Ako byť ľudskejším?

Nedávne tragické udalosti v Nórsku ma prinútili zamyslieť sa nad tým, aké procesy privedú človeka či spoločenstvo ľudí k tomu, že dokážu bez mihnutia oka siahnuť na život niekomu, kto má iný hodnotový rebríček. Prečo sa vnímanie iného často sústreďuje hlavne na prvky, ktoré si odporujú a do úzadia sa zatláčajú a či zámerne ignorujú momenty, ktoré sa podporujú a ktoré máme spoločné?* *
Počet zobrazení: 3747
michelangel.jpg

Od toho je už len krôčik k tomu, aby ich vnucovala násilím inej kultúre či názorovej skupine. Ak sa niekto pevne stotožní s určitou identitou, začne prirodzene cítiť potrebu presadiť sa medzi inými, odlišne definovanými identitami a v prípade, že je jeho presadzovaniu nejakým spôsobom bránené, začne sa cítiť obmedzovaný. Ak popritom chýba schopnosť presahovania vlastnej totožnosti, je „zarobené“ na vážny problém.

Kultúra by preto mala nie konzervovať v zmysle potvrdenia, ale práve naopak transcendovať civilizáciu resp. určité spoločenstvo. Zhruba od polovice 20. storočia sme však svedkami toho, že kultúrny proces nadobúda čoraz viac protikladný význam k svojmu pôvodnému iniciačnému poslaniu. To znamená, že sa skôr potvrdzuje nejaká špecifická identita, či už národná, náboženská, etnická a iná.
 


Pomôže globálna etika?

Svetová komisia pre kultúru a rozvoj pritom už dávno používa výraz „nová globálna etika“. Teóriu svetového étosu a globálnej etiky rozpracoval aj známy teológ Hans Küng, ktorý etiku považuje za najpodstatnejší kultúrny prvok v dnešnom svete. Za smrť tradičnej morálky môžu podľa neho ekonomické, kultúrne a spoločenské procesy modernizácie, ktoré dominovali v druhej polovici 20. storočia. Nie každý pokrok vedy je aj zároveň pokrokom v ľudskosti. Zmysluplnosť života sa tak stáva priamo úmernou možnostiam nájdenia nových podôb sociálnej stability, ktoré by zároveň sprevádzali aj nové morálne princípy.

Svetový étos, ako základný etický konsenzus, by mal napomáhať prežitiu ľudstva v treťom tisícročí. Küng upozorňuje na to, že skutočne demokratický štát by mal byť svetonázorovo neutrálnym, keďže heslom budúcnosti by sa mala stať planetárna zodpovednosť. To znamená len toľko, aby namiesto etiky úspechu nastúpila nová etika planetárnej zodpovednosti. Etika, ktorá skúma dôsledky našich činov a vyzýva k prevzatiu zodpovednosti. Ide o zodpovednosť svetovej pospolitosti za jej svet, za životné prostredie a za to ako bude spoločnosť vyzerať v budúcnosti.


Ako formovať etický konsenzus?  

Konsenzus, ktorý by mal tvoriť základnú os ľudskosti, formuje Küng s minimalistickým prístupom. Pýta sa, či nemôže existovať záväzné minimum kritérií, hodnôt a postojov, ktoré ctia všetky skupiny ľudí. Hlavným princípom, na ktorom má étos stáť, je rozhodnutie ľudí, že chcú riešiť konflikty bez násilia a že budú dodržiavať etické požiadavky, vyplývajúce z planetárnej zodpovednosti. Otázka teda v konečnom dôsledku znie: je alebo nie je možné nájsť a najmä prakticky aplikovať základnú kostru etických sústav a názorov, ktoré pôsobia v celom svete, v každom kultúrnom prostredí, bez rozdielu nielen náboženských predstáv, národnej a štátnej príslušnosti, politického presvedčenia, rasy, pohlavia, a tak ďalej, ktorá by bola všetkým kultúram spoločná, alebo aspoň viac či menej blízka? Bolo by možné nájsť v globálnej etike nástroj spojenia, alebo aspoň vzájomného porozumenia a tolerovania kultúr? Alebo sú predstavy a hodnoty, patriace k rôznym kultúram, a priori nezlučiteľné a hľadanie akejsi univerzálnej etiky je len „mlátením prázdnej slamy“. Podobu moderného sveta vytvárali práve strety rôznych kultúr. Tieto styky však boli poznačené aj násilím, dobývaním a rôznymi genocídami. Napokon ozveny týchto zrážok ešte stále doznievajú v niektorých oblastiach sveta. Je azda táto skutočnosť príčinou, že predstavy o mierovom riešení sporov ostávajú v každodennej praktickej sfére neraz nepovšimnuté? Aj tieto skutočnosti komplikujú odpovede na problém univerzalizmu hodnôt, resp. zužujú odpovede na otázky vzťahu medzi individuálnym a univerzálnym v kultúre.

U  Künga zastupuje systém univerzálne platných pravidiel práve etický konsenzus, čiže zhoda v určitých záväzných hodnotách a postojoch, s ktorými súhlasia všetky systémy, bez ohľadu na dogmatické rozdiely. Aj samotný Küng sa však priznáva k tomu, že má veľmi veľké pochybnosti o praktickom fungovaní tejto krásnej ilúzie v ovzduší rozšíreného kultúrneho nacionalizmu, jazykového šovinizmu, či náboženského fundamentalizmu. Dá sa vôbec v takýchto podmienkach premýšľať nad etickým konsenzom a ešte k tomu v globálnych rozmeroch?

Etický konsenzus by znamenal pre dnešnú pluralitnú spoločnosť nevyhnutnú zhodu aspoň v základných etických štandardoch, ktoré môžu slúžiť, napriek všetkým rozdielom politického, náboženského, či sociálneho smeru, ako najmenší možný základ ľudského spolunažívania. Záujem na spolunažívaní však môže mať len ten, kto nemá záujem o moc.


Formovanie identity

Akýkoľvek druh identity sa vytvára vždy iba prostredníctvom kontaktu s rozličnými inakosťami. Na počiatku jej formovania preto budú vždy existovať javy, ktoré sa spájajú s krízou identity. Z kultúrneho hľadiska možno označiť skupiny za krízové vtedy, keď sa im už nedarí reagovať na myšlienky inakosti. Inakosť sa takto stáva neprekonateľnou prekážkou v akomkoľvek dialógu.

Z tohto hľadiska sa aj dnes nachádzame v krízovej situácii vo vnímaní inakosti. Postmoderna to vyriešila po svojom a to tak, že kult decentralizovaného a relativizovaného subjektu spojila práve s myšlienkou kultúrnej identity. Čo však naozaj plodí postmoderná kultúra svojím etickým relativizmom? Ak sa ocitne v cudzom prostredí, tak okolo seba šíri etický partikularizmus a absolutizovanie lokálnych hodnôt a postojov. Absencia spoločenských hodnôt paradoxne vedie k etickému totalitarizmu. Vyznávanie hodnôt univerzálnej kultúry sa však nevylučuje s autonómiou hodnôt národných kultúr. Podľa Künga každá z nich môže svojím špecifickým dielom prispieť k transcendovaniu civilizačného stavu planéty a k vytvoreniu nových východísk. Nemalo by pritom dochádzať k strate identity tej-ktorej kultúry, ale práve k tvorbe identity nového typu.

Význam národných kultúr sa zvyšuje aj preto, lebo politické hranice čoraz častejšie menia podobu tak, aby sa zhodovali s hranicami kultúrnymi, v rámci ktorých platia odlišné etické, náboženské, estetické a iné predstavy. V konfliktoch, ktoré nastanú, tak nesie vinu vždy len to, čo nie je súčasťou zvyklostí určitej kultúry. Takýto postoj (hľadanie vinníka) sa však vylučuje s ideou hľadania etického konsenzu. Pritom ide často len o to, že tá istá vec je  vyjadrovaná iným spôsobom a iným štýlom na východe a inak na západe, v „reči“ arabskej, čínskej, indickej alebo akejkoľvek inej. Ide tu teda najmä o problém komunikácie. Všetko, čo pôsobí v prospech prekonávania vzdialeností, čo ruší izolovanosť a zbližuje kultúry, všetko, čo rúca teritoriálne a iné prekážky, o tom všetkom zvykneme uvažovať ako o niečom, čo prospieva vzájomnému spoznávaniu kultúr. Ak niekoho poznám, mal by som ho aj lepšie chápať. Skutočný výsledok je však často úplne iný.

Môžeme si preto položiť zdanlivo bizarnú otázku, či dôkladnejšie poznanie kultúrnej inakosti nevedie práve ku xenofóbii a rasizmu. Prečo sa vnímanie iného často sústreďuje hlavne na prvky, ktoré si odporujú a do úzadia sa zatláčajú a možno zámerne ignorujú momenty, ktoré sa navzájom podporujú a ktoré máme spoločné? Zdá sa, že čím viac sa približujeme iným kultúram, čím viac informácií o nich máme, tým viac ich vnímame ako cudzejšie, vzdialenejšie a nepriateľskejšie. To, čo bolo vzdialené, sa stalo blízkym z hľadiska prístupnosti, dostupnosti a kontaktovateľnosti. Zároveň sa to však paradoxne stalo vzdialenejším a cudzejším z hľadiska tolerovania a solidarity.

V súčasnom svete sa preto myšlienka spoločného konsenzu stáva doslova nutnosťou. Je nevyhnutná aj preto, lebo má silný sociálny dosah a dotýka sa zmyslu akýchkoľvek sociálnych aktivít. Zakončím citátom iránskeho filozofa Dariusha Shayegana: „Hodnoty, ktoré prekračujú hranice, etnické rozdiely, národné atavizmy a historické trhliny - sú univerzálne hodnoty. Možno ich odmietnuť, možno sa opevniť vo fantazmagóriách našich identít. Ale je to len prchavá ilúzia...“

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
05. august 2011, 09:39
Najvyssi cas pre vsetkych.Polozit si tuto otazku.Kym si pamatame co ludskost je.V tejto zdivocenej dobe.Ospravedlnujem sa zvieratam .Hlavne tym divokym.Za pouzity vyraz.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
05. august 2011, 10:48
Kto aspoň trochu ovláda históriu, vie, že toto barbarstvo neľudskosti sa vždy objavuje tesne pred pádom systému, civilizácie.

Ak uznáme, že Rímska ríša bola zriadením otrokárskou spoločnosťou ( i keď v určitom období dokonca republikou ), potom vieme, že nové spoločensko-ekonomické usporiadanie sa rodilo v chaose pádu Rímskej ríše, celé storočia trvajúcej barbarizácie ľudskej spoločnosti až ku stabilizácii moci pomocou kresťanstva do vtedy "pokrokovejšieho" feudálneho systému. Dnes sme na tom podobne - kapitalizmus už nefunguje ako produktívne spoločensko-ekonomické zriadenie, ponárame sa stále hlbšie do morálnej krízy a barbarského spôsobu riešenia spoločenských konfliktov ( od septembra 2001) pomocou otvoreného terorizmu nielen jednotlivcov, skupín, ale i štátov ( čo tak bombardovanie Belehradu? bombardovanie Líbye?). Verejne v médiách sa velebí násilie ( alebo mu nie je venovaná drvivá väčšina vysielacieho času v médiách?), kresťanstvo sa venuje zvrhlíkovským členom vlastného kléra a ich očisťovaniu, namiesto, aby pôsobilo mravoučne na verejnosť, vzťahy medzi ľuďmi sa riešia barbarským násilím, kde vražda je obvyklým spôsobom riešenia konfliktu, skupinovo sa tiež vzťahy riešia násilím ( alebo zákaz štrajku, použitie vodných diel a policajných "represívnych prostriedkov" nie je skupinovým násilím?), vyhadzovanie množstva ľudí z práce "na ulicu" je to isté, ako keď sa v staroveku vypaľovali domy a osady, už nehovoriac o "humanitárnych misiách" po zuby ozbrojených "Svätých" ( krásny umelecký počin s pesničkou "Svätí prichádzajú", keď sa bojové vrtuľníky menia na záchranárske počas likvidácie záplav Katriny v N.Orléans je iba fikciou).

Nuž, tak to vyzerá v prvom roku druhej dekády 21.storočia. Riešenie?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 12:06
Riešenie? sú štúdie aj štatistiky napríklad z manželskej krízy dvoch rozličných jedincov a ako vnímajú tento stav ich deti. zistilo sa, že kríza prichádza v intervaloch -najskorej sa prejaví cca po troch rokoch spolužitia a spoločného hospodárenia. viac - menej sa to rieši rozvodom. alebo sa dáva aj druhá šanca pokračovať dalej teda lepšie povedané žijú a pracujú, chodia do spoločnosti a pod..... ani jeden z nich zatiaľ nestojí kdesi v kúte, aby tam prečkal(a) najhoršie osobné obdobie.... potom príde kríza cca po siedmych rokoch a trvá vraj dlhšie ako predchádzajúca kríza - (už si nepamätám, že ako dlho)no ale k veci. - každá kríza sa dá vyriešiť a žiadna netrvá večne - na tom sa zhodneme hádam všetci. ale práve sa nachádzame v kríze ľudských hodnôt a našich osobných priorít. lebo ak mladá učiteľka po skončení školy povie do TV svoj názor,... že ona učí malé deti na ZŠ - a nenávidí deti a idú jej na nervy. tak to už nechápem, že načo vôbec išla študovať pedagogiku a ako sa vôbec prihovára deťom? .... aký štýl používa pri výuke?, lebo pochybujem, že by takto znechutená učiteľka preferovala Komenského školu hrou. alebo ďalší príklad minule som kdesi videla nejakú reláciu v tv... a mladá mamička(predpokladám ,že vyštudovaná psychologička) - preferuje výchovu svojho dieťaťa (cca malo rok)- dohováraním a prehováraním atd - bez efektu. ale keby dávala v škole lepší pozor a skúsila si prelistovať staršie knihy ( od starších oveľa skúsenejších slovenských či českých kolegýň a nie amerických psychologičiek) výchovné metódy detí.... už by vedela, že dieťaťu do troch rokov môže dohovárať koľko chce do nemoty - to je akoby hrach hádzala na stenu. pretože do troch rokov deti vnímajú len osobnú fyzickú skúsenosť- teda ak spadne - začne si dávať pozor na miesto, kde sa to stalo. ale tiež ak mama či otec capne dieťaťu po ruke, aby niečo nechalo na mieste - tiež si to zapamätá. ak dostane (po plienke) po zadku tiež pochopí... najmä v obchode, ked ťahá všetko a chce všetko čo vidí... ale dokáže veľmi dobre vnímať, že sa práve pozerá na neho - veľa ludí a dokáže sa zahanbiť za svoje správanie. iba sa to nesmie za žiadnych okolností preháňať ani uplatňovať ako na bežiacom páse. nemáte tiež pocit, že sme už ako tie naše deti do troch rokov?, lebo...kým sa nás niečo osobne netýka a neprecítime aj tú povestnú fyzickú skúsenosť - nedokážeme uznať inému vôbec nič - bez ohľadu na našu inteligenciu či vzdelanie. a bohužiaľ celé storočia súdime iných podľa seba. aj ked sa mnohí z nás snažia mať nadhľad respektíve byť nad vecou. neraz sa prichytíme v duchu, že sme sa nechali strhnúť či vyprovokovať k hádke - žiaľ, najmä ženy.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
05. august 2011, 12:19
"Svetový étos, ako základný etický konsenzus, by mal napomáhať prežitiu ľudstva v treťom tisícročí. Küng upozorňuje na to, že skutočne demokratický štát by mal byť svetonázorovo neutrálnym, keďže heslom budúcnosti by sa mala stať planetárna zodpovednosť. To znamená len toľko, aby namiesto etiky úspechu nastúpila nová etika planetárnej zodpovednosti." ********* Najskôr si položme otázku kto je to vlastne teológ Hans Küng narodený v r. 1928 v švajčiarskom kantone Luzern? Je to katolícky teológ, ktorý vyštudoval vo Vatikáne a dizertačnú prácu robil o Ospravedlnení:Náuka Karla Bartha v katolíckej perspektíve! Nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie, hoci sa o to celý život snažil!**** Namiesto toho, aby použil jednoduché prikázanie Ježiša Krista: "Budeš milovať blížneho svojho ako seba samého"! Ktoré rozšíril apoštol Pavol o nové prikázanie: "Budeš ho mať za dôstojnejšieho nad seba"! *** Ak sa riadime týmito dvomi biblickými prikázaniami, tak sa zameriavame na bezprostredné okolie a tých, ktorí sú im na blízku! Nikdy neurobia to, čo nechú, aby im urobili iní!!! Ak sa postaráme o svoje bezprostredné okolie a blížných, tak sa postaráme o celú planétu. Potom je fiktívna neučitá planetárna etika bezpredmetná! Pretože Küngová planetárna etika je zodpovednosťou všetkých za všetko, čo je faktický zodpovednosťou nikoho za nič! Čomu ani samotný Küng neverí ako reálnej etike.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
05. august 2011, 13:23
"Akýkoľvek druh identity sa vytvára vždy iba prostredníctvom kontaktu s rozličnými inakosťami. Na počiatku jej formovania preto budú vždy existovať javy, ktoré sa spájajú s krízou identity. Z kultúrneho hľadiska možno označiť skupiny za krízové vtedy, keď sa im už nedarí reagovať na myšlienky inakosti. Inakosť sa takto stáva neprekonateľnou prekážkou v akomkoľvek dialógu. Z tohto hľadiska sa aj dnes nachádzame v krízovej situácii vo vnímaní inakosti." ********************** Začnem citátom: "Tu je potrebné si jasne uvedomiť, že postmoderná liberálna "ľavica" začala klásť dôraz na uznanie zvláštností a odklon od prevládajúceho životného štýlu! Podstatne z hľadiska politickej identity je prekročenie horizontu zásady rovností šancí a rovností výkonu. Ide o získanie rešpektu pre "kultúrne praktiky" sociálnych menšín chápaných ako hodnotu samých o sebe."(Blaha Ľ, Sociálna spravodlivost a identita. str. 140).**** **** **** Rozmenené na drobné liberálna ľavica chce zneužiť na politický boj "inakosť" tak, že bude presadzovať ich pseudo "oprávnené" záujmy na úkor majority a proti jeho dôrazného odporu! Z evidentného hriechu ako homosexualita, pedofília, incest, a iné sexuálne aberácie sa stávajú "kultúrne praktiky" premieňané aktivitami liberálnych socialistov na "práva". Takáto pseudo etika je postavená na podporovaní hriešneho konania sexuálnych aberantov, ktoré morálne ubíja drvivú väčšinu (96-97%) obyvateľov! Je to zvrátenejší obchod aký urobil Ezav, keď predal Jákobovi prvorodenstvo za misu šošovice!!! Ale prečo nepoužiť akúkoľvek zvrátenú hovädinu ak to o 2-3% zväčší preferencie, alebo volebný výsledok, keď je politická scéna tak vyrovnaná?! "Inakých" v r. 2010 získal Sulík a Fico sedí v opozícií! Alebo sa azda Bláha a najmä ja mýlime, ak si myslíme, že treba ľavici jednotne bojovať za práva proletariátu a nie sexuálnych aberantov?
Obrázok používateľa dreaming.heyoka@gmail.com
Miroslav Šimkovič
05. august 2011, 13:50
Inga, z vášho posledného príspevku cítim vašu rozhorčenosť, pobúrenosť nad snahami menšín domôcť sa väčšieho rešpektu i práv. Ale rovnako z neho cítim aj vašu nenávisťou zaslepenú zlobu, ktorá vám zakaľuje myseľ až tak, že píšete miestami bludne. Myslieť si, že pedofília, homosexualita či incest sú dôsledkami toho, že sa nejaká menšina (asi sa vám to od hnevu zlieva do obrazu homosexuálne orientovanej menšiny) dožaduje rešpektovania svojich práv a akceptácie svojej inakosti od väčšiny, je totiž možné chápať ako chýbanie rozlišovacej funkcie myslenia a vnímania vôbec u vás. A viniť za tieto (homosexualita, pedofília, incest - aby som použil vaše príklady) prejavy liberálne orientovaných socialistov je tiež riadny dríst. Nezneužívajte tu, prosím, meno Ľuboša Blahu na to, aby ste sa za neho skrývala či dodávala si jeho menom "váhu" svojim táraninám. Inak je to (ďalší) prejav vašej neúcty k nemu. To za prvé. A za druhé: to, že H. Küng bol katolíkom ešte z neho nerobí menej hodnotného človeka - jedine, ak by ste aj jeho meno použila na to, aby ste sa vyvýšila. Oháňate sa tu biblickými citáciami, ale čo tak si pozametať svoj vlastný chliev najprv, a nebrízgať vôkol seba?
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. august 2011, 13:52
Milá Inga. Práve ste predviedli "krásnu" ukážku toho, ako sa nemá postupovať (posudzovať). Ak budeme neustále deliť ľudí podľa toho, kto má aký "odev" na sebe, či je zelený, červený, modrý, čierny alebo nosí nebodaj kňazské rúcho, tak sa naozaj nikdy nikam nepohneme... Túto hru predvádzajú neustále aj naše oba politické tábory. Za žiadnu cenu nebudú spolupracovať, aj keby šlo o dobrú vec. Neprijmú myšlienku z cudzieho tábora, aj keby bola neviem ako zmysluplná len preto, lebo veď oni k nám nepatria, oni sú predsa takí a takí... Fakt "skvelý" postup, ktorý ako môžeme byť už dlho svedkami, nevedie nikam. Citujem Inga: "Nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie.." Neviem odkiaľ to máte. Práve naopak. Bol jeden z mála, ktorý ho dokázal prekročiť. Citujem Inga. "ľavica chce zneužiť na politický boj "inakosť" .." V dnešnom svete sa dá bohužiaľ zneužiť už naozaj všetko. Článok bol však o inom. Citujem: "Takáto pseudo etika je postavená na podporovaní hriešneho konania sexuálnych aberantov, ktoré morálne ubíja drvivú väčšinu (96-97%) obyvateľov!" Uff, toto sú na môj vkus priselné slová plné nenávisti a súdenia. Zase ďalší žalostný príklad toho, ako sa nikam nedostaneme.
Obrázok používateľa dreaming.heyoka@gmail.com
Miroslav Šimkovič
05. august 2011, 13:55
Inga, z vášho posledného príspevku cítim vašu rozhorčenosť, pobúrenosť nad snahami menšín domôcť sa väčšieho rešpektu i práv. Ale rovnako z neho cítim aj vašu nenávisťou zaslepenú zlobu, ktorá vám zakaľuje myseľ až tak, že píšete miestami bludne. Myslieť si, že pedofília, homosexualita či incest sú dôsledkami toho, že sa nejaká menšina (asi sa vám to od hnevu zlieva do obrazu homosexuálne orientovanej menšiny) dožaduje rešpektovania svojich práv a akceptácie svojej inakosti od väčšiny, je totiž možné chápať ako chýbanie rozlišovacej funkcie myslenia a vnímania vôbec u vás. A viniť za tieto (homosexualita, pedofília, incest - aby som použil vaše príklady) prejavy liberálne orientovaných socialistov je tiež riadny dríst. Nezneužívajte tu, prosím, meno Ľuboša Blahu na to, aby ste sa za neho skrývala či dodávala si jeho menom "váhu" svojim táraninám. Inak je to (ďalší) prejav vašej neúcty k nemu. To za prvé. A za druhé: to, že H. Küng bol katolíkom ešte z neho nerobí menej hodnotného človeka - jedine, ak by ste aj jeho meno použila na to, aby ste sa vyvýšila. Oháňate sa tu biblickými citáciami, ale čo tak si pozametať svoj vlastný chliev najprv, a nebrízgať vôkol seba?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 16:16
"Citujem Inga: "Nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie.." Neviem odkiaľ to máteKeďže sa zaoberáte filozofiou a politológiou dosť dlho, tak je vám pravdepobné známe, že "demokracia v poňatí pápežstva, nemala právo narúšať nemenné zásady považované za zhodné s náboženstvom (spoločenská nerovnosť a súkromné vlastníctvo) Vzhľadom na túto historickú skúsenosť sa programy buržoáznej demokracie stavali čoraz menej radikálnymi a čoraz viac triedne buržoáznymi. Čiastočne to uľahčilo zmenu frontu katolíckej cirkvi: buržoázna republika prestala byť nepriateľom číslo jedna. Pre cirkevný konzervativizmus bola oveľa prijateľnejšia, prvoradým nepriateľom sa stal socializmus" Kulašík P, Dejiny politického myslenia, (skripta) B. Bystrica 1995, str. 88. Z uvedeného citátu doc. Kulašíka z katedry teorie politiky z UMB jasne vyplýva, že pápežom RKC vždy išlo o udržania nadvlády na veriacimi a ich nenarúšať nemenné zásady považované za zhodné s náboženstvom (spoločenská nerovnosť) Ak by Kung nebol podriadený "neomylným" pápežom vo veciach viery a morálky, tak by do smti nebol klerikálom! Takže nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie, hoci sa o to snažil. "Nebyl exkomunikovan a ani nestratil postavení kněze, přestal byt považovan za římskokatolíckeho teológa" Lane T, Dějiny křesťanského myšlení str. 269 Prečítajte si encykliky Rerum novarum LevaXIII. a Au miliev de solicitudes, aby ste získali prehľad o poslaní RKC
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 16:31
"Inga, z vášho posledného príspevku cítim vašu rozhorčenosť, pobúrenosť nad snahami menšín domôcť sa väčšieho rešpektu i práv." ***Pán Šimonovič tu nejde o nejakú rozhorčenosť, či pobúrenosť, ale o poukázanie na bludnú cestu, ktorou sa liberálna ľavica uberá! 2, "Nezneužívajte tu, prosím, meno Ľuboša Blahu na to, aby ste sa za neho skrývala či dodávala si jeho menom "váhu" svojim táraninám." Pozrite si video z krstu Ľ. Bláhovej knihy Späť k Marxovi (na webe cez google to hravo nájdete) Tam Ľuboš Bláha jasne povedal, že ľavica by nemala bojovať za práva homosexuálov, ale za práva pracujúcich! Tak aké zneužívanie jeho mena? Ja len citujem jeho knihy, alebo verejne dostupné výroky na webe! Ak niečo od neho napíšem, že ho citujem, ale neuvediem konkrétne jeho meno, tak sa so Zuzanou Mokráňovou obaja do mňa navážate, že to napísal Bláha. Ak ho citujem, tak zrazu zneužívam jeho meno! Zamyslite sa nad tým čo píšete?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 16:57
už som pochopila, že prečo zatvárali kňazov a zatvárali kláštory na slovensku. nie, to nemohli byť vo svojej podstate žiadni komunisti - neboli to oni- to už mi je jasné - z dnešného príspevku Ingy. zatvárali ich vlastne kresťania, ktorí svoju nenávisť preniesli na nič netešiacich komunistov. nejakí predpotopní kresťania - čo sa ešte stále opierajú o starý zákon židovského náboženstva sem -tam sa nájdu medzi nimi aj ortodoxní jehovisti. to oni -tlačili na komunistov a presviedčali ich, že je treba zatvárať kňazov do pracovných táborov, do uránových baní a zobrať im kláštory. nakoniec ich obesili pre výstrahu iným politickým väzňom. pre istotu zlikvidovali pod hlavičkou KSČ aj ženské kláštory. nikdy by som na to nebola prišla, keby to sem dnes Inga nebola napísala. no pekne, to sme ale dopracovali v 21 storočí... trvalo síce to dlho, ale pravda nakoniec vyplávala na povrch sama. no napriek všetkému, -dakujem - Inge za odhalenie pravdy - kto v skutočnosti zatváral a vražil nevinných v 50 rokoch 20 storočia v bývalom Československu. len tak dalej a dozvieme sa aj iné tajomstvá pripisované omylom komunistom.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 17:25
Citujem Inga. "ľavica chce zneužiť na politický boj "inakosť" .." V dnešnom svete sa dá bohužiaľ zneužiť už naozaj všetko. Článok bol však o inom. Citujem: "Takáto pseudo etika je postavená na podporovaní hriešneho konania sexuálnych aberantov, ktoré morálne ubíja drvivú väčšinu (96-97%) obyvateľov!" Uff, toto sú na môj vkus priselné slová plné nenávisti a súdenia. Zase ďalší žalostný príklad toho, ako sa nikam nedostaneme" *********** A kde sa chcete dostať? S Fabryovou na Dúhový pochod ako ľavičiarka? Tu sa vedie zápas o smerovanie ľavice, o zásady, hodnoty, morálku! Prečítajte si knihu: "Přerozdelovaní, nebo uznáni" od Fraserovej a Honetha, kde je na str. 210 uvedené "...příslušnost k určité minoriní "kultúře" muže byt využitá k mobilizaci politických hnutí odporu" Takže považujem za prinajmenej nedôstojné znežívať napr. egoistické záujmy homosexuálov na politický boj ako hlavný ideologický prúd liberálnej ľavice! Na tomto sa s kresťanskými socialistami NIKDY nezhodnete! Ak od týchto nemorálných cieľov liberálna ľavica principiálne neodstúpi, tak niet ani teoretickej šance na spoluprácu! Čo máme mať spoločné s tými, čo podporujú hriešnikov (homosexuálov), keď Boží hnev padne proti každej bezbožnosť a neprávosti ľudí, ktorí nespravodlivosťou prekážajú pravde(Rim. 1,18)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 18:04
"to oni -tlačili na komunistov a presviedčali ich, že je treba zatvárať kňazov do pracovných táborov, do uránových baní a zobrať im kláštory. nakoniec ich obesili pre výstrahu iným politickým väzňom. pre istotu zlikvidovali pod hlavičkou KSČ aj ženské kláštory. nikdy by som na to nebola prišla, keby to sem dnes Inga nebola napísala. no pekne, to sme ale dopracovali v 21 storočí... trvalo síce to dlho, ale pravda nakoniec vyplávala na povrch sama. no napriek všetkému, -dakujem" *********** Pri každej politickej zmene, či revolúcií ide v prvom rade o majetky (pôdu, výrobné prostriedky, domy na prenájom...) Napr. za Slovenského štátu pri tzv. židovskom kódexe gardistickí katolíci v uniformách PO HG uzurpovali arizačnými zákonmi židovské majetky! Takmer vôbec tak nešlo o ideologickú nenávisť voči židom, ale najmä o ľudskú chamtivosť. Pretože 4% židov vlastnila na Slovensku 44% všetkého majetku! Ak neboli vlastnili tak veľa, tak by sa na nich pokojne boli vykašlali, alebo by tieto čistky neboli dosiahlo väčšich rozmerov ako u cigánov, alebo jehovistov! *** Zoberme si iný príklad počas tzv. evanjelickej revolúcie po r.1517 tiež takmer vôbec nešlo o presadenie reformy cirkvi, ale o ovládnutie a prerozdelenie majetkov. Ak sa o ne prihlásili aj slobodní sedliaci v povstaní 1525 tak veľký reformátor Luther napísal traktát "Proti rabujúcim sedliackým hordám! Ak by sa bolo Lutherovi jednalo o Božiu spravodlivosť, tak by býval na strane chudobných ako Ježiš Kristus a nie na strane bohatej šľachty, ktorej sa pchal do ****, aby sa zachránil pred pápežom! Ak by sa týmto šľachticom (napr. Filipovi Hesénskemu)nebolo jednalo o uzurpovanie majetkov katolíckým odporcom, tak by ho nebol chránil a podporoval!*** Filozóf Voltaire to jasne povedal : Ak sa jedná o peniaze, alebo majetky, tak sú kresťania rovnakého vyznania" Takže ma vrcholne štve ak sa k dosiahnutie majetkov zneužíva náboženstvo, rasizmus, sex. aberacia, ekológia, alebo iným spôsobom vyjadrená politická identita.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. august 2011, 18:28
Kedze neviem, kde mi moj prispevok hodi, odcitujem to pre uplnost cele. Citujem Inga:"Nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie.." "Neviem odkiaľ to máte." Keďže sa zaoberáte filozofiou a politológiou dosť dlho, tak je vám pravdepobné známe, že "demokracia v poňatí pápežstva, nemala právo narúšať nemenné zásady považované za zhodné s náboženstvom (spoločenská nerovnosť a súkromné vlastníctvo) Vzhľadom na túto historickú skúsenosť sa programy buržoáznej demokracie stavali čoraz menej radikálnymi a čoraz viac triedne buržoáznymi. Čiastočne to uľahčilo zmenu frontu katolíckej cirkvi: buržoázna republika prestala byť nepriateľom číslo jedna. Pre cirkevný konzervativizmus bola oveľa prijateľnejšia, prvoradým nepriateľom sa stal socializmus" Kulašík P, Dejiny politického myslenia, (skripta) B. Bystrica 1995, str. 88. Z uvedeného citátu doc. Kulašíka z katedry teorie politiky z UMB jasne vyplýva, že pápežom RKC vždy išlo o udržania nadvlády na veriacimi a ich nenarúšať nemenné zásady považované za zhodné s náboženstvom (spoločenská nerovnosť) Ak by Kung nebol podriadený "neomylným" pápežom vo veciach viery a morálky, tak by do smti nebol klerikálom! Takže nikdy neprekročil tieň katolíckej hegemonistickej ideológie, hoci sa o to snažil. "Nebyl exkomunikovan a ani nestratil postavení kněze, přestal byt považovan za římskokatolíckeho teológa" Lane T, Dějiny křesťanského myšlení str. 269 Prečítajte si encykliky Rerum novarum LevaXIII. a Au miliev de solicitudes, aby ste získali prehľad o poslaní RKC" Vela slov, no nikde nevidim odpoved na moju otazku. Odporucam siahnut priamo ku zdroju a precitat si osobne zapisky spominaneho autora, pripadne niektore jeho diela. Interpretacii a dezinterpretacii jeho diela, je viac nez dost.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. august 2011, 18:40
Cit.Inga. "Zamyslite sa nad tým čo píšete?" Zamyslam sa nad tym, ci ma vobec nejaky vyznam reagovat v diskusii, ktora zrejme aj tak nikam nepovedie...
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. august 2011, 18:58
Posledna vec. Inga, otazka znela "ako byt ludskejsim". Nikde som sa nebavila o tom, ako ma byt ludskejsi laviciar, praviciar, ci katolik a pod. Snazim sa nedelit ludi podla takychto skatuliek. Pre mna je dolezite, ci dokaze dany jedinec byt este Clovekom. Tak ako napisal Chatyv Alkov: " Najvyssi cas pre vsetkych. Polozit si tuto otazku. Kym si pamatame co ludskost je.V tejto zdivocenej dobe.Ospravedlnujem sa zvieratam .Hlavne tym divokym.Za pouzity vyraz." Nacrtla som len jeden z moznych sposobov z pohladu Kunga. Nerozumiem preco sa z toho zase stala politicka debata. :-(
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 18:58
Ježiši Kriste -- Inga. spamätaj sa. Napríkad Karel Kryl bol veriaci katolík. bol pensičkár, snílek a poviem, že aj básnik. žil v emigrácii a snažil sa o demokraciu v Československu. ani netušil, že zneužili jeho naivnú dušu umelca na svoje ciele. bolo mu na zvracanie, ked zistil po krátkom čase - čomu vlastne napomáhal. pochopil veľmi rýchlo, že nežnou revolúciou 89 - zničili a pošpinili všetko ľudské čo sme ešte mali. nezostal kameň - na kameni. neverím už takým ako si ty Inga. nemôžem a nechcem pošpiniť pamiatku Karla Kryla- katolíka. aj ked možno mnohí sú prekvapení ale Karel bol len obyčajný katolík..., nechodil síce do kostola ani sa nemodlil pred každým krížom, ani nechodil každý deň na spoveď. aj si vypil aj fajčil mal obyčajné ľudské nedostatky ako každý z nás- ale mal v sebe česť a jeho umelecká duša trela pri každej nespôsobilosti. Dúfam, že som nebohému Karlovi neuškodila a dúfam, že ho neprestanú mať radi jeho fanúšikovia iba preto, že bol katolík. nechcem, aby ho niekto začal nenávidieť. bože daj, nech odpočíva v pokoji Karlova - nevinná duša. prečo sem pletieš volterra? ten bol voľnomyšlienkár a podporoval vznik USA. tak si už uprac vo svojej hlave - čo a kto si a čo ti kto ukradol. čo ti treba vrátiť. a neostýchaj sa ukáž prstom, ktorý katolík ti čo zobral alebo ukradol. máš právo ukázať prstom na každého bez súdu a bez obhajoby? jedine ak tak v cárskom Rusku - ale nie v SR.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 19:00
"Vela slov, no nikde nevidim odpoved na moju otazku. Odporucam siahnut priamo ku zdroju a precitat si osobne zapisky spominaneho autora, pripadne niektore jeho diela. Interpretacii a dezinterpretacii jeho diela, je viac nez dost."********************** Pani Mokraňová argumentujte k veci a nesnažte sa mlžiť tým, že ja Bláhové dielo nepoznám! Značná časť Blahových publikácií je verejne dostupná na webe. Napr. si môžete stiahnúť knihu v pdf formáte "Sociálna spravodlivosť a identita" z ktorej najviac citujem napr. tu: http://www.sok.bz/web/media/video/Blaha.pdf ***** Budem rada ak ma nebudete napadať, ale ma agumentami porazíte, alebo presvedčíte o tom, že máte pravdu! Ja sa neuchyľujem k osobným útokom, alebo invektívam proti vám! Ako môžete presvedčiť alebo poraziť ideologických pravicových odporcov v polemike, keď to nezvládnete argumentačne ani so socialitkou z inej frakcie???
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. august 2011, 19:11
chcela som napísať - že Karel trpel pri každej nespravodlivosti. ospravedlňujem sa za moje preklepy a gramatické chyby v každom texte.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. august 2011, 19:14
Povedala som si, ze uz regovat nebudem, ale... Inga poprosim Vas,ukazte mi - citujte ma, kde pisem o Vas toto, co tvrdite?: Citujem Inga: "Pani Mokraňová argumentujte k veci a nesnažte sa mlžiť tým, že ja Bláhové dielo nepoznám!" ??? O L. Blahovi som sa predsa vobec nezmienila! kde pisem, ze nepoznate Blahove dielo??? Citujte ma! Citujem Inga: "Budem rada ak ma nebudete napadať, ale ma agumentami porazíte, alebo presvedčíte o tom, že máte pravdu!" Nech sa paci Inga, tak mi dokazte a citujte ma, kde som Vas udajne napadla. Viete ako sa takyto postup vola? Projekcie... Mimochodom, odkazala som Vas ku zdroju, aby ste si precitali priamo dielo od autora, do ktoreho sa tak navazate, to je podla Vas utok? Citujem Inga: "Ja sa neuchyľujem k osobným útokom, alebo invektívam proti vám!" Kde na Vas pouzivam invektiva? Odcitujte ma, budte taka laskava! Citujem Inga. " Ako môžete presvedčiť alebo poraziť ideologických pravicových odporcov v polemike, keď to nezvládnete argumentačne ani so socialitkou z inej frakcie???" Nechcem nikoho porazat, neviem odkial mate taketo nieco! Aha uz viem, to je zase len Vasa vlastna dojmologia a projekcia na mna, kedze takto fungujete Vy a nie ja. Dokazuju to aj Vase prispevky. Uz som sa vyjadrila k vsetkemu, kto chce pochopi.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984