane tym, ze na konanie ludi vplyva mnozstvo faktorov, z ktorych je obecne triezvi racionalizmus niekde na tom poslednom mieste. na tom prvom mieste je urcite afektivita, emocionalita. prejavilo sa to napriklad v casto sklonovanej poziadavke cirkusanta Matovica zrusit priestupkovu imunitu, ktora je v nasej dobe asi tou najmenej dolezitou otazkou - lenze je v popredi pohladu naivneho vnimatela politickych udalosti a tak sa stala "taziskovou" , do tej miery, ze ani strana SMER, ktora ma na to rozumny pohlad, si pred volbami netrufla za zrusenie imunity pred volbami nezahlasovat...

na potrebne racionalne zmeny v dnesnej situacii vobec nestaci vyhrat volby, je potrebna podpora "zdola" od ludi a na to je potrebne deplutokratizovat, debulvarizovat aspon niektore media, hlavne RTVS, aby nam niekto konecne zacal prinasat objektivne vyvazene spravodajstvo, na ktore ma kazdy obcan pravo tak ako je to v listine zakladnych prav a slobod. je potrebne, aby sa do verejnopravnej televizie a aspon do niektorych novin vratili skutocne osobnosti vedy a kultury, aby boli odstavene smotankove figurky, ktore negativne vplyvaju na hodnotovu orientaciu ludi, aby ludia poculi Pravdu od tych najkompetentnejsich. treba demonrtovat to falosne krive zrkadlo, ktore nam tu medzitym "demokraticky" nainstalovali - jedine tak je mozne urobit prepojenie bodu A a B, jedine tak je mozne urobit Zmenu, inak bude nadalej urcovat trendy chaos a dezorientacia az kym sa to vsetko nedostane do bodu, ktory si urcite nikto nezela...

opozitum racionalizmu teda nie je nie je utopia - ako je to v nazve clanku - ale chaos a neinformovanost beznych ludi, ktori musia byt fundovane informovani o tom, co je pre nich dobre a co zle a preco. Myslim, ze ten nazov clanku robil niekto iny ako B.Zala, ktory by to takto, ako ho poznam, nehodnotil. aky stav je teraz, to vystizne opisuje Joraj Korpa v clanku "Nepochopitelna hlupost", ktory si doporucujem precitat ak prilohu k tomuto clanku...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 09:46
pravdu povediac ani sa mi citat nechce,ked vidim meno Zala.Pre mna je to stale clen dvojWOLFOVEJ strany ,ktoreho Smer odlozil za "smiesnych" 7200 ? do Bruselu.Akosi sa mi nechce verit ,zeby clovek ,ktory kvorku lavicoveho chleba neochutnal mohol vediet a mat pravo rozpravat o tom ako chuti a uz toboz nie ako chutit ma.Keby som mal znamkovat TONIKU...Nepotesil ste mne .Ani jaaa Vaaas nepotesiiim.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 11:15
borisa poznam osobne, pred 1989 aj po nom chodil na kvorku lavicoveho chleba s drzkovou polievkou do stojakoveho bufetu zvaneho Perlicka - dokonca aj potom, ked uz mal funkciu v parlamente ako predseda brannobezpecnostneho vyboru. mozno prave kvoli jeho lavicovosti ho odlozili do Bruselu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 12:26

"Nemozem si pomoct pravdu povediac ani sa mi citat nechce,ked vidim meno Zala.Pre mna je to stale clen dvojWOLFOVEJ strany ,ktoreho Smer odlozil za "smiesnych" 7200 ? do Bruselu."Chatyv Alkov

*************************

V podstate máte pravdu, pretože to nemá význam ani skutočným ľavičiarom čítať. Oceniť to môže len pochlebovači ako anton b.

Zala v klube Nového slova v r. 2002 predviedol, čo znamená tvrdá "ľavicová" politika proti Rómom a a ostatným úbožiakom buržoázneho Slovenska. Hlavné prorasistické zameranie proti Rómom mal B. Zala!

Ľubo Blaha to komentoval dostatočne jasne v článku Ľud chce nového vodcu, aká bola v tom čase Zalová "ľavicová" politika!

Uvediem krátky citát: "Keď sa zamyslíme nad niektorými predvolebnými sloganmi Smeru, naozaj nám pripomenú skôr akési protofašistické vízie ako naozajstnú ľavicovú politiku. "Poriadok a spravodlivosť!" kričia na nás Flašíkove billboardy. "Spravodlivosť, poriadok, autorita!" volal na taliansky ľud svojho času Benito Mussollini."

Viac na: Lud_chce_noveho_vodcu

Možno, že je B. Zalovi najlepšie v Bruseli, lebo na Slovensku toho už aj tak veľa nepokazí! Takže platí, že neschopní a "morálne zastaralí" politici idú do Bruselu. Taký "kamarát Fero" exminister obrany Kašický je tiež druhým dobrým príkladom Bruselského uložiska!

PS: Taký pravdivý Blahov článok treba zmazať čím skôr, lebo pôsobí priam desivo!

Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 13:10
Len som konstatoval.Boris mal 22 rokov na to aby ma presvecil ,ze je poctivy laviciar .Nestalo sa.Tot vsio.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 13:52
ale niektori prispievatelia z hnutia 99% podvodnikov dodnes cerpaju z jeho odkazu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. marec 2012, 16:45

"flasik je odstaveny od smeru od roku 2007 ale niektori prispievatelia z hnutia 99% podvodnikov dodnes cerpaju z jeho odkazu..." anton b.

**************************

Tu ide o Zalu a nie o Flašíka!

Mne je jedno, či Fico pred 12 rokmi tvrdil, že Fedor urobí z čistej vody cocalu? Aj to je mi jedno v akom byte ju s Pentiakmi pije colu, keď ju Fedor nevie vyrobiť a preto ho asi odstavil! Aj to mi je jedno, či na to príde Robertko vlastnou hlavou, aby ho Fedor neťahal za gu**!

Ten Blahov trefný komentár z 24.7.2002 ku klubu Nového slova, ktorého sa zúčastnili predstaviteia 6. ľavicových strán, nehovoril o šovinizme Flašíka, ale Zalu!!! A ono je to o tom! Za takmer 10 rokov si ten komentár mohol prečítať ktokoľvek!

Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
22. marec 2012, 18:12
Proti vsem. Zizek je zly, Belohradsky je zly, Obcianska ustava je zla, len Zala je dobry. Radsej si pozrite stranku nasiposlanci.sk Patri k najlenivsim. Soliter s prerastenym egom, nic viac.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984