Reklama
Reklama

Srdečné (a krehké) pozdravy z Dánska!

Od nepamäti bolo slnko pre človeka mystériom, znakom nedosiahnuteľnosti, sprítomnením života a večnosti. Už 2000 rokov pred Kristom doprevádzal jeho znak rôzne (nielen prírodné) náboženstvá. Na kameňoch a obeliskoch ho nachádzame vyrytý dodnes najmä v škandinávskych krajinách.
Počet zobrazení: 547
16_jazzykovka-m.jpg

Od nepamäti bolo slnko pre človeka mystériom, znakom nedosiahnuteľnosti, sprítomnením života a večnosti. Už 2000 rokov pred Kristom doprevádzal jeho znak rôzne (nielen prírodné) náboženstvá. Na kameňoch a obeliskoch ho nachádzame vyrytý dodnes najmä v škandinávskych krajinách. Slnečné koleso je znakom dánskeho vydavateľstva Sundance Records, ktoré zrejme dúfa v silu jeho mýtickej tradície. Vzniklo takmer pred štvrťstoročím a ešte v začiatkoch pôsobenia prešlo štiepením na rockovo-popovú a jazzovú sekciu. Tou jazzovou je Stunt Records, dnes úspešná a uznávaná značka tradičných aj progresívnych trendov. Prirodzene nielen škandinávskych, pretože Dánske kráľovstvo bolo medzikultúrnym vplyvom vždy otvorené. Útočisko v ňom nachádzali mnohí Amerikou znechutení jazzmani ako Dexter Gordon, Kenny Drew, či bigbandoví aranžéri Thad Jones a Bob Brookmeyer. Obojstranná expanzia priviedla do USA čierneho (!) dánskeho saxofonistu Johna Tchicaiho, ktorý sa čoskoro zaradil k elitnej freejazzovej komunite (John Coltrane Quintet, New York Contemporary Five, New York Art Quartet). Mimochodom Dánska jazzová federácia je ukážkovo prosperujúcim občianskym združením s aktívnou činnosťou. V poradí dvanásta kompilácia vydavateľstva Stunt predstavuje bohatý katalóg a zároveň ponúka niekoľko fantastických receptov domácej proveniencie. Prekvapením sú nekonformné zoskupenia s objavnou zvukovosťou. Tango Orkestret obaľuje kompozície čoraz populárnejšieho Astora Piazzolu do nesmierne pôsobivej inštrumentácie. Impresionistickú farebnosť prináša aj príbuzný Thomas Clausen Brazilian Quartet. Absolútnym prekvapením je však New Jungle Orchestra, ktorý dávam do pozornosti ohlasovateľom zániku orchestrálneho jazzu. Koncertný záznam „ellingtonovky“ The Mooche je šokujúcim výkrikom! Unikátny bigband ostáva verný svojmu názvu a tradícii raných pionierskych excesov Dukea Ellingtona. Napriek spojitosti zvukov džungle s aktuálnym So Gentle klavíristu Finiho Hostrupa prehovára album diametrálne odlišným jazykom. Predchádzajúce projekty Stories a Boomerang profilovali tradičné obsadenie klavírneho tria. Prekvapivou je účasť gitaristu Pera Gadeho – zakladateľa a lídra New Jungle Orchestra. Ku kontrabasistovi Kasparovi Vadsholtovi a bubeníkovi Tomovi Jensenovi sa pripája v maximálne empatickej rovine. So Gentle je láskavým a vľúdnym projektom. Výlučne Hostrupove autorské témy poukazujú na jeho nelásku k mnohokrát inštrumentovaným jazzovým štandardom. Náznaky tematickej banálnosti však dokáže obsadenie zväčša pretaviť. Progres nie je nevyhnutným prostriedkom komunikácie. Symbióza jemného bieleho obalu so staromódnym kávovým servisom priam ponúka návod. Krehkosťou „oplýva“ aj homogénny a uhladený projekt gitaristu Ulfa Wakeniusa. Wakenius oddávna dôveroval akustickým konceptom a mladícku energiu venoval komornejším Guitars Unlimited, respektíve duetám s excelentným dánskym kontrabasistom Niels-Henningom Orstedt-Pedersenom. Forever You predkladá krehké svedectvo romantického hrdinu. Jemnou poetikou vypovedá jednoduchý biely obal s kresbou poľných kvietkov a venovanie manželke Anne-Lene. Klavírne intro úvodnej Forever You prezrádza mnoho. Akordické rozklady transformované do minimalisticky úsporných vypointovaných tónov, zväčša nedopovedané a čiastočne zahmlené. Tón akustickej gitary zachováva programovú kontúru: je mäkký a tvárny. Štýlovo nepopiera tradíciu, ostáva otvorený vplyvom severskej romantickej piesne. Jimovi Hallovi venovaná sólová verzia All The Things You Are je jednou z najpozoruhodnejších interpretácii tohoto štandardu. Charakteristické posuny kvintového kruhu vykrýva Wakenius s maximálnym citom pre krásu melódie. Po lyrickej časti prichádza dramatickejšie nabúravanie formy a stupňovanie napätia burdonovými tónmi. V gitarovo-klavírnom duete Bibor No Azora sa k unisonu témy pripája violončelo Larsa Danielssona a zamatovo mäkká ostinátna figúra obaľuje hlavnú tému. Epilógom je sólová Skylark, absolútna a čistá výpoveď. Prvotný dojem zo severských akusticko-baladických počinov naberá smerovanie oddychovej (easy-listening) kategorizácie. Znížená zvuková intenzita a zdanlivý nedostatok kontrasných myšlienok však nemusí nutne predznamenávať bezduchosť. Jazykom hudby sa do istej miery môže stať inotaj. A tiež pôvabná elegancia s nádhernou priezračnosťou melódie. The Best of Stunt, vol. 12, Stunt 2004, Ulf Wakenius: Forever You, Stunt 2003, Fini Hostrup: So Gentle, Stunt 2004 / distribúcia Hevhetia

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama