Moderný egoizmus a individualizmus - prekážka existencie

Technické predmety sa stávajú predmetom zbožňovania, čím sa degradujú ozajstné ľudské hodnoty. Tento postoj sa odzrkadľuje aj v medziľudských vzťahoch, v ktorých má človek hodnotu úmernú jeho výkonu a prospešnosti. Tým sa završuje degradácia človeka na technický nástroj. Marcel pozitívne hodnotí Marxovu kritiku odcudzenia človeka, ktorý sa stáva len nástrojom vo výrobnom procese.
Počet zobrazení: 4006
Homer Simpson-riadiaca vez elektrarne-Mark Lee.jpg

Kritika racionalizmu

Vzbura proti tyranii myšlienkových systémov bola výrazne predznamenaná už Kierkegaardovou kritikou Hegela. Existencia človeka sa nedá uzavrieť do žiadneho systému pojmov a pravidiel. Konaj tak, ako by na tvojom mieste museli konať všetci, hlásala Kantova morálka, ktorá prehliadala ľudskú individualitu. Konaj tak, ako by okrem teba nemohol konať už nikto. Rob to, v čom si nezastupiteľný a výnimočný, možno takýto odkaz by ponúkla práve etika, ktorá by vychádzala z individuálnej a neopakovateľnej existencie človeka. Existencia predovšetkým znamená aktívnu vzburu indivídua. Existencia je niečo, čo sa nedá premeniť na vec, je to niečo, čo sa nedá zredukovať len na púhu myšlienku. Ak Descartes hovorí: „Myslím, teda som“, tak by existencialista ironicky odpovedal: „čím viac myslím, tým menej som“. Nie je to však zďaleka také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Existencia je daná spolu s myslením, napriek tomu, že ho žiadna racionálna myšlienka nemôže obsiahnuť. Myšlienka však tvorí nutný konštitutívny moment existencie, pretože existovať zároveň znamená aj byť si vedomý samého seba.  

 

 

Marcel svojím dielom pokračuje vo francúzskej antiracionalistickej tendencii, reprezentovanej hlavne Bergsonom a Pascalom. Títo myslitelia kládli na prvé miesto predovšetkým záujem o človeka a o jeho najvnútornejšie skúsenosti, ktoré si klasické filozofické smery vôbec nevšímali. Z tohto dôvodu odmietol Marcel tradičnú filozofiu, ktorú  predstavovali rôzne metafyzické systémy. Najstriktnejšie zavrhol predovšetkým chladný abstraktný racionalizmus. Rovnako ho nedokázal osloviť ani scientistický pozitivizmus, ktorý redukuje človeka na vec. Marcelov existencializmus venuje dostatok pozornosti rozlíšeniu existencie od veci. Podmieňuje to aj samotný spôsob, ktorým sa o existencii vypovedá. Nedá sa osloviť priamo - „Ľudská existencia znamená...“ - a potom popísať vlastnosti človeka tak, ako popisujeme vlastnosti akéhokoľvek iného predmetu. Pretože existencia je viac než nejaká vlastnosť, je viac než naše zamestnanie, je viac než spoločenská rola, je viac než myšlienková fráza. Existencia je priamy opak uzavretosti, je to vychádzanie z toho, čo sme (ex) a zaujatie iného postavanie (sistere) v seba presahovaní. Symbolom zotrvačnosti a apatie býva pre existencialistov práve vec, ktorá je uzatvorená do seba a nie je schopná samopohybu. Existencia je preto priamym protikladom k veci. Nemusí ísť len o materiálnu vec, ale aj o nejakú racionálnu skostnatenú konštrukciu.

Marcel z tohto dôvodu odmietal každé poňatie filozofie ako uzavretého systému. Všetkým systémovým smerom, pre ktoré je príznačné predmetné myslenie, oprávnene vytýkal, že umŕtvili antropologickú problematiku, ktorá zahŕňa množstvo komponentov podmieňujúcich celostné pochopenie konkrétneho dynamického charakteru ľudskej existencie. Pochopenie „ľudského“ chýbalo práve v abstraktných filozofických postupoch (napr. u Hegela, Descartesa, či Kanta), ktoré nepoznali konkrétneho a živého človeka s jeho bolesťami a radosťami, poznali len jeho zdeformovanú a zredukovanú podobu, skúmali človeka vo všeobecnosti. Osobnosť tak obetovali nejakej ideálnej pravde, alebo anonymnému princípu. Preto chcel Marcel vytvoriť novú podobu filozofie tzv. konkrétnej ontológie, čiže filozofie meditatívnej, otvorenej, bytostne angažovanej a humanistickej.


Kritika individualizmu a objektivizmu

Na kritiku racionalizmu nadväzuje kritika individualizmu, v ktorej si G. Marcel všíma hlavne zvecnené vzťahy a odosobnený model človeka v súčasnej spoločnosti. Jednou z najviac kritizovaných prekážok na ceste ku otvorenej existencii je podľa neho moderný egoizmus a individualizmus. Podrobuje kritike celý sfetišizovaný svet vecí. Na rozdiel od iných existencialistov, v Marcelovom kritickom videní sveta nikdy nebola prítomná tendencia ukazovať len bezvýchodiskovosť a absurditu bytia, tak ako to robili napríklad Sartre či Camus, ktorí v záujme údajnej slobody a autentickosti boli schopní človeka úplne vrhnúť do samoty jeho vlastných duševných prežitkov, ako je úzkosť či starosť. Marcel v protiklade k tomuto krajnému individualizmu robí slobodu a napredovanie človeka závislými od tvorivej komunikácie a dialógu s inými. Vníma to podobne ako Martin Buber v rámci koncepcie „ja a ty“. Vylučuje objektívne vzťahy medzi javmi a na miesto vecných vzťahov (vzťah subjekt – objekt) prichádza intersubjektivita, čiže vzťah subjekt – subjekt. Byť prítomný pre druhého znamená stáť pri ňom a cítiť jeho blízkosť. V spredmetnenej komunikácii nikdy nenastane skutočné zdieľanie. V nej druhý človek počuje len slová, ktoré hovorím, ale nepočuje už mňa...

Vzbura proti objektivizmu je zameraná na vedecké poznávanie skutočnosti. Z vedy bol urobený jediný základ poznania, pričom sa v nej zabúda na človeka ako celok. Marcel chcel vytvoriť filozofické učenie, ktoré by sa oslobodilo od  metód a záverov objektívneho vedeckého poznania. Iracionalizmus a antiobjektivizmus sú v jeho filozofii nerozlučne späté. Chce sa povzniesť nad protiklad subjektu a objektu, bytia a myslenia, na takú jednotu, ktorá už nemôže byť vyjadrená v pojmoch. 


Kritika technicizmu

Ďalšia oblasť, ktorá Gabriela Marcela nenechávala kľudným, bola oblasť techniky. Za negatívny jav považoval vysokú pretechnizovanosť, ktorá prenikla už takmer do všetkých oblastí nášho života. Preto relativizuje nekritický optimizmus a opojenie z technického pokroku, ktoré podľa neho neprináša pre ľudí žiadnu nádej. Nádej má prameniť z pokory a nie z pýchy. Práve pýcha je to, čo spôsobuje prehnaný optimizmus. Technické predmety sa stávajú predmetom zbožňovania, čím sa degradujú naozajstné ľudské hodnoty. Tento postoj sa následne odzrkadľuje aj v oblasti medziľudských vzťahov, v ktorých má človek hodnotu priamo úmernú jeho výkonu a prospešnosti. Najdôležitejší je len výkon a funkcia. Tým sa završuje celková degradácia človeka na technický nástroj. Ak vnímame druhého len ako prostriedok pre naše uspokojenie, znehodnocujeme tým jeho podstatu. To vedie k zdeformovaným vzťahom medzi ľuďmi. V tomto kontexte Marcel pozitívne hodnotí Marxovu kritiku odcudzenia človeka, ktorý sa stáva len nástrojom vo výrobnom procese.

Marcel sa napriek všetkému nevzdával nádeje a veril v obnovu hodnôt človeka. Nádej charakterizoval ako niečo, čo je aktívne a čo sa prejavuje hlavne v činoch. Ľudia majú tendenciu zamieňať si nádej za pasívne vyčkávanie na nejaký zázrak, ktorý sa stane sám od seba. Ale takto to nefunguje. Gabriel Marcel nás vyzýva, aby sme aj napriek všetkým negatívam doby naďalej kráčali životom, inšpirovaní aktívnou živou nádejou.

Ilustračné foto: Mark Lee

 

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#9
(neuvedené)
04. máj 2011, 13:16
veľmi pekný článok. ďakujem.
Obrázok používateľa dreaming.heyoka@gmail.com
#10
Miroslav Šimkovič
05. máj 2011, 00:36
Zase trefný článok, pekne napísaný. A vďaka za priblíženie Gabriela Marcela a jeho videnia sveta...
Obrázok používateľa Anonymný
#11
(neuvedené)
05. máj 2011, 09:28
Dobrý úvod, predstavte nám jeho myšlienkx ešte bližšie, díky
Obrázok používateľa Anonymný
#12
(neuvedené)
05. máj 2011, 11:40
to, co tu mame dnes, je vysledkom a neprislo to z Vychodu, ale od Zapadu! da sa povedat, ze bol prorokom, vcas varoval ludstvo, menovite Zapadnu civilizaciu pred tym, do akeho mociara smeruje...
Obrázok používateľa Anonymný
#13
(neuvedené)
05. máj 2011, 19:48
tento clanok ak plati, tak aj pre socik aj kapac. clovek redukovany na nastroj na plnenie patrocnic, stachanovske brigady a spevnovanie noriem, alebo na kanonenfutr v csla. spolocnost cloeku predurcila miesto. v kapaci je predsa len vacsia sloboda uplatnenia sa, samozrejme ciastocna determinacia je pritomna. rovnako ako v sociku. syn kulaka nesiel na skolu aj keby mal zrovna mozog einsteina.
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
07. máj 2011, 08:32
Napriek tomu, že som mám skúšku z filozofie, tak mi tento článok nedal takmer nič! Je to len špekulovanie a žvanenie takmer o ničom, ktoré nevedie k žiadnym východiskám z beznádejnej situácie pracujúcich v kapitalizme! Za zmienku, ktorá znesie nekritický postoj stojí snáď len táto časť: "Ak vnímame druhého len ako prostriedok pre naše uspokojenie, znehodnocujeme tým jeho podstatu. To vedie k zdeformovaným vzťahom medzi ľuďmi. V tomto kontexte Marcel pozitívne hodnotí Marxovu kritiku odcudzenia človeka, ktorý sa stáva len nástrojom vo výrobnom procese." ------------ Žiaľ konštatovaním toho, čo by malo byť všetkým naprosto jasné z každodenných životných skúsenosti sa v myslení nedostaneme ďalej, len si uvedomime v akom marazme egoistickej kapitalistickej spoločnosti od buržoázneho prevratu v 1989 žijeme!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. máj 2011, 09:13
To čo si napísal je obyčajná ideogická demagógia!!! "v kapaci je predsa len vacsia sloboda uplatnenia sa, samozrejme ciastocna determinacia je pritomna. rovnako ako v sociku. syn kulaka nesiel na skolu aj keby mal zrovna mozog einsteina."----------------- Hoci som kresťanská socialistka, tak v tom, čo ste napísali pokiaľ by to bola pravda, tak by som bola s komunistami plne súhlasila. Pretože dieťa kulaka má "kapitalistické veľkostatkárske gény" = dedičné predispozície na vykorisťovanie! Uvedomte si že kulak ak by nevykorisťoval poľnohospodárskych bezzemkov, tak by nebol nič viac ako strážca dobytku, poľnohospodárských nástrojov a poľnohospodárskej pôdy pri vtedajšej úrovní obrábania pôdy. Takže, prečo by si mali komunisti vzdelávať ideologickú opozíciu, ak by neboli padnutí na hlavu? Žiaľ z osobných skúsenosti viem, že to, čo si napísal až na malé výnimky nebola pravda! Napr. v našej rodine z otcových 5 súrodencov 3 vyštudovali VŠ za socializmu. Strýc bol právnik (JUDr.),jedna teta Ing. ekonómky a druhá teta učiteľka (neskôr Mgr.). Pritom starký bo predsedom Agrárnej strany za 1.ČSR a za Slovenského štátu bol dedinským presedom HSĽS a veliteľom PO HG! Takže ako kulak s cca 50 ha pôdy bol úhlavný nepriateľ KSČ a napriek tomu nikto z komunistov jeho deti, či nás jeho vnúčata nediskriminoval, čo sa týkalo vzdelania, alebo uplatnenia v zamestnaní!
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
07. máj 2011, 20:24
Milá Inga, ak máte naozaj skúšku z filozofie, tak by ste mali vedieť, že Gabriel Marcel ponúka veľmi jasné východisko zo situácie... Ale keďže máte spomínanú skúšku, tak Vám ho tu zrejme nemusím pracne vypisovať a pripomínať, takže aby som zbytočne "nežvanila", skúste radšej sama zaloviť v pamäti...
Obrázok používateľa dreaming.heyoka@gmail.com
Miroslav Šimkovič
07. máj 2011, 21:20
Nick Inga, vďaka tvojej IP adrese je ľahké ťa identifikovať. A tak je zrejmé, pretože ťa poznáme, že o filozofiu si sa ani neobtrela. A keby si čítala článok poriadne a tiež poznala dielo G. Marcela, bolo by ti jasné, aké východiská ponúka. To však tvoja "podnikateľská" slepota nevie prijať... Bolo by fajn, keby si neotravovala túto stránku svojimi rádobymúdrymi "postrehmi"...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. máj 2011, 22:03
dedicne predospozicie na vykoristovanie... uz nemusite nic viac pisat. v com ste ina od ideologie fasizmu? ta tiez determinovala ludi podla povodu, ktory clovek nema sancu zmenit alebo ovplyvnit. standard bol taky ze dieta s problematickym rokokmenom dostalo cierny bilag a mohol tak sustruzit a odcinit tak ôdedicny hriech". v prijmackach na skoly casto boli body za robotnicky alebo rolnicky povod. a pre vasu informaciu, kulakom alebo protisocialistickym zivlom bol ktokolvek, na koho ukazali na okrese prstom. a mohol to byl drobny zivnostnik (obuvnik atd)alebo nieco ine. stacilo mat aj rodinu v amerike, aj ked tu mal kazdy treti slovak... stacilo aj to, ze aj ked nemal chalanisko protisocialisticky povod tak stacilo aby zapracovali nizke pudy proletariatu, ktory sa casto na vlne revolucie vysvihol hore aj ked predtym casto nosil cierny kabat s odznakom pohg. a MSTILI sa. na svedkoch ich vlastnych zlocinov... ja viem svoje a ani milion ing, stalinov, blahov alebo clankov v novom slove mi to nevyvrati. pravda je vecna a vzdy nakoniec zvitazi nad lzou a nenavistou. ano, aj nad nenavistou na zaklade genov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. máj 2011, 22:23
pravda je večná, teda tá Tvoja pravda. A inak to milióny rokov ani nebude, už netreba nič skúmať, poznávať:-)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. máj 2011, 12:41
Tak ako som uviedla ide o žvanenie o ničom, ktoré by dávalo akekoľvek jasne východiska z kapitalistického marazmu. Ak vám to nie je jasné tak si prečítajte tento článok, ktorý má hlavu a pätu a je 100% k veci: http://dolezite.sk/Co_je_demokracie_153.html ----------- Krátky citát: "Systém stran je moderní systém který je možno přirovnat ke kmenům nebo sektám. Společnost ovládaná jednou stranou je přesně taková jako společnost ovládaná jedním kmenem nebo jednou sektou. Strana, jak již bylo řečeno, představuje názory určité skupiny lidí nebo jedné víry.Taková strana je tedy nutně menšinou ve srovnání s veškerým lidem stejně jako je menšinou kmen nebo sekta. Menšina má společné zájmy nebo sektářskou víru. Není rozdílu mezi stranickými boji a kmenovými či sektářskými boji o moc. A jestliže kmenová nebo sektářská nadvláda je politicky odmítána, měl by být podobně odmítnut i stranický systém. Oba systémy jdou stejnou cestou a vedou ke stejnému cíli. Negativní a ničivý účinek kmenových a sektářských bojů na společnost je totožný s negativním a ničivým účinkem stranického boje."------------- Takže taká filozofia ako "produkuje Gabriel Marcel" je len na oblbnutie más žvanením o ničom v prospech maginálnej strany s cca 17000 prevažne pasívnymi členmi. (Je úplne jedno či pod tými 17000 členmi myslím KDH, alebo Smer, lebo princíp je rovnaký a dokonca aj počet členov je zhrubá rovnaký).
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
#2
Zuzana Mokráňová
08. máj 2011, 13:38
Inga, ak chcete akokolvek hodnotit dielo G.Marcela, tak si ho najskor, prosim, poriadne prestudujte, alebo sa aspon minimalne vyjadrujte naozaj k tomu, co bolo napisane v clanku. Nechapem, na co posielate link na clanok o stranach, kedze sa vobec nedotyka temy, ktora bola rozoberana v clanku o G. Marcelovi. Citujem:"Takže taká filozofia ako "produkuje Gabriel Marcel" je len na oblbnutie más žvanením o ničom v prospech maginálnej strany s cca 17000 prevažne pasívnymi členmi." Ukazte mi, kde presne taketo nieco G.Marcel spomina!Citujte mi sem tie pasaze, ktore podla Vas hovoria o tom, co pisete. G. Marcel nic take nenaznacuje, takze neviem odkial beriete take nezmysly. Bez urazky, ale ak sa mame bavit k veci, tak by sme sa mali posunut z urovne krcmovej debaty k debate jasnej a konkretnej.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
08. máj 2011, 15:13
nezapájam sa do diskusie, pretože dielo G. Marcela nepoznám. Nehovorím, že si občas nepreštudujem aj existencialistické texty, ale radšej mám predsa len ten racionalizmus, myslím, že v konečnom dôsledku je humánnejší, pretože ukazuje človeku alternatívy, možnosti voľby, dáva možnosť individuálneho i emotívneho uchopenia sveta na základe racionálnych poznatkov. Radšej uvažujem v rovine systémov a pojmov, pritom sa nebránim ani celistvejšiemu vnímaniu, nielen tomuto abstraktnému. Myslím, že snaha vyhnúť sa úplne racionalizmu a systémovému pohľadu je jednostrannosť **** Ale o čo mi najmä ide v tomto príspevku, mám otázku. Hovoríte, že Marcel dal jasné východiská zo situácie. Rád by som vedel, o aké východiská ide. V texte hovoríte, že mal len v umysle vytvoriť novú podobu filozofie, takže sa mi zdá odvážne tvrdiť, že dal jasné východiská. Skôr asi len niektoré návrhy. Najmä ak sa vyhýbal systémovému chápaniu sveta, čo chápem ako jednostrannosť a teda nemohlo ísť o jasné a komplexné riešenia. Pripájam sa tým k návrhu Petra Zajaca-Vanku, že toto bol dobrý úvod, ale zišlo by sa bližšie predstaviť jeho hlavné myšlienky a zaujímajú ma tie jasné východiská.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
08. máj 2011, 15:41
Ja osobne v individualizme nevidím problém. Problém je v buržoáznom individualizme - lenže neviem, prečo bol nazvaný moderným. Ide o zastaraný historický typ individualizmu. Buržoázny individualizmus chápe spoločnosť len ako súhrn indivíduí, nie celok. V takomto chápaní potom jednotlivec potláča záujmy iného jednotlivca vo svoj prospech.****** Modernejší individualizmus, tu ho zjednodušene budem nazývať socialistický individualizmus, je však syntézou individualizmu a kolektivizmu. Kladie dôraz na sociálnosť, vychádza z toho, že jednotlivec môže byť úspešný len na sociálnom pozadí, len vďaka rozvinutému sociálnemu pozadiu. Teda za možnosť individuálne tvoriť, využívať svoje schopnosti vďačí rozvinutému sociálnemu prostrediu. Preto jednotlivcovi záleží na rozvoji kolektívu, sociálneho prostredia, v ktorom žije, pretože čím rozvinutejšie sociálne prostredie, tým väčší priestor pre jeho individualitu. ***** Toto nie je len teoretický prístup, ja osobne to tak cítim a táto syntéza je hlboko prítomná v mojom živote. Na jednej strane ako komunista som kolektivista, silne sociálne orientovaný. Na druhej strane zrejme aj z príspevkov cítiť moju osobitosť, individuálne prístupy.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. máj 2011, 15:44
je aj základom zastaraného postoja západného kapitalizmu k ľudským právam vo svete. Zdôrazňujúc ľudské práva tento typ myslenia potláča (aj vojensky) všetky iné alternatívy okrem kapitalistickej.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
08. máj 2011, 15:54
Suhlasim s Vami p. Antal. Akykolvek pol bez opacneho protipolu vnimam tiez ako jednostrannost. Cize aj cisto racionalizmus je z tohto uhla pohladu jednostrannostou. Aby bola zachovana rovnovaha mali by sa navzajom oba poly doplnat a pomahat si. ;-) K tym "jasnym" vychodiskam resp. navrhom (zalezi od uhla pohladu, ci su jasne, alebo nie) sa uz chysta dalsi clanok, takze coskoro bude pokracovanie. Este doplnim, ze termin "jasne vychodiska" som pouzila v kontexte otazok, ktore tu polozila Inga a nebol pouzity v suvislosti s tvorbou novej podoby filozofie. Cit.:"ale radšej mám predsa len ten racionalizmus, myslím, že v konečnom dôsledku je humánnejší, pretože ukazuje človeku alternatívy, možnosti voľby, dáva možnosť individuálneho i emotívneho uchopenia sveta na základe racionálnych poznatkov." Taketo alternativy dava cloveku predsa aj existencializmus len s tym rozdielom, ze taziskom uz nie je len cisto racionalna skusenost so svetom.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
08. máj 2011, 16:00
Nadpis bol upraveny v redakcii. Povodny nadpis znel inak. ;-)
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
08. máj 2011, 16:00
Do budúcnosti bude techniky ešte viac a náš život bude ešte pretechnizovaný. Problém je v nesúlade medzi výrobnými vzťahmi (a komplecne spoločenskými vzťahmi) a výrobnými silami, alebo ako ja hovorím, medzi rozvinutou materiálno-energetickou kvantitou a zaostalými väzbami medzi ľuďmi. Pred pár dňami som sa o tom zmienil - obrovský pokrok v technike, technických vedách, prírodných vedách (vedci sa z vírusu snažia genetickou manipuláciou vyrobiť robotníka, ktorý bude strážiť správne utváranie nanotrubičiek) a obrovské zaostávanie v spoločenských vedách, poznatkoch. Teda obrovské zaostávanie starého typu väzieb medzi ľuďmi (kapitalistické väzby) za vývojom techniky. V tom je problém, nie v tom, že v našom živote je veľa techniky. Kapitalistické väzby deformujú potom aj význam techniky v našom živote, jej funkcie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. máj 2011, 16:03
preto som to ani neadresoval Vám osobne, ale skôr redakcii. Už viackrát som si všimol, že nadpisy upravujú možno smerom k pritiahnutiu pozornosti čitateľa, preto nie vždy zodpovedajú obsahu.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984