Archív článkov

„V tom meste lacného ľudského materiálu sa žiadnym inštinktom nemôže dariť. Žiadne temné a nezvyčajné vášne sa tam neprebudia. Ulica krokodílov bola ústupkom nášho mesta voči modernosti a veľkomestskej korupcie. Nešťastím tohto miesta je fakt, že sa tam nikdy nič nepodarí, nič nikdy nedospeje k jednoznačnému záveru.“ Bruno Schulz (Ulica Krokodílov, 1986) Vážne veríme v to, že...

Eunice: Nie, nehľadám romantiku, Howard. S pribúdajúcimi rokmi sa romantika vytráca a na jej miesto nastupuje niečo iné. Vieš, čo to je? Howard: Senilita? Eunice: Dôvera! Čo ďalej, doktor? (Whats Up, Doc?, 1972) „Úspech vás zavedie do nereálneho sveta. Vytvára určitý nepríjemný pocit z prípadného neúspechu a ľudia sa postupne strácajú. Každý sa okolo vás točí, pretože ste...

Susan: Mávaš niekedy depresie? Steve: Nie. Depresie sú pre strednú vrstvu. My ostatní musíme vstávať skoro ráno a ísť do práce. Lúza (Riff-Raff,1990) „Západný svet. Základným problémom je demokratická kontrola zdrojov, demokratická kontrola kapitálu. To je otázka, ktorá sa len tak nestratí, pretože ženieme našu civilizáciu do priepasti. Nutkanie produkovať a vyvíjať nové...

„Chápem čas v jeho celistvosti ako prítomný priebehový čas. Musím sa nachádzať v jeho vnútri, stať sa súčasťou umeleckého priestoru, rozmanitého a zároveň nedeliteľného architektonického celku. Žiadne detaily – iba jedna jednoduchá panoráma.“ Úvodný citát tohto ruského režiséra, nasledovníka velikána ruskej kinematografie Andreja Tarkovského, asi najlepšie vystihuje jeho...

Muž s nezvyčajnými okuliarami: „Áno, fajčím cigarety... a veľa mojich priateľov už na to zomrelo. No na druhej strane, keď fajčím, tak nestiahnem fľašu škótskej... za pätnásť minút. Takže keď sa na to pozrieme z tohto pohľadu, cigarety sú pre mňa akousi zdravotnou pomôckou.“ Hnev (Blue in the Face, 1995) „Ľudia si zvyknú myslieť, že filmy sú ‚skutočné‘, no nie sú. Sú to iba...

James Whale: “Môj život je partia vyzliekacieho pokru. Chceš si zahrať?” Bohovia a monštrá(Gods and Monsters, 1998) “Filmy sú v skutočnosti len to, čo im dokážete vy ako divák odovzdať. Ale ak dokážu zmeniť niečo, čo je pre vás dôležité, potom dokázali viac, než vás len zabaviť. To je práve to, čo Whale pre diváka robil, no ľudia už na to akosi zabudli. Jeho filmy sú o...

Robert Eroica Dupea: Nezostávam dlho na jednom mieste. Nie že by som niečo hľadal. Skôr utekám od vecí, ktoré by sa zhoršili, ak by som zostal. Malé životné etudy (Five Easy Pieces, 1970) „Ak sa stane, že ľudia reagujú na vašu prácu počas vášho života, ste veľmi šťastný človek. Určitým spôsobom vám to umožní pokračovať v nakrúcaní filmov. Ale ak sa vám nedostane aplauzu, je...

Lewis Medlock: Stroje jedného dňa zlyhajú, celý systém jedného dňa zlyhá, a potom...Ed Gentry: ... a čo potom? Lewis Medlock: ...a potom to všetko bude o schopnosti prežiť. Bude to o tých, ktorí sú schopní prežiť. V tom je ten vtip – prežitie. Vykúpenie (Deliverance, 1972) Všetky veľké legendy sú šablónou ľudského správania. Mýtus by som definoval ako príbeh, ktorý prežil....

Londýn, Veľká Británia, rok 2000 Nedočkavé publikum Londýnskeho filmového festivalu sedí v mäkkom prítmí kinosály. Očakáva festivalovú premiéru nového filmu režiséra Darrena Aronofského Rekviem za sen. Na pódium pod plátnom prichádzajú režisér a predstaviteľka hlavnej úlohy, šarmantná dáma Ellen Burstynová, aby ho niekoľkými krátkymi vetami uviedli. Darren Aronofsky pristúpi k...

Tito (muž trpasličieho vzrastu): Prečo moja postava musí byť trpaslík ? Nick (režisér): Veď nemusí. Tito: Tak prečo teda je? Je to jediný spôsob ako vieš nakrútiť snovú scénu? Dať tam trpaslíka? Nick: Nie, Tito, ja... Tito: Už si niekedy mal sen, v ktorom by bol trpaslík? Poznáš niekoho, komu by sa snívalo s trpaslíkmi? Nie! Dokonca ani ja nemávam sny s trpaslíkmi. Trpaslíkov...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984