Školstvo padá ku dnu vinou nekompetentnej vlády

Počet zobrazení: 2714

Nekompetentnosť vlády Igora Matoviča sa prejavuje vo všetkých oblastiach života spoločnosti. Predovšetkým v deštrukcii právneho a sociálneho štátu, v obmedzovaní slobody i demokracie. Podobne je to v ekonomike, ktorú úspešne likviduje, v náraste dlhu vo verejných financiách na 65 percent HDP, pričom pri zlej bývalej vláde to bolo 48 percent. Rovnako je to v príprave európskeho plánu obnovy, kde doteraz nevieme na čo použiť 6,5 miliardy eur, podobne ako v pomoci zamestnancom a podnikateľom  v koronakríze, kde sme na poslednom mieste v Európe. Úplne všade prevláda nepripravenosť, nekvalifikovaný prístup, z čoho pramení všeobecný chaos v celom štáte.

Najviac sa táto nekompetentnosť však prejavuje v školstve. Arogantné až psychopatické správanie premiéra Matoviča prakticky zablokovalo školstvo, ktoré je už takmer od marca v permanentnom lockdowne. Ne-učí sa – iba distančne, aj to len žiaci a študenti, čo na to majú, čo sú vybavení počítačmi a internetom. Tí ostatní, čo na to nemajú, sú viac-menej mimo reálneho vzdelávacieho procesu. Matovič si zobral za rukojemníkov tých najslabších, naše deti.

Na príklade školstva sa potvrdzuje Matovičova nulová sociálna empatia k ľuďom, jeho bezohľadnosť až brutalita voči všetkým, čo majú iný názor. Takmer rok zatvorené školy sú dôkazom toho, že nemá zľutovanie s nikým, s pracujúcimi, s dôchodcami a dokonca ani s deťmi.
 

Potrebuje vláda nevzdelaných a poslušných ľudí?

Vladári a diktátori v minulých storočiach vždy potrebovali ľudí hlúpych a nevzdelaných Dnes sa to v istej miere opakuje, keď sú zavreté školy a stále sa zhoršuje kvalita vzdelávania, čo Matovičovej vláde zjavne , a preto s tým nič nerobí. Potrebovali poslušný národ, preto aj dnes platí zákaz stretávania, protestov, demonštrácií, preto strašenie, vydieranie a vyhrážanie sa ľuďom.

V neposlednom rade potrebovali vodcovia ľudí slepo a bezmedzne veriacich, nuž a preto sú u nás otvorené kostoly a podpora cirkví je bezmedzná a vláda dokonca nadbieha katolíckemu kléru. Diktátori potrebovali občanov rozdeľovať, preto vláda ľudí delí na dobrých, ktorých zvýhodňuje, a tých nechápavých, ktorých trestá. Presadila aj obmedzovanie spoločenských a politických aktivít, kolektívneho života v kultúre i športe, aby sa ľudia ani náhodou nezjednotili v názore na situáciu v spoločnosti.

Nielen školy, ale i demokracia a právny štát sú v ohrození, keď sa zo dňa na deň mení Ústava SR a opakovane sa predlžuje núdzový stav pomocou 95 koaličných poslancov, ktorých nič nezastaví ani pri ústavných zmenách. Naprávať to bude, vzhľadom na budúce predpokladané rozloženie politických síl, takmer nemožné.

Natíska sa otázka, či sa Slovensko neodkláňa od parlamentnej demokracie, či sa neposilňuje osobná moc premiéra a nezavádzajú určité prvky diktatúry. Všetky tieto opatrenia sú výplodom jediného chorého človeka s psychopatickými sklonmi, ktorý je na našu škodu premiérom Slovenska. Vzťah ku koaličným partnerom, opozícii a ľudom s iným názorom naznačuje, že sa čoraz viac uňho prejavujú diktátorské sklony.
 

Návraty do minulosti by boli aj v školstve poučné

Keď to táto vláda so školstvom evidentne nevie, tak nech sa aspoň poučí z minulosti, tej ktorú tak nenávidí. Školstvo za socializmu bolo na tú dobu vyspelé a všeobecne uznávané nielen vo východnej, ale dokonca i v západnej Európe. Školy vychovávali všeobecne vzdelaných a najmä vysoko odborne zdatných profesionálov.

Pokiaľ ide o odborné vzdelanie, tak to bol prepracovaný systém učňovských, stredných odborných a  priemyselných škôl. Učňovky fungovali na princípe firemných škôl, ktoré mali všetky rezorty hospodárstva, väčšie podniky a dokonca aj komunálne služby. Tak sa stalo, že bol dostatok remeselníkov, od stavbárov, elektrotechnikov, vodárov až po kaderníkov. Žiak sa už pri nástupe zaviazal pracovať v danom podniku, ten ho vyslal do školy a v ňom i praxoval. Dostával na tú dobu slušný finančný príspevok a po skončení školy mal isté zamestnanie a firma istého a najmä pripraveného pracovníka
 

Duálne je len slabým odvarom odborného vzdelávania

Duálne vzdelanie dnes je len smiešnou náhradou učňovského a stredného odborného školstva. Mladí vychádzajú zo škôl bez akejkoľvek použiteľnej praxe, okrem zopár firiem, ktoré si aspoň z časti vychovávajú budúcich pracovníkov. Odborne pripravení absolventi chýbajú takmer vo všetkých bežných profesiách a schopného remeselníka, majstra opravára, môžete hľadať s lupou. Zato máme množstvo nezamestnaných absolventov gymnázií, čo si nevedia sami nič urobiť, sú závislí od rodičov a v hospodárskom živote sú nepoužiteľní.

Väčšina mladých išla v minulosti zo základnej školy na učňovské a stredné odborné či priemyselné školy. Na gymnázia bol prísny výber s nizučkým známkovým priemerom. Dnes tam idú tí, čo nevedia, kam ísť, a to bežne s trojkami, dokonca sa tam tlačia i štvorkári. Trápia sa učitelia i zaostávajúci študenti a úroveň škôl ide dole.

Azda nikomu v súčasnosti nejde o návraty k spolitizovanému socialistickému školstvu s jeho výrazným ideologickým podtónom. Malo by nám však spoločne ísť o využitie desaťročiami overených prístupov, o nadviazanie na to, čo sa v socializme dosiahlo a o tvorivé rozvíjanie toho, čo bolo v školstve dobré.


Úpadok školstva sa začal v Novembri 89

Všetky ponovembrové vlády venovali školstvu minimálnu pozornosť. Všetkým išlo o moc, o kšefty a vzdelanie bolo vždy až na poslednom mieste. Múdre a úspešné „Husákove deti“ bude tak možno striedať generácia nedovzdelancov a keď to pôjde takto ďalej, tak tu budeme mať „Matovičove hlúpučké deti“!

Matovič si pre otvorenie škôl stanovil nesplniteľnú podmienku, otestujú sa všetky deti, učitelia a minimálne jeden z rodičov. Proti tomu sú však mnohí rodičia a i školy s tým majú problém. On to, samozrejme, vie a vina za zatvorené školy bude na nechápavých rodičoch, neschopnom ministrovi a jeho úradníkoch a na školách. On bude dobrý, lebo veď veľmi chcel. Realita je však neúprosná, z 54 stredných škôl v Bratislavskom kraji sa bude snažiť otvoriť šesť na päť, šesť dní. Na čo je to dobré?

Matovič ako správny demagóg bohapusto klame, keď proklamuje otvorenie škôl a nehorázne zavádza verejnosť. Robí všetko preto, aby deti nešli do škôl v tomto a možno ani začiatkom budúceho roku. Opakovane sa vyhráža a otvorenie škôl podmieňuje testovaním, inak budú školy zavreté do nekonečna.

Školopovinné deti sú rukojemníkmi vlády, jej politikov a ich sporov v boji o moc. Ide o to, kto bude mať väčšiu popularitu a zásluhy, ale predovšetkým, kto sa viac nabalí na koronakríze a európskych peniazoch. Minister školstva navrhol školský semafor a otvorenie škôl už 30. novembra. Jeho návrh hodili do koša a Matovič to zobral do svojich rúk. Školy sú tak doteraz zatvorené a pilotný projekt je len zrnkom piesku v riešení tohto problému. Možno sa otvoria po 10. januári, pravda len ak to všemohúci vládca dovolí, čo považujem tiež za nepravdepodobné. Deti tak bude čakať buď zrušenie jarných, polročných a možno i skrátenie letných prázdnin, alebo jeden školský rok navyše. Neviem, či za to budú ľudia volať na slávu a tlieskať spasiteľovi.

Matovič tvrdí ja nič, ja muzikant. Vinníci za súčasný stav školstva sú podľa neho všetci, školy, úradníci, Sulík, Gröhling a dokonca i prezidentka. Vrcholom arogancie a neskonalej drzosti je dávanie ultimáta a až primitívna kritika prezidentky Čaputovej. Dokedy si to nechajú títo ústavní činitelia ľúbiť, nevedno.
 

Školstvo i naša krajina bude napredovať, keď Matovič skončí

Občania, keďže ide o školy, by mali Matovičovi a jeho vláde vystaviť vysvedčenie. Bola by to iste nedostatočná a keby sme to chceli vyjadriť jeho slovníkom, tupý ako tágo. Riešením však nie sú násilné akcie, ale pokojný masový protest verejnosti proti vládnemu násiliu na občanoch. Žiaľ, i ten vláda zakázala. Zostáva tak jediná legálna cesta, zozbierať minimálne 350 tisíc podpisov pod vyhlásenie referenda o predčasných voľbách. Zdá sa, že s podpismi ľudí by nemal byť problém a mohlo by ich byť aj cez milión, keďže viac ako 53 percent občanov sa vyslovilo za referendum.

Pravda, až potom by Slovensko čakal rozhodujúci krok, úspešné referendum a následne, konečne rozvážne a najmä rozumné voľby. Či sme to všetko schopní zvládnuť, je však veľmi otázne.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984