...o dopravných kolapsoch

V týchto horúcich letných dňoch nás znervózňujú hádam viac ako inokedy - autobusy či trolejbusy patriace do systému hromadnej dopravy. Ešte počas socializmu sme s obľubou vravievali, že tí zo Západu nám náš systém verejnej prepravy cestujúcich závidia. Bol lacný, spoje premávali pomerne pravidelne a keďže nie všetci z nás si mohli dovoliť autá, s obľubou sme ho využívali. Je nám ale v súčasnosti, a po porovnaní so Západom, čo závidieť?
Počet zobrazení: 1021

V týchto horúcich letných dňoch nás znervózňujú hádam viac ako inokedy - autobusy či trolejbusy patriace do systému hromadnej dopravy. Ešte počas socializmu sme s obľubou vravievali, že tí zo Západu nám náš systém verejnej prepravy cestujúcich závidia. Bol lacný, spoje premávali pomerne pravidelne a keďže nie všetci z nás si mohli dovoliť autá, s obľubou sme ho využívali. Je nám ale v súčasnosti, a po porovnaní so Západom, čo závidieť?

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Gabriel Palacka sa nedávno nechal počuť, že od 1. augusta tohto roku sa 51 štátnych podnikov SAD skoncentruje do 17. (Treba pripomenúť, že mestská hromadná doprava v Bratislave, Košiciach, Prešove a v Žiline pod príslušné podniky SAD nepatrí.) Ako ministra cituje týždenník Trend, "cieľom (...) je dosiahnuť vyššiu efektívnosť v hospodárení jednotlivých štátnych podnikov, zníženie nákladov verejnej autobusovej dopravy a zlepšenie organizácie dopravy". Dodáva, že vo výberových konaniach na miesta nových riaditeľov podnikov zvíťazili vo väčšine prípadov pôvodní riaditelia zachovaných 17 podnikov a v troch zvyšných sa uskutoční nové výberové konanie.

Z dôveryhodných zdrojov vieme, že už pred uskutočnením samotného výberového konania boli niektorí "nevhodní" riaditelia podnikov SAD vymenení. A, samozrejme, v neskoršom konaní zvíťazili. Podobnosť s tendrom na sprostredkovateľa predaja podielu Slovenských telekomunikácií je čisto náhodná - celková hodnota podnikov SAD predstavuje iba okolo 4 miliardy Sk.

Nás občanov ale predovšetkým zaujíma, čo zmena prinesie. V prvom rade, aj doposiaľ najsilnejšie podniky budú oslabené pribraním slabších. To by bolo v poriadku, ak budú spoločne pracovať na racionálnej úrovni, mohli by sa rozdiely medzi nimi znížiť. Chcelo by sa veriť, a MDPaT aj predpovedá, že sa zníži objem administratívy a tak zvýši efektívnosť, ale túto rozprávku už predsa dôverne poznáme. Palacka tvrdí, že ministerstvo nebude naliehať na zníženie počtu výkonných pracovníkov. Má sa klásť dôraz na nenaliehanie, alebo na budúcu rentabilitu podnikov SAD s nadmerným množstvom zamestnancov? Tá sa predsa na kvalite nášho cestovania odrazí. Pozoruhodné je, že zlučovanie sa netýka SAD š. p. Bratislava, ktorá prevádzkuje prímestskú a medzinárodnú dopravu a je ako jedna z mála zisková.

Leto frčí a čas dovoleniek je v plnom prúde. Nedajme si ho pokaziť úvahami o spravovaní nášho štátu kompetentnými ľuďmi a nesnažme sa uvažovať o racionálnosti opatrení, ktoré vykonávajú. Pravda, pokiaľ nevstúpime do preplneného, nevetraného a zanedbaného autobusu, na ktorého príchod sme čakali o pol hodiny dlhšie, ako je uvedené v cestovnom poriadku... Alebo máme byť radi, že nečakáme dlhšie?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984