Reklama
Reklama

Za chyby sa platí!

Počet zobrazení: 1773

Tak ako sa to vzťahuje na šport, prináleží to aj k náročnej práci televízneho komentátora. Dlhoročným pôsobením sa stáva v pravom slova zmysle verejne činnou osobou, ovplyvňuje verejnú mienku, je tiež reprezentantom alebo dokonca „ikonou“ televízie, ktorá jeho komentáre či relácie vysiela. O Marcelovi Merčiakovi to platí v plnej miere.

Veď v diváckej ankete popularity účinkujúcich vo všetkých televíziách na Slovensku „Osobnosť televíznej obrazovky“ (OTO) má Merčiak na svojom konte 16 nominácií a 11 víťazstiev v kategórii športový komentátor aj absolútny OTO. O čo menej sa na ZOH 2022 v Pekingu darí slovenským športovcom, o to rýchlejšie sa do pozornosti sociálnych sietí aj internetových stránok s lídrom zlomyseľnosti ZOMRI, dostal práve Marcel Merčiak. Nehodnotila sa však tentoraz jeho profesionalita v príprave na prenos, čistota slovenčiny, ani verbálny výkon v priamom televíznom prenose pri komentovaní športových výkonov. Stalo sa to, čo sa nemalo stať. Odkiaľsi zvnútra televízneho kolosa v Mlynskej doline unikla nahrávka internej komunikácie na trase Peking – Bratislava, medzi televíznymi kolegami. Rozčúlený Merčiak v nej zvýšeným hlasom vulgárne nadáva nejakému svojmu kolegovi Braňovi, ktorý nedôslednosťou profesionálne zlyhal a v prenose tak „zarezal“ komentátora. Nedá sa to opakovať, tento prejav patrí isto k nepublikovateľným (bez zámeru cenzurovať slobodu prejavu...). Merčiak sa sťažuje na to, že ho kolegovia nechali povedať niečo, čo povedať nemal a čo sa do prenosu nehodilo. Následne pokračuje vo svojej spŕške vulgarizmov pod návalom hnevu. Znalcov prostredia (najviac terajších či bývalých televízakov aj rozhlasákov) to neprekvapuje, keďže poznajú vyjadrenia špecialistov a psychológov, merajúcich psychickú záťaž a časový aj organizačný tlak v živom vysielaní. Výsledky ukazujú, že počas priameho televízneho prenosu vo večernom spravodajstve alebo aj v športových prenosoch z vrcholných celosvetových podujatí je stresová záťaž rovnaká ako u pilotov nadzvukových stíhačiek pri štarte a pristátí. Treba zdôrazniť, že v žiadnom prípade nešlo o verejné vysielanie a spomínané vulgarizmy neodzneli vo verejnom komentári. Išlo o uniknutú vnútornú komunikáciu medzi prenosovým pracoviskom v Číne a technickým pracoviskom na Slovensku. Vlastne len ďalší dôkaz pokračovania mediálnej manipulácie, odpozeranej z nekultúrnej politickej scény na základe spravodajských hier. Na rozruch vzápätí reagovala RTVS aj samotný Merčiak, ktorý sa ospravedlnil a vyjadril ľútosť nad tým, ako reagoval. „Celá situácia ma ľudsky veľmi mrzí, pod tlakom emócií som reagoval nevhodným spôsobom," povedal. Ale ten, kto komunikáciu kolegov na linke nahral a ten, kto ju „vyniesol“ do éteru ostáva zatiaľ v anonymite... Nie, nezastávam sa Marcela Merčiaka, isté výrazy, nadávky – najmä vulgárne, nespisovné slová musia byť pre verejne činné osoby jednoducho tabu. Mimovoľne som si spomenul, že môj krstný Jožko Nižnánsky ako pracovník Jazykovedného ústavu SAV kedysi od 60-tych rokov minulého storočia vyše 20 rokov zbieral v slovenských regiónoch írečité pôvodné ľudové nadávky. Nevinné, humorné, lascívne, ale najmä zvukomalebné. Možno by bolo príhodné aj prospešné vydať ich konečne v slovníkovej podobe...

Spomínam si, že v roku 2014 vtedajší generálny riaditeľ RTVS Václav Mika vyhodil pre kontroverzný status na sociálnej sieti obľúbenú moderátorku Kristínu Kormúthovú. Nerobím si ilúzie a túto „kauzu“ budú tiež kadejakí zloprajníci v bulvárnych médiách aj neuznaní géniovia v slovenskom parlamente živiť, takpovediac „čekovsky“ fúkať do horúcej pahreby... Len aby znovu a opäť riadne podkúrili Jaroslavovi Rezníkovi.

Chcem len veriť, že v tom svätom ťažení sa čo najskôr naplní aj to biblické: „Beda tomu, skrze koho pohoršenie pochádza...“

Úvodná ilustrácia: rtvs.sk
 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama